Fransk vädur i lägenhet?
Jag undrar om man kan ha en fransk vädur inne i en lägenhet. Jag menar förstås att den ska få vara lös i lägenheten och röra på sig. Men räcker detta, eller måste man ha tillgång till stor trädgård för att ha en så stor kanin?

Nej, självklart kan du ha en frans vädur i en lägenhet och att den kanske får ett rum elr något sånt :)

Ofta när man har sin kanin innomhus så har man ju en liten bur där den är t.ex på natten. Men man kan ju inte ha en Fransk vädur i en "vanlig" innomhusbur, utan isåfall i t.ex ett dressingroom, alltså en stor garderob :) Men har man det så tror jag det skulle funka :D
Jasså, varför kan man inte ha den i vanlig inomhusbur? Jag har sett att det finns burar som är 120 cm långa.

man kan ju bygga inomhusburar också ^^
Jag har ju inte tänkt att kaninen bara ska vara i buren, utan jag menar den skulle sova där bara.

Ja, kanske det funka. Om den bara är där på natten :)
Jag var inne på en bra sida innan där det stod hur stor buren skulle vara till en fransk vädur, men nu hittar jag inte sidan. Och typiskt nog kommer jag inte ihåg vilken burstorlek som gällde för denna ras. Men jag har för mig det var 120 i längd.
Eftersom en fransk vädur ska väga 5.5kg och uppåt så ska buren vara minst 0,9m2 och kortaste sidan 70cm.
De ge förslag på 129cm lång, 70 bred & hög.

Vi har en artikel om reglerna :)
Ja det ser jag där. Men det är räknat på två djur eller en hona med ungar, som jag förstår det.
Det är räknat på en ensam kanin okså..
"Minsta tillåtna yta i m²", "Minsta mått på kortaste sidan i m" och "Minsta höjd i m".
SEN finns det minsta tillåtna yta i m² för grupphållning. Strunta i den så får kan du kolla på de andra 3.
Det var för avancerat för mig. Men å andra sidan har matte aldrig varit min starka sida.
Om du tar längden (ex 130cm), gör om det till decimeter och gångrar det med höjden (ex 70cm) i decimeter, så får du fram ytan på buren. 
Ex: 1,3 (längden) * 0,7 (höjden) = 0,91 m²
Så det är egentligen inte så jättesvårt att räkna ut det. 
Jag hade en vän som hade en fransk vädur =) Hon köpte den när den var unge och då hade den en stor kartong som var dess "hem". Kanske lite för smått för en fransk vädur iofs :P Men eftersom den fick gå ut nästan hur den ville..
#6: Om du tänkt att kaninen bara ska sova där så tycker jag att du kan ha en 120cm bur. Om den bara behöver yta för att sova alltså, så spelar inte det en superstor roll. Om du alltid har burdörren öppen och låter alltså kaninen gå in och ut precis som den vill under hela dagen och sedan stänger buren på natten - för att sedan öppa igen nästa morgon så är det nog ingen fara.
Måste bara ta en titt i vår artikel om vad som är minsta lagliga storlek (dom är iof alltid tragiskt små, hur kan så små burar vara lagliga!) men enbart för sömn är det nog lugnt. Ska inte säga för mycket för än jag vet vad som är lagligt och inte! Återkommer
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Haha, vad dum jag känner mig! NinniH visade ju en sida med minsta burmått! Fattade inte att det var lagen, utan tänkte "jaha, är det här rekomendationer?"
Hehe.. Det är alltså Inte okej att ha en fransk vädur i en bur på 120x50x50 (för 120 burarna har väl alltid sidor på 50cm.. eller är det 60?)
I alla fall så är det olagligt.
rasstorlek
(vikt i kg)
minsta tillåtna yta
m2
minsta yta per djur vid grupphållning2)
m2
minsta yta per avelshona med kull vid grupphållning
m2
minsta mått på kortaste sidan
m
minsta höjd
m
liten
< 3 kg
0,5
0,25
0,5
0,5
0,5
medel
3-5 kg
0,7
0,35
0,7
0,6
0,6
Stor
> 5 kg
0,9
0,45
0,9
0,7
0,7
Buren måste vara minst 70cm hög och kortsidan får vara minst 70cm. Längden, precis som NinniH skrev där uppe, ska vara minst 129 eller 130 cm. Detta är alltså de minsta måtten som är tillåtna enligt lag, självklart vill man ha så stor bur som möjligt. Men får kaninen springa runt hela dagarna i en lägenhet så kan kaninen alltså sova i en sån här bur, 130x70x70 cm.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Okej, tack för hjälpen.
men… jag fattar inte det där med 0,5 m2… kan nån säga måtten för minsta tillåtna yta för en avelshona med kull. vikt under 3kg.
det står 0,5kvadratmeter men jag vet inte hur måtten blir…

Jag tycker oxå att det är krångligt när måtten står så. typ om det står 0.00X m2 till en ensam mus, eller hur det nu är det står. Mycket änklare om man skriver för bredd, längd och höjd, eller vad det nu står i.
För övrigt så tror jag väl att det ska gå bra med en fransk vädur i lägenhet, bara du har den rätta buren, eller om han/hon får skutta fritt helt.
0,5m2 = Längd 100cm och höjd+bredd 50cm
Man räknar det i meter, inte decimeter som jag skrivit i ett inlägg innan. 
100cm = 1m, 50cm = 0,5m
1m*0,5m = 0,5 m2 (kvadratmeter)
aha :) tack :) då duger min bur till min hona när hon ska få kull.. :) den duger gott å väl! :P