Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 1147 ggr
Rexkanin
0

Fri tillgång till pellets?

Jag har en kanin hona på ca 2 månader. Och jag undrar om jag ska ge henne fri tillgång till pellets? Varje gång jag ger henne det äter hon upp allt. Och hon har ganska stor mage om man säger så…

Så jag undrar om jag ska forstätta ge henne fri tillgång, hur mycket, hur länge? :)

Tack på förhand! :)

Mvh/ Johanna

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

LillensMamma
0

Är också intresserad av svar på hur länge ungar ska ha fri tillgång på pellets!

Våran hona är 10 veckor och äter som en häst! Hon är inte fet eller så men äter ca 1-2 dl per dag!

hjartelyckanskaniner
0

Mina 5 mån vädurskorsningar får 3dl var. De har ju en liten bebismage, men det försvinner iom att de växer. Efter 6 mån får de bara 1dl.

Lingon får bara 1dl och han är mindre än mina små knubbisar. Han äter annars inte upp sitt hö. Den kaninen är lite skum:P

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

SuperLivis
0

Jag tycker att du ger en bestämd mängd per dag, du behöver kanske bara inte ge allt samtidigt? Fri tillgång till hö och vatten är däremot ett måste!

gronsak
0

läste en tråd där honan var 3mån eller så, och hon fick ca 2 dl, men hon hade fått lite dubbelhaka… Så hon skulle minska. Är det olika beroende på kanin eller på hur mycket den motionerar?

MajaL
0

Tom. 6 månaders ålder så är kaninerna ett växande släkte och ska ha fri tillgång. Lite beroende på ras, stora kan behöva längre. Men jag kör med tom. 6 månaders ålder på mina dvärgvädurar. Det är även vad jag rekommenderar köpare.

Apro på mat. Sedan har jag vissa vuxna "spinkisar" som hoppar och skuttar av sig all mat (fett) när de är i hagarna/på hoppbanan. Kossan syftar jag på. För att han ska hålla vikten och inte bli underviktig så får han i princip fri tillgång på pellets. Trots vuxen ålder. ^^,

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Rexkanin
0

Uppfödaren sa också att hon skulle ha fri tillgång upp till 6 månader :) Men är rädd att hon ska bli lite tjock eftersom jag vill ta kullar på henne samt ställa ut (?)…

#3 Självklart har hon tillgång till hö och vatten hela tiden! :D

#4 Hon får vara ute och springa hela dagarna i hagen :)

SuperLivis
0

Jag tänkte inte alls på att där stod 2 månader haha , hade isåfall sagt fri tillgång och sen det svar jag skrev ;)

Rexkanin
0

#7 Okej :)

MajaL
0

#6 Hon växer och behöver maten, tro mig. ^^,

Speciellt om du tänkt ställa ut henne. Då är det viktigt att hon inte är mager. Vilken ras? är hon?

Rexar (inte dvärgvädursrexar eller annan, utan stora rexar) har en tendens att lätt få utväxt päls under hakan som liknar dubbelhaka. Den luras man lätt av, tror det är som de blir tjocka och feta. Men det är oftast bara päls och är bara att klippa med en liten sax så det blir snyggt igen. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Rexkanin
0

#9 Okej, tack för svaret! =) Jo, hon är ju en Rex. Och jag har märkt det där med päls under hakan på min hane =)

Så alltså ska hon få fri tillgång till pellets =) Tack för alla svar!

LucyLove
0

Du ska nog inte ge henne fri tillgång till pellets. Hon kan bli överviktig fort! ;)

LinneaJohaanson
0

Jag skulle aldrig ge en kanin fri tillgång till pellets. 
Det blir mycket fetter för en liten kaninkropp och som du säger med utställning, visst dom ska ha en maffig kropp men inte fel!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Rexkanin
0

Men en sak jag har tänkt på är att kaniner kan ju leva på enbart hö och vatten, så varför kan man inte ge en begränsad mängd? :)

LinneaJohaanson
0

Exakt det ligger inte i kaninens natur att äta pellets. Så varför ska dom då ha fri tillgång på det

Ljusta
0

Jag brukar ge mina växande ungar och ungdjur mkt pellets, ca 1,5 dl (Teddyvädurar), men tycker inte de ska ha mer. Tror att om man ger kaninen helt fri tillgång så lär den sig inte att äta hö.

Ljustadalens kaningård

LinneaJohaanson
0

Bra sagt,

Rexkanin
0

#15 Okej, brukar du dela upp det eller hur gör du? =)

Ljusta
0

#17 Nej, just pelletsgivam ger jag en gång, på kvällen. Sen ger jag grönsaker osv på morgonen. Man kan säkert dela upp om man vill, men för mig och mina kaniner fungerar det bäst att ge en gång/dag.

Ljustadalens kaningård

Rexkanin
0

#18 Okej, för jag tycker att det verkar lite mycket med fri tillgång :/