Kanin i tonåren.
Hej!
Jag tänkte att jag ska försöka ge lite tips? vad man kan göra med en kanin som kommit i tonåren eftersom det är väldigt många som inte vet vad de ska göra och då säljer/skänker eller helt enkelt avlivar de eftersom de tror att det är en aggresiv kanin.
När jag fick min kanin visste inte jag att de hade en period som kallas tonåren och att de då märker sitt revir och kan bli helt enkelt lite aggresiva. Men det försvinner och då får man sin underbara kanin tillbaka. :)
Jag blev så ledsen när hon blev så eftersom jag inte visste varför och då började jag kolla upp på internet. Jag googlade " aggresiv kanin" Där stod det att man skulle avliva aggresiva kaniner eftersom det var det bästa man kan göra för kaninen.
Men eftersom jag är medlem i en förening så mejlade jag dem och där fick jag veta varför.
Min kanins bur är en sådan man öppnar hela luckan på framsidan och när jag gjorde det kunde hon attackera mig och börja bitas. Jag blev så rädd, men min mamma kom med ett braa förslag hon föreslog att jag låg vid hennes bur varje dag utan att öpppna buren så att hon kunde lukta på mig utan att bita.
Efter ett tag visste hon att det var jag och då kunde jag börja öppna buren och klappa henne i buren om hon kom fram till mig men om hon backa så stängde jag luckan eftersom då förstod jag att hon inte ville bli klappad. Efter 1-2 månader märkte jag stor skillnad och hon började gilla att mysa, hon är nu 6 månader och är en riktig kelgris. =)
OBS! Tänk på när de är tonåringar när du har precis städat buren så klappa inte dem direkt låt dem få göra det till sitt revir annars tror de att du försöker ta deras plats=)!
Lycka till hoppas att detta hjälpte lite, skänk inte bort de bara för att de kommit i tonnåren det går över om ett litet tag :)
Jätte smart idé! jätte jobbigt med kaniner i tonåren ;/ ska jag prova nästa gång jag har en kanin i tonåren!
Tack!
Hoppas det funkar på andras kaniner också eftersom det är så synd om de som skänkes bort pga det :(
när får de den sk tonårsperioden?
En fråga bara: Min hona är 2 månader, och har börjat bli lite agressiv. Är det tonåren?
Jag kollade runt lite och på de flesta ställen stod det att tonåren är när de är runt 4-8 mån
aha då fattar jag varför Mbuti var lite reserverad å hoppig en period.
Superbra att skriva en sån här tråd! Många behöver tips? och råd! ;)
Dock vill jag upplysa alla att ifall kaninen blir aggressiv efter 1 års ålder så är det ju inte tonåren och det finns ingen anledning att tro det.
Anledningen är oftast att kaninen är otam,medfödd aggressivitet eller väldigt revirbeskyddande.
Ifall kaninen inte tycker om dig kan den ju bitas, rivas eller anfalla.
Kom ihåg att inte straffa den!