Överviktig kanin! Hjälp!
Ja nu är det så att två av våra kaniner (vi har fem)
har fått ballongmagar och tjocka "dubbelhakor".
Dom ser överviktiga ut.
Vi har varit på semester med tre av kaninerna, medan dom andra dom har fått vara hemma med kaninvakt och fri tillgång till Hage och gräs. Innan vi åkte var dom absolut inte uppsvällda och hårda om magen. Vad ska jag göra? är det farligt?? Ska jag ringa veterinären? Hjälp! :(
Visste inte vilken grupp jag skulle ta så om det är fel kan väl någon ändra ;)
Låt dem äta endast hö under en period och se om det kan bli bättre. Ge varken pellets eller gräs/grönsaker en vecka eller två framöver.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#1 Okej! :)
#3 Hm, du har ingen veranda eller så de kan springa på och därmed få Motion? I värsta fall skulle jag låta de springa löst inomhus några timmar.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#4 Jo, jag har veranda. Men den avskyr dom och dom vill bara hoppa ner.
Hm, inomhus vet jag inte. ska se vad jag kan göra ;)
Tror inte kaniner blir tjocka på gräs på någon vecka… Låter lite alarmerande om de är uppsvällda och hårda om magen, är de inte vana att få gräs så kan de bli sjuka av det. Skulle nog hålla koll på dem om jag var du, så att de inte verkar ha ont eller så.
Ljustadalens kaningård
#6 Tre veckor har dom har fri tillgång. Dom verkar inte ha ont. Springer omkring som vanligt. Äter, dricker.. Ja :)