Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 4887 ggr
Vihed97
0

Bästa färgerna att para med?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en isabella brokad hona här hemma som jag ska ta en kull på i januari (para henne i januari).

Och jag undrar vilket som blir bäst i kombination? ^^

Vit bö (stamtavla) och isabella brokad
eller viltgrå (stamtavla) och isabella brokad? ^^

Den vit bö har vit bö längre bakåt också, bara. 
Den viltgråa har bara viltgrått bakåt också, bara.

Tacksam för svar :) (den viltgråa hanen är min, den vit bö kanske jag lånar i sådana fall.)

Bild på Frejja (isabella brokade honan) åt höger :)

Vihed97
0

Har även tingat en havanna lejonhuvad hane. (wienerbärare).  ^^

Eller tycker ni att någon annan färg passar isabella brokad? :) isåfall vilken? ^^

Linnet
0

Ja det beror ju på vad du vill ha, har den viltgrå bara biltgrått bakåt så är det väl inte troligt att den bär på några dolda färger och då får du bara viltgrått.

Parar du med den vita blåögda så vet du ju egentligen bara att det kan bli wienertecknat, men eftersom den bara har vit bö bakåt så vet du ju inte vilka färganlag han bär på, så det kan bli vad som helst.

Havana parad med isabella blir troligen bara svart, såvida havanan inte bär på dolda anlag.

Vihed97
0

#2 okej. Havannan bär på wienertecknat då. ^^

Okej, tack för svaren!

Denna kommentar har tagits bort.
Linnet
0

#3 Jo, det kan ju givetvis bli wienertecknat om havanan är wienerbärare.

Vihed97
0

#5 okej ^^ jag har tingat en blå wienertecknad med lejonhuvad.. vad behöver jag för färg till henne för att det ska bli blå wienertecknat på ungarna? ^^

Jag är inte så himla bra på färger.. :b

Kassy
0

# 0 Skulle inte para brokat + brokat det kan bli viltscheckar då.

Vitblåögda kan som ovan bara på villken färg som helst då den vita pälsen "täcker" deras färg.

Jag tycker havanna eller viltgrå, antagligen havanna då jag gillar den färgen mest ^^

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Vihed97
0

#7 okej. Vad fick du brokad+brokad från? (; det vet jag redan att man inte ska para :P

Jag tog inte ens upp det i mitt inlägg ;)

Kassy
0

# 9 Fattade det som att du skulle para din hona med en isabella brokad men läste fel, kollade på film samtidigt ^^

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Vihed97
0

#10 haha, okej ^^

Ljusta
0

Isabella brokad plus vit blåögd blir 100% wienertecknade förutsatt att den brokade inte bär på blåödsanlag. Statistiskt sett kommer även hälften av dessa också att bli brokade. Vilken färg? de kommer att ha är svårt att säga då stamtavlan inte säger något om detta.

Isabellabrokad plus viltgrå blir 100% viltgrå (om man förutsätter att den är ren, dvs utan enfägsanlag eller övriga färganlag). Även här 50% brokade.

Isabellabrokad plus havanna wiener blir 100% svarta (om man förutsätter att den är ren utan andra färganlag). Hälften av dessa blir brokade och hälften wienertecknade statistiskt sett.

Nu kommer det säkert att finnas andra anlag dolda hos främst havannan så du får säkert fler färger än de som är uppradade här :)

Min erfarenhet är att viltgrå kan vara svåra att sälja, så jag skulle inte para med den viltgrå :)

Ljustadalens kaningård

Ljusta
0

#6 Para med en blå om du vill ha blått, eller isabella som är gul plus blå, alternativt blå zobel, gul/blå japan osv. Wienertecknad eller wienerfri. Vill du bara ha blått så parar du med blått :)

Ljustadalens kaningård

Vihed97
0

#12 & 13 okej.

Men hur blir det om man parar Frejja (dvärgvädur.. isabella brokade honan) med en lejonhuvad dvärgvädur vit/blå japantecknad? han har stamtavla.. men han har olika färger bakom sig.. hans mamma är gul/blå japanmantlad och mormorn är blåmantlad… ska man tänka efter på mantel också eftersom att man inte kan para manteltecknad och brokad?.. fast det är ju mantlad då.. det är ju inte manteltecknad.. men ja, vad säger ni?

Ljusta
0

#14 Går jättebra att para med honom i och med att han inte är mantlad/brokad själv. Skulle bli blå, gul/blå japan och brokat i dessa färger. Ev isabella om hanen bär ett gulanlag utan japananlag. Kan ju bli mer också om honan bär andra färger bakom, ex zobel.

