Tillvaratagen kanin!
För ett par timmar sedan var jag på väg ut till Chica då jag fann en liten kanin som satt och tryckte under en buske på tomten.
Jag gick lite närmare och såg att det var en viltblå dvärgvädur, ca 6-10 veckor skulle jag tippa på. Jag lyfte upp honom, såg att det var en liten kille, som varken var öron- eller ringmärkt, tyvärr.
Något flaxiga öron, men väldigt social och tillgiven verkade han vara! Lite tillbakadragen, men det är väl under omständigheterna inte så konstigt.
Väldigt välskött, fint bett, klippta klor, bra päls, lagom rund. Inga fästingar, sår eller skador. Verkade vara i bra allmäntillstånd.
Vi kontaktade polisen som numera är medvetna om att vi funnit denne lille krabat, men de sa även att han borde få stanna här ett par dagar, i mån om tid och plats. Vi har egentligen ingen burplats - vi fick överta en trefacksbur där facken var 50x50 och 58 i höjd. Vi har slagit ut väggen så Chica bor på 100x50, och har ett fack som "förvaring". Där i bor nu den lille herren tills vidare, i nytt spån med färskt hö och nytt vatten.
Vi kommer ha honom ett par dagar för att se om ägaren hör av sig. Då det är extremt mycket rovdjur här, har regnat hela dagen förutom nu på eftermiddagen osv var han förhållandevis torr och kan inte ha befunnit sig i det fria mer än högst denna dag.
Vi har nu satt upp lappar i området och väntar på att någon hör av sig.
I denna tråd kommer jag uppdatera med info, samt höra efter om någon vet någonting? Skicka gärna ett PM i sådana fall!
Har du andra frågor är det bara att fråga på.
Nämen, lille stackaren! Riktigt söt är han i alla fall! :)
Hoppas hans ägare ser lapparna snart så han får komma hem!
Tur att du hittade honom Lisen!
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
#1 Tycker det samma.
Inte sitta ensam där ute. Nu må hans burfack inte vara godkänt, men det är ju inte permanent i alla fall. :)
#2 Ja, det borde ju inte vara några problem i några dagar åtminstone. Om han är liten så borde det ju inte heller vara några problem. =)
Kram Johanna
Stackars liten! Vad bra att ni kan ta hand om honom så länge. En riktig liten sötnos var det.
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
Vilken tur att ni hittade honom! :) Han är ju fortfarande bebis så det bör ju inte vara så litet så att han mår dåligt av det precis.
Jättebra att du tar hand om honom! Supersöt förresten :D
Emma
#3 Nej precis. :)
Han ska ju, när han känner sig lite tryggare få komma ut i rasthagen också.
#4 Ja det är han verkligen! Snarlik en unge jag födde upp för 2-3 år sedan. Nästan äckligt. Men sockersöt är han i alla fall som sagt. =)
#5 Nej exakt. Och som jag skrev ovan lär han få komma ut och sådär. Hoppas bara han snart kommer till sitt rätta hem! :)
#7 Tack så mycket!
Min lilla prinsessa har jag köpt av Pigelinas kaniner, pigelina här på kif. Finns på hemsidan: www.pigelina.tk.
Stackars lillen :O<3
Tur att du tar hand om honom!
<3
Har lite ny info.
Polisen kom oväntat imorse, och kollade på honom och buren. De tog lite bilder för att ha om någon efterlyser honom, och ger beskrivning, så kan de lättare säga om det är möjligt. De tog även information om ras och färg.
Lillkillen verkar i alla fall må bra, mindre tillbakadragen idag. Fått skutta i en Hage i 2 timmar, och sitter nu nöjt i sin bur.
**Ingen som vet om någon saknar kanin?
**Det finns inga vildkaniner här i närheten, därav kan han nog inte vara det.
Önskar att någon kunde hitta min kanin.. :/
Var bor du någonstans??
Nån i din närhet måste ha/haft en kull kaniner?? knackadörr och fråga?
#12 Strax norr om Göteborg. Finns ingen som haft kaniner i detta område, förutom en som har en holländartjej på 4 år.
14 ok. haha ett tag tänkte ja att de va en av mina! men alla e här inne^^ Jag sj bor ju i gbg så.
Då måste någon privat person ha köpt en unge då. för så långt kan den gärna inte ha skuttat, om de inte är nån som har dumpat den?
#14 Tror snarare att det kan vara en sommargäst som haft med sig kaninen men att den rymt eller så.
15 får hoppas det i alla fall.
tass avtryck
Stackars Liten
Tur du hittade han och tar hand om han , och hoppar han hittar sin ägare
Hanvvar sjuukt söt
Bra att du tar hand om honom! Hoppas snart han hittar sitt rätta hem, söt var han iallafall :)
**Han har nu hittat hem!
**Det ringde en familj tidigare idag som berättade att de var sommargäster, men bodde i Göteborg.
De hade köpt 2 dvärgvädurar, denna lille kille och en viltgul hona. De skulle såsmåningom kastrera killen som jag hittade, och sätta ihop dem.
Den som skulle passa kaninerna de 2 veckorna de var här var bortrest, därav fick de ta med sig sin tvåfackare och kaninerna hit.
I måndags var de tvungna att åka hem, men skulle hit igen på torsdagen (igår alltså). Då skulle en granne här passa dem, men när de kommit hem igår var lilla killen borta (som egentligen heter Pepsi!). Först idag hade de märkt lapparna vi satt upp.
De blev jätteglada att han fått bo här, fått springa i rasthagen på dagarna och fått bra omvårdnad. Jag fick ett par hundra som tack, men det räckte att se dem möta lille Pepsi. Det lyste ur hans ögon och barnen (10 och 12 år gamla) var verkligen lyckliga. Jag följde med dem hem och fick hälsa på honan, Magic, som bodde i en lyxig tvåfackare. Jag kollade inte måtten men såg riktigt rymlig ut. De hade även två stora hagar på tomten och kaninerna åt ren pellets, höet såg bra ut och ja, allt var super!
Blir så glad att se folk som bryr sig så om sina kaniner. Nu skulle de stanna här lite extra, men i framtiden när de är här i sin sommarstuga är jag deras kaninvakt. Grannen som passade dem har "ingen aning om vad som hänt".. *suck*
Men, kaninen har hittat hem vilket är huvudsaken! :)
Vad roligt att han har hittat hem igen lillkillen! :D
Härligt att dom verkligen brydde sig och väldigt kul att du får ta hand om honom igen i framtiden! :D
Kram Johanna
#21 Ja det känns super! :)
De brydde sig ju verkligen. Och de ska tydligen vara här mer i vinter också, på jullovet men ska ev. åka bort då och då är jag kaninvakt. Känns så skönt att det löste sig bra! =)
Skönt att han hittade hem!
♥

Härligt med seriösa kaninägare. Kul att han kom hem tillslut!