Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 4636 ggr
Lady-X
0

Förråd utan fönster?

Om, jag säger om, min kanin blir utekanin i en framtid så skulle jag ev. vilja nyttja vårt isolerade förråd när det är som kallast och ha henne där delar av vintern. Dock finns det inget fönster, men stora ytor och torrt samt vindtätt Oskyldig. Skulle jag bli tvungen att slå ut vägen och fixa dit ett fönster för att inte räknas som djurplågare?

Lady-X
0

"väggen" såklart

[sstorm]
0

att ta in och ut en kanin ur ett förråd låter inte som ngn bra idé vinter tid

Lady-X
0

#2 Förlåt jag var otydlig. Det skulle vara som högst 0 gradigt i förrådet. Utan element i så fall.

[sstorm]
0

#3 ja men att ta en kanin utifrån och ställa in i 0 gradigt är för varmt om de e -20 ute

tinaLY
0

mina kaniner är i ett förådd under vinterhalvåret utan fönster, MEN brukar ha det öppet hos dem så solljus kommer in till dem & har alltid en lampa tänd hos dom. fungerar super här! sålänge du har en lampa som kan vara på är det inga problem (:

lukasfelix
0

Lagen säger att djuren ska erbjudas dagsljus eller liknande -> alltså lampa. och att lampan ska stå på då så att det blir en dygnsrytm för djuret.
Jag skulle nog hellre ha lampa tända som lyste upp hela förrådet än ett enda fönster.
men skulle hellre ha fönster så hela förrådet blev dagsljusljust, än enbart lampor

[vretenskaniner]
0

De måste ha tillgång till solljus! Riktigt eller låtsas, som en lampa ;)

teddykaniner
0

Vi har även in på vintern, där finns nog 2 fönster, som är ganska små, ca 1mx.0.5m var.  Förrådet är medelstort.

Men på dagarna har jag ut dem i snön en stund i hagar så då får de ju se bra dagsljus.

Om nätterna har jag nog inga lampor på. Ej heller på dagarna :)

Med vänlig hälsning,
Jenny

Lady-X
0

#4 Är det minus 20 ute är det inte så högt som 0 grader i ett isolerat men ej uppvärmt förråd. Jag bara drog till med ngt. Jag gissar att tempskillnaden inte är så stor. Å andra sidan så kan väl inte den skillnaden göra så mkt så länge det är "vinterkänsla" i förrådet. Utomhus kan ju temperaturen växla ganska ordentligt på kort tid.

# 5, 6, 7 Lampa finns givetvis. Det skulle vara ordentligt upplyst dagtid dock inget riktigt dagsljus mer än de promenader som blir utomhus då vädret tillåter.

Zvintos
1

#9: Skulle det vara 0 grader i förrådet och -20 ute så innebär det en temperaturskillnad på 20 grader.
Så mycket brukar det inte svänga från dag till dag under en vinter.
Några grader ja, men inte så mycket som 20 grader.

Jag skulle antingen ha henne där hela vintern, eller inte alls.
Just för att undvika för stor temperaturskillnad.

[sstorm]
0

#9 Jag tror kaninen trivs bäst utomhus jag iaf, snabba växlingar är inte bra för dem men de är du som väljer ;)

Lady-X
0

#10 Det säger sig ju självt att det inte kommer vara o grader i förrådet om det är -20 ute. Det var dumt av mig att skriva så, jag bara drog till med ngt :-). Vad tror ni det blir för temp i ett isolerat men ej uppvärmt förråd om det är -20 grader ute? Jag har ingen aning…

Vad tror du om fönsterfrågan?

Emma-lundqv
0

I mitt kaninstall är det runt fem grader varmare än utomhus om vintrarna, det är dock inte helt tätt utan har enkelglasade fönster osv. som nog släpper ut en del värme. Kan tänka mig att det blir ytterligare några grader varmare i ett helt isolerat förråd.

Friheten
0

#12 det beror helt på hur bra isolerat det är. Fördelen med att ha kaninen där är ju att det inte blåser in i buren. Vilket gör det kallare i direkt vind.

Nån typ av dagsljus är ju alltid att föredra.

[vretenskaniner]
0

#14 Det är faktist lag på att man måste ha någon typ av solljus i ett förråd/skjul. Fick besök av länsstyrelsen, och de påpekade det, så vi var tvugna att sätta dit ett fönster.

[vretenskaniner]
0

Plus att vi har redan lampa, lysrör.

[Emmla]
0

mina kaniner bor i ett förråd utan fönster på natten på sommaren

lukasfelix
0

Räcker dock med lampa

Friheten
0

Kapitel 4 paragraf 19 i L80 för den som vill veta. :)

Lady-X
0

#18 Räcker det verkligen med lampa eller måste det finnas riktigt dagsljus?

#19 Tack. Ska se om jag har huvud nog att reta leda på den texten Skäms. Är det via jordbruksverket man kan se lagtexter från djurskyddslagen Oskyldig?

Friheten
0

L80 Jordbruksverket

Det är faktiskt ganska bra läsning :)

Sidan 11 :P

lukasfelix
0

Belysning
19 § I ett förvaringsutrymme ska det finnas god tillgång till direkt dagsljus eller artificiell belysning, så att djuret eller djuren kan utföra normala aktiviteter och beteenden och så att tillsyn och vård kan ske utan svårigheter. Ljusintensiteten ska regleras så att den inte orsakar obehag eller skada. Ljuset ska anpassas så att dygnet delas upp i dag och natt på ett sätt som motsvarar djurets eller djurens naturliga dygnsrytm

Artificiell = konstgjord