Mantlad/manteltecknad är samma sak. Mantlad är bara en kortare variant för manteltecknad.

Ljustadalens kaningård

Vihed97
0

#15 ja, hans farfar är isabella :) hel isabella! ^^ han bär på zobelbrunsiames japantecknad med och bara zobelsiamesbrun :)

Vihed97
1

Mamman till Frejja är madagaskar brokad eller mantlad. Hennes pappa är isabella ocskå ^^ mormorn är svart och morfarn är isabella :) farmorn och farfarn vet jag inte..

Onslow
1

Får man fråga vad du har för mål med  kullen? Eftersom du kan tänka dig att få brokade och wienertecknade ungar menar jag. Ungarna, får de h-bevis? Vill du ta en hoppkull eller vad?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Vihed97
1

#18 dom har inte h-bevis. Det är inte hoppkaniner, satsar på kel.

Mitt mål med kaninuppfödningen och kaniner är att få fram trevliga och friska kaniner.
Som förhoppningsvis kan bli duktiga inom Kaninhoppning.
Jag föder upp kaniner till kel och min Avel går inte ut på utseende,
utan temperament och sundhet på kaninerna.

Ljusta
0

#18 En kelkull kanske :) Tycker det är så trist med er som alltid ska envisas med att fråga efter syfte med kullar hela tiden! Blir riktigt arg på sådant!!! Har man ett intresse för kaniner och Avel så är det syfte nog! Har fött upp kaniner i olika inriktningar i 25 år, och började också med att föda upp kelkullar, utan att någon ifrågasatte det. Har inte avlivat en enda unge på grund av dåli planering. Sedan brukar intresset växa och vi får fler duktiga kaninuppfödare som lärt sig en hel del om färger o dyl under vägen.

Ljustadalens kaningård

Onslow
0

#19 och #20 Jag tycker personligen inte att en kelkull har något syfte. Hur många satsar på kel tror du? Menar inget illa, men hur många uppfödare har kelungar som måste få hem? Tycker att om man ska ha kaninuppfödning ska man satsa på antingen hoppning eller utställning eller avelsdjur. Detta är bara min egen mening. Det känns ganska meninglöst att riskera sin kaninhonas liv eftersom man vill ha söta kaninbebisar, men det är ju bara vad jag tycker.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Vihed97
0

#21 ja, jag har haft en kaninunge som avled vid 7 veckor, men det var för att han bröt nacken på något sett i buren.. har ingen aning hur.. :(

#22 Det beror ju på vad man letar efter för kaniner med. Finns det folk som bara vill ha kelkaniner så går det ju bra.

Vihed97
0

#22 föresten så håller jag med #21 också om att alla ska ifrågasätta folk hela tiden om sitt mål med kullarna.

pigelina
0

Någonstans måste man ju börja, tror nästan alla som föder upp kaniner med olika inriktningar började med kel-kullar:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Onslow
0

#23 De personerna kan väl lika gärna köpa från en seriös uppfödare? :P

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Vihed97
0

#26 Vem har sagt att jag är en oseriös uppfödare bara för att jag BÖRJAR med att föda upp kelkaniner? :P det finns många som föder upp kel kaniner. Är du en sådan mycket seriösare uppfödare om du ens föder upp? :P

Och om du nu ska hacka på sådana som föder upp kelkaniner så läs inte trådar som handlar om kelkaniner då. Det finns ingen anledning till att hacka på personer som föder upp kelkaniner.

Och ja, dom får väl köpa från "seriösare" uppfödare då. Men det är folk som är intresserad utav mina kaniner även om dom inte är utställningskaniner. Och det kan ju såklart inte jag hjälpa att dom är intresserade. Utan om dom är intresserade så är dom? :P

Onslow
0

#27 Jag hackar inte. Jag säger min åsikt. Jag har inte sagt något elakt endast riktat mot dig, jag säger att jag tycker det är oseriöst med att föda upp kelkaniner.
Herregud vad överkänsliga alla är på KIF :P

Nej, jag föder inte upp, helt enkelt eftersom jag inte får för minba föräldrar. Men när jag börjar kommer jag föda upp för uts då jag tycker det är seriösare.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Vihed97
0

#28 okej? kallar du folk för överkänsliga bara för att du säger "din åsikt"? :P

Det finns folk som kan vara oseriösa även om dom föder upp till uts.

Onslow
0

#29 Varför tar du åt dig om du inte är "oseriös" och "överkänslig"? :P

Jag har inte sagt något annat, men eftersom de sätter stamtavla på djuren och det kostar en del så är de ju inte så vinnande om de är oseriösa.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Ljusta
1

#29 Precis! Vem kan bestämma vad som är seriöst? Kelkaninägare/uppfödare tror jag i många fall tar hand om kaninerna bättre än en uppfödare som har ca 30 kaniner, som tar mååånga kullar och väljer ut de finaste att behålla. Säljer övriga eller avlivar de som inte blir sålda. Så vad är seriöst??

Ljustadalens kaningård

Onslow
0

#31 Hon skulle ju sälja ungarna? :P

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Vihed97
0

#30 du, det finns faktiskt oseriösa hunduppfödare också som tar 10.000 till 17.000 kronor. Vi har en rottweiler hane som har stamtavla, hans syster hamnade hos en oseriös, som var uppfödare. Hon hade SÅ mycket skador när dom hade hämtat hem henne från uppfödaren så risken är att hon inte blir så gammal! Hon är 16 månader idag.

Så snacka inte om seriösa uppfödare för att dom har stamtavla. När det finns OSERIÖSA där ute som är uppfödare hos kaniner också.

Vihed97
0

Föresten så behöver man inte vara oseriös om man inte har stamtavla eller h-bevis på kaninerna. Det beror helt och hållet på hur ägaren till kaninerna är och så också. Och du har ingen rätt att döma folk när du inte ens känner dom. Du har ingen aning alls om hur stort djurintresse jag har för alla djur. Det är väldigt många djur som gillar mig direkt när vi nyss har träffats :P

Ljusta
0

#32 Att sälja ungar väl är inget oseriöst? Det handlar mer om hur man tar hand om sina kaniner och sin Avel som avgör om man är seriös eller inte. Oseriösa och seriösa finns det gott om i alla inriktningar ;)

edit. Härstamningsbevis kan och borde alla skriva som inte skriver stamtavla på sina kaninungar. Det är superbra att veta vilka färger och raser som ligger bakom ens kanin :) Man lämnar bara blankt där man inte vet information :)

Ljustadalens kaningård

Onslow
0

#33 Jag har inte sagt att alla  med stamtavla är seriösa. :)
Men fler än de utan stamtavla är seriösa :P Och nu pratar vi inte hundar, utan kaniner.
Puss! :*

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Vihed97
0

#32 stora uppfödare som har ca 30-60 kaniner och inte får sålt ungarna och vuxna avlivar dom och tar köttet. Det sa min kaninhane Zorros uppfödare på en utsällning och på kaninmöte, eller nackar dom eller något innan dom styckar dom. Så vad är seriösare med stora uppfödare som har 30-60 kaniner då som tar köttet och pälsen och säljer osv än uppfödare som har ca 5-10 kaniner?

Vihed97
0

#36 nej jag vet att vi inte pratar om hundar utan kaniner, det var ett exempel. Det är ju samma sak med djur med stamtavla eller inte. Oavsett vad det är för djur. Föresten så har jag stamtavla på ALLA mina hanar, och jag har 3 stycken. Sen två honor med h-bevis. Det är bara 2 honor jag har utan stamtavla eller h-bevis.

Vihed97
0

#36 alla djur är lika viktiga, oavsett vad det är för djur. Vilket du kanske inte förstår.

Onslow
0

#37 Jag sa inte att en stor uppfödare automatiskt är en seriös, ellerhur? Men det är väl bättre att ta vara på köttet än att ungarna inte får någon kärlek, eller?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Vihed97
0

Onslow, jag såg på din profil. Har din kanin stamtavla? (eller är det en KELKANIN? Tungan ute)

Onslow
0

#39 När har jag sagt det? Jag älskar djur men skulle aldrig köpa av en keluppfödare eftersom det finns så många i sverige som behöver hem. Vi behöver inte en kull till.
Anledningen är att jag vill veta vad som ligger bakom mitt djur. Okej? :) Puss!

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Vihed97
0

#42 Det är faktiskt ens egens ansvar att ta reda på vad den har bakom sig om det "bara" är en kelkanin. Är man SMART så frågar man vad som ligger bakåt i ledet.

Onslow
0

#44  Men hur vet jag att det stämmer om jag inte har papper på det?
#43 En storuppfödare kanske inte har tiden för ungar som inte får något hem?
#41 Han har h-bevis, och är en sällskapskanin. Köpte honom för rätt länge sedan när jag inte kunde så mycket. :) Nu skulle jag aldrig köpa en kanin utan stam.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Vihed97
0

#45 schysst att du dissar din egna kanin. tur att du inte ska börja med uppfödning i alla fall.

SÄLLSKAP ÄR FÖR F'N KELKANIN!

Onslow
0

#46 Dissar jag honom om jag säger att jag köpte honom utan att evta hur mycket en stamtavla innebär? :)
Sällskapskanin ja, Jag köpte en sällskapskanin när jag var liten eftersom jag inte fick ha något annat djur. Och jag vet tydligen mer än dig om kaniner, eftersom jag dessutom har pluggat genetik ett tag nu och vet vad du skulle kunna få ut av en isabellaparning. Så du ska inte säga något. :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Vihed97
0

Föresten så står jag för det jag föder upp och jag är stolt över det.

Onslow
0

#48 Du kan tro så mycket du vill om mina kunskaper, brur mig faktiskt inte ett dugg. Tack för komplimangerna att jag är irriterande och en idiot, det var mycket snällt sagt ch jag blir så glad.
Det blir ett mail till sajtvärden. ^^

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

#49 Det kan du göra, jag har aldrig sagt att det är fel. Du verkar duktig på det du gör men min åsikt är endast att det är oseriöst att ta en kelkul bara för att det är roligt. :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Vihed97
0

#47 det enda stamtavla innebär är om man vill ställa ut kaninen, annars behöver man inte det. Så länge man/du vet vad som finns bakåt i ledet så spelar det ingen roll.

Vihed97
0

#50 anmäl mig då, jag sa aldrig att du är en idiot, jag sa bara att kommentarerna är lite dumma då :P i min mening. 
jag tror det blir ett mejl till sajtvärden för DIG istället. :)

#51 jag tar inte kullar för att det är roligt. Vem f'n har sagt det?

Tarja
0

Har nu rensat upp lite i tråden, så håll er till ämnet. Om ni ska fortsätta diskutera så vänligen ta det via PM.

[BonnieL]
0

Jag tycker ni kan ta det lite lugnt nu, det finns ingen anledning att tjafsa om detta i en tråd som handlar om vilka färger det kan bli.

Om ni vill fortsätta diskutera kan ni göra en ny tråd om hurvida kelkaninkullar är seriösa eller ej, där ni diskuterar moget.

Vihed97
0

#54 tack.

Vihed97
0

#55 nej jag är färdig nu :P jag orkar inte mer.

Vihed97
0

#58 jag orkar inte tjata med dig mer. men jag sa aldrig att du är en irriterande idiot som inte älskar djur? kan vi lägga ner nu, tack.

Vihed97
0

Halloon, du kan ta bort tråden. tack :)

Onslow
0

#59 Citerar; "Jag vill inte ha mer av dina irriterande komentarer i min tråd. Klottra ner någon annans tråd med dina idiotiska komentarer" och "Alla djur är lika värda, vilket du inte förstår".
Hur kul är det att höra på en skala tror du?
Tyck vad ddu vill om mig, liksom "Oooh no, en person från internet tycker inte om mig. Mitt liv är förstört!!!". Jag tar inte åt mig heller, för jag vet ju att du har fel.
Puss och slut! :* :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Vihed97
0

#61 så skrev jag inte alls :S moderatorn ändrade ju. ;o

Onslow
0

#62 Mm, ellerhur.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Tarja
0

Låser tråden på TS begäran.

hjartelyckanskaniner
1

Jag tycker inte det är oseriös att börja sin uppfödning med en kelkull.

Ska det vara oseriöst att föda upp teddysar, gotlanskaniner och få fram wienertecknade kaniner? Nej, det är det inte. Alla får ju börja någonstanns.

Att vara oseriös är Att ta en kull utan att ens tänka sig för, skada sin hona med parningen och att sälja ungarna till ett hem som är ett helvete för ungen.

Jag har börjat min Avel med 1 kelkull. Sen tyckte jag det var intressant att gå till en högre nivå och köpte in ett avelspar och tog renrasiga kullar. Det gjorde jag i några år och nu har jag hopp- och utställnings kullar. Har jag varit oseriös? Nej, för jag lärde mig någonting!

Hade hon inte frågat vad som händer om hon korsar dessa raserna så kan det vara lite oseriöst, ja. Då kunde hon ha parat henne med en brokad hane och kunnat få vitscheck. Men nu vet hon om det och frågar vad hon kan få fram för färger.

Min kompis födde upp kelkaniner. Men hon