Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 404 ggr
Bunny_Tina
0

"Banta henne HJÄLP!"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min dvärgvädur väger lite närmare 3kg men jag har hört att dom bara skall väga 1,9kg!! tycker ni att jag skall banta henne? med mindre mat men jag tycker att jag har ganska lite men visst jag dra ner lite mer men jag är bara hemma hos henne varann vecka och den veckan jag inte är hos henne får hon ingen Motion!! så det är lite taskigt att dra ner på maten juu för att hon inte får mation den veckan! vad tycker ni jag skall göra? mimmi är7år!!

tro mig hon är inte så slö som hon ser ut på bilden x) hob blundade när jag tig bilden :p

KajsaM
0

Hon är ju rätt gammal. Men då du är där så låt henne skutta. Efter som hon är en gammling ;) Jag tycker att om du inte tycker hon tar skada av det är fööör tjock så banta henne inte :)

Zvintos
0

Är det en renrasig dvärgvädur?
För korsningar kan väga allt från 1kg - 3-4kg utan att vara för tjocka.
Jag har en hona som jag trodde vägde för mycket först. Då vägde hon nästan 4kg. Så jag bantade ner henne till ungefär 2,5kg. Hon såg inge smalare ut än innan, men hon kändes mycket smalare, FÖR smal. Så hennes "normalvikt" ligger runt 3-4kg.
Hon är korsning mellan dvärgvädur och hermelin.

Myrra
0

Hej!

Hon är ju så pass gammal så låt henne vara som hon är, kan nog vara bra att ha lite extra hull när man börjar bli en gammal dam.Glad

Hon har hakpåse, har hon haft ungar någongång?

Annars brukar dom få hakpåse om dom är lite för runda!

Många kaniner blir ju tvärs om, magra som stickor när dom börjar bli äldre och det är ju inte så bra.

P.s Hon är himla söt!!Kyss

KvirrZ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin har hakpåse och har aldrig haft ungar, hon är snarare för smal än för tjock. Hon var nämligen sjuk förut då vi fick mata henne typ varannan timme på dagarna. Men hon klarade sig :)

- Mvh Emma

Zvintos
0

Det är inte alltid hakpåsen beror på fetma, utan även ärftlighet. Min hona har lite hakpåse, men hon är nästan för smal just nu. Håller på och får upp henne i bra vikt igen. Hon har dessutom inte haft någon kull.

SagaoAlfred
0

som ni nog vet har min hona på 1.7 kilo också en hakpåse ;)

jättesöt kanin har du iaf :)
hur mycket mat ger du henne?

myriis
0

En av mina honor har hagpåse på vintern ;P Men på sommaren är hon fin igen ^^

Bunny_Tina
0

okey tack så mycket!

nej hon har inte haft ungar och hon har haft hakpåsen inågra år nu hennes matshema är nu:

1/2dl gnagarfoder (får hon bara på vintern)

1/4dl luxbladning (Håller på att vänja henne av med det till istället vitakraft-foder)

5kulor senior man (skall öka på när hon blir van med maten)

1/4dl c-pellets (skall jag sluta med när det tar slut)

1/4dl kaninpellets

1/4dl "jätte nyttigt, dyrt foder" :p

mer kommer jag inte på men när hon har vant sig med ny mat som jag håller på med nu kommer jag skriva ner här igen hur det ser ut men det kommer bli mycket mindre mat men nyttigare =) tyxs?

susanne-s
0

Hon får väldigt mycket mat för att vara en liten dvärgkanin.
Mina vuxna stora raser, Avelsdjur. Får 1-2 dl foder koncentrat, visserligen ett mkt bra fullfoder för produktionsdjur.
Resten hö. En morot eller liknande ca 1 gång i veckan.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Bunny_Tina
0

aa vet skall dra ner lite på detta nen jag märkte igår att hon var kass i magen så jag slutar ge henne nytt foder hon kan bli sämre!! hoppas det är fodret annars har hon drappat av den sjukdomen min förra kanin fick ich vi fick avliva henne Gråter hoppas inte det är det..

Bunny_Tina
0

hihi hon är en dvärgvädur*

susanne-s
0

Ge enris, persilja det är bra för magen, sommartid är brännässla bäst! Det är bra att torka och ha till sommaren. Lycka till

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se