Nya i kaninvärlden
Vi är en familj med två barn på 8 resp. 10 år. Efter att ha varit "kaninvakter" under tre veckor i somras så har vi nu alla blivit sugna på att själva skaffa oss kanin. Vi tänker oss två stycken utekaniner. Dottern vill ej ha vädur för de tycker hon är fula (!) Tycker inte jag men, men… Nu har vi lite frågor:
Köpa ungar; i djuraffär eller hos uppfödare?
Lämpliga raser?
Vad behöver man som grundutrustning?
Har det betydelse när på året man köper kaninungar?

Jag tycker att dvärgvädur är en utmärkt "nybörjarras" med underbart temperament.. Fast det beror ju på individ till individ också. Vet dock ingen annan ras som skulle passa..
Om du ska ha utekaniner så köp ungarna på sommaren eller när det är varmt inne, om de "föddes som innekaniner". Då hinner de bygga upp sin vinterpäls till vintern. Placerar du däremot en innekanin utomhus mitt i vintern så har den ju inget extra skydd..
Uppfödare! Djuraffärer kan man sällan lita på, tyvärr. Ibland lämnar ju dock privatpersoner kaniner hos djuraffärer, men man vet aldrig .. Hellre att man åker lite längre för att få kaninen :)
Det som behövs är ju såklart en bur. Minst 0.5 kvadratmeter ska buren vara för en kanin. Om det är en våningsbur tycker jag att 120x60 cm är ett bra mått. jag har själv två kaniner i en tvåvåningsbur som är 60x130 + höjden som jag ine riktigt vet .. De har bra burar i de flesta djuraffärer, annars på teddytassens.se :)
Lite andra saker:
* Halm (jag föredrar halm utomhus då det är varmare på vintern. annars kan du ju ha spån)
* Hö + höhäck (Kaniner ska alltid ha fri tillgång till hö)
* Matskål + foder (Pellets! Jag rekommenderar ABSOLUT INTE någon gnagarblandning som ofta finns i djuraffärer då de innehåller för mycket fett och liknande. Köp hellre en ordentlig påse med pellets från tillexempel Granngården. Jag rekommenderar Stampe eller Carrier. 18 kg Stampe kostar 209:- det finns pellets i lösvikt hos de flesta djuraffärer också)
* Vattenflaska/vattenskål. (Här måste du testa dig fram och se vad kaninen trivs med bäst. Vattenskål är naturligare men blir lätt full med skräp.)
* Borste/karda (Pälsvård är viktigt, speciellt om du skaffar en långhårad kanin.)
* Klotång/blodstopp (Klorna behövs ju såklart klippas med jämna mellanrum, men till att börja med så kan du åka till en djuraffär och klippa de, då lär du dig också. Så detta behöver du absolut inte i början)
* En rasthage (Köp ca 6-10 delar komposgaller och sätt ihop - en perfekt Hage för två kaniner! annars finns andra rasthagar på teddytassens.se. Men om kaninerna får daglig utevistelse i t.ex. sele behövs ju inte alltid Hage.)
* Koppel och sele
* Ett hus att ha i hagen
* Toalett (Då måste du först träna de, om du vill ha toalett)
* Leksaker (tex. en boll med öppning där du sätter i godis som ramlar ut när kaninen rör på bollen. Finns hos djuraffärer)
* Lite godis kan de få då och då!
* Ev. transportbur (Om ni hade tänkt ställa ut de eller börja tävla i hoppningen. Men detta är alltid bra ifall något händer. Finns billiga varianter på Hornbach, annars funkar kattransporter.)
ja, det var väl lite saker ^^ Om jag kommer på något mer så delar jag såklrt med mig av det.
1. Jag tycker att det är bäst att köpa från uppfödare!
2. Dvärgkanin eller lejonkanin?
3. bur med godkänt mått, hö, matskål, vattenautomat! kanske en liten leksak, mm
jag menade dvärgvädur ^^
1. Ej djuraffär. Där vet man inte vad ma får. "Dvärgkaninen" kan plötsligt ha vuxit och blivit stor och på 4kg.
2. Lämpligast är dvärgvädur, vad din dotter än tycker. Man kommer inte ifrån att det är den lugnaste, lätthanterligaste rasen som dessutom lättast blir tam och tillgiven.
3. Mat/vatten -skål (eller vattenflaska), hönät, bur, mat, strö till buren och så bör man ha en kaninbok tycker jag. Sedan ska det finnas en sitthylla eller ett hus i buren.
4. Nej, det har ingen betydelse. Inte på kaninen man köper. =)
Det är så roligt med nytt kaninfolk! =)
Kaniner är så trevliga och mysiga djur! Om du vill ställa frågor direkt i telefon i stället för att skriva de (tycker själv det är lättare att besvara i telefon), så är du varmt välkommen att ringa. Är bara roligt att kunna hjälpa till! Det är viktigt att sprida kunskap till nya djurägare så man har allt klart för sig och är redo när djuret anländer. Har agerat "frågelåda" många gånger och det är bara kul att kunna hjälpa som sagt. 
Mvh Maja 0709-664902
Helt klart uppfödare, djur från djuraffär är sällan hamterade och man vet aldrig vad de kan ha för defekter. Hos en uppfödare får ni en större "garanti" på att djuret är friskt och skulle de inte va de erbjuder många uppfödare ett nytt djur då.
Lämpliga raser?
Rekomenderar varmt lejonhuvad kanin eftersom din dotter inte vill ha en vädur. De är lunga, trevliga och snälla kaniner som är lagom stora för barn att hålla på med. Hane är bäst för kelkanin.
Bra pellets, bra hö. Sedan vattenflaska/skål, matskål en godkänd bur och kanske en sele :)
Nej, ingen större betydelse, men ett större utbud finns på somarn
Uppfödare alla gånger! I djuraffären vet du inte riktigt vad du får, de är inte alltid heller de har hundra koll på könen. De brukar oftast vara lite svårare att få mysiga och tillgivna, då du inte vet hur mycket de har hanterats, och de brukar ofta ta ungar från deras mammor innan de är redo för det.
Lämpliga raser?
Dvärgvädur är en lätthanterlig ras som är enkel och mysig, men då din dotter inte gillar dom kan lejonuvade vara en bra ras. Men se till att inte skaffa en med en allt för stor man, då måste den bortstas ofta. Om du inte är redo att sitta och borsta såklart. Jag är dock inte så bra på just den rasen, men det finns en helt egen sajt om dom här på iFokus.
Bur med lagliga mått, uteage (om den inte är innekanin och kan hoppa runt i rummet), vattenskål, höhäck, matskål, sitthylla *lag*. Det är väl i enkelt det nödvändigaste.
Nej, det har ingen betydelse, men det finns fler kullar på sommarhalvåret.
Välkommen till underbar värld. I april fick vi våran första kanin. Nu idag har vi 3 haha. Allt som jag har lärt mig om kaniner har jag lärt mig här :) håller med alla här köp hos uppfödare det tjänar ni på.
Ett tips? när det gäller kanin, är att ni skaffar en vuxen.
Då kan ni kolla på andra raser än dvärgvädur, som överlag är den lugnaste och i lagom storlek för barn.
Väljer ni en vuxen ser ni temperamentet bättre och kan då välja en som passar er bäst, och kan då kolla på lite andra raser. =)
Jag tycker nog det är bäst att köpa ifrån uppfödare eftersom då vet man att de har haft ett bra liv och att det inte är inavel, speciellt så får man en renrasig kanin också. :)
Lämpliga raser?
En lämplig ras är lejonhuvad eftersom de är små och har också en gullig lejonman :D. Just nu har jag 6kaninungar av rasen lejonhuvad om du är intresserad.
Bur, pellets, hö, sitthylla, vattenflaska, höhäck kolla i djuraffären där finns en del saker.
Nej men det finns fler under sommaren och hösten.
Mvh :)
Även jag måste varmt rekommendera den lejonhuvade kaninen eftersom jag själv föder upp denna ras.
Det är oftast mycket trevlig ras som passar bra till "nybörjarfamiljer". De räknas in i kategorin dvärgkaniner eftersom de väger mellan 1,3 - 1,7 kg, och det gör att barn lätt kan bära på kaninen utan att tappa den osv.
Den lejonhuvade kaninen har mycket päls (som kallas man) runt huvudet, och en uppfattning som folk brukar ha är att man behöver borsta kaninen mycket ofta, men så ser oftast inte verkligheten ut. Jag behöver nästan aldrig borsta mina vuxna kaniner, medan jag borstar mina ungkaniner ca 2 ggr i veckan.
Jag tycker iallafall att ni definitivt bör köpa från en uppfödare som ni känner att ni klickar med på en gång och som ser ut att behandla sina kaniner bra osv. Det är även bra om ni kan åka och hälsa på hos uppfödaren för att t.ex. träffa föräldrarna och se hur de är i temperament, och även få massivs med dyrbara tips? av uppfödaren! :)
Om intresse finns för lejonhuvad kanin så har jag en småskalig uppfödning av denna ras. Om ni är intresserade så får ni gärna kika in på hemsidan: http://tranbergetskaniner.webs.com
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Tack alla kaninfantaster! Jag läser era svar högt för mina barn… En fråga som dykt upp är; kan man välja två kaniner av olika raser? T ex en hermelin och och en dvärgvädur?
Absolut kan man de, ska de bo tillsammans eller inte?
Enligt mina erfarenheter går detta bra. Jag har en liten Hermelinhona tillsammans med en Dvärgvädurshane. Fungerar bra. Men då är frågan om ni har tänkt att dem ska bo tillsammans?
För kom ihåg att det är upp till individerna om det går att ha dem tillsammans. Lycka till i framtiden.
Har tänkt att ha dem tillsammans så att de har sällskap. Så då kanske det är bättre med två av samma ras? Eller är de individuella skillnaderna större än mellan två olika raser?
#14 tror att 2 av olika raser funkar, bara du har 1 kastrerad hane och 1 hona
Du ska helt klart ha en kanin från uppfödare, då djuraffärer oftast inte har koll vilka raser kaninerna har i sig, ålder och allt annat som är viktigt
Ska du ha 2 kaniner ihop får det vara 2 honor eller en kastrerad hane & en hona :) Tänk på att kaniner kan bli könsmogna väldigt tidigt, så man kan inte ha dem ihop när dem är 8-10 veckor gamla.
Köp ej en kaninunge under 7-8 veckor.
Bästa raserna är nog dvärgvädur, lejonhuvad dvärgvädur, lejonhuvad,hermelin :)
Grundutrustning: Matskål, vattenflaska, bottenmaterial (kutterspån,halm,torv), pellets,hö, sitthylla, hus, laglig bur (minst 100x50x50 måste den vara för en dvärgkanin under 3 kg, gärna större). Sele om ni vill gå ut med den :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag tycker att du har fått bra svar här ovan, så jag skriver inte ;)
Dvv ar den besta ny borjar rasen. De finns so minga olika dvv so man kan inte sega att de ar fila bara for att en man sett inte vs fin . Finns viltgroa och minga anndrs ferger. So Rita Po olika dvv. Finns ingeb bettre ras for nyborjare. Ingen annan jag kan rekomendera for en familj med barn
Jag rekommenderar den trevliga rasen holländsk kanin!
Lugn, lätthanterlig, snäll, social, lagom storlek, jämnt temperament, energirika och sist men inte minst så har de en vacker teckning! En rolig kanin helt enkelt, passar bra som förstakanin/barnkanin.
De blir lite större än en dvärgvädur, väger runt 3 kg.
Kastanjegårdens Kaniner
Jag tycker det är fel att alla säger att dvärgvädruren är den bästa nybörjar rasen. Visst, det är en otroligt trevlig ras. Men finns mång andra trevliga raser också.
Holländare som personen ovan nämner har jag hört mycket gott om, tyvärr aldrig ägt en själv.
Lejonhuvadkanin är också lugna och trevliga kaniner.
Rexkaniner, som jag själv föder upp, tycker jag är trevliga kaniner. Nyfikna och härliga. Lite mer kanin än de små håriga lejonhuvade kaninerna.
Finns ju även många som korsningsavlar, bland annat hoppkaniner, de kaninerna brukar också vara otroligt trevliga.
Jag tycker du ska välja några raser kanske uppfödare som finns nära dig) och åka runt med barnen och titta på de olika kaninerna.
In sidan är mycket viktigare än utsidan :)
#14: Jag tror det inte är så stor skillnad. Men det vet man inte.
Som #15 säger: Bara du har en kastrerad hane + hona. Andra alternativet är ju då hona + hona. Men enligt mina erfarenheter funkar det bäst med kastrerad hane + hona, då honorna kan bli agressiva under brunsten.
Sedan tycker jag som ovanstående: Dvärgväduren är otroligt snäll, det håller jag med om. Men det finns ju så många andra otroligt trevliga raser att välja emellan.
Jag tycker att ni även kan skaffa blandraser, jag ska själv föda upp rexpälsade hermeliner och dvv. de anses lite mer allergivänligare. Jag har sålt kaniner till många barnfamiljer i sommar samt hyrt ut oxo och alla är mer än nöjda, detta är alla blandraser! En kastrerad hane o en hona är bäst men det kan även funka med 2 honor ex. systrar från början..jag har mina honor i flock utomhus!
Synd nog bor jag långt från er, annars hade jag rek. mina! 
Lycka till med era framtida kaniner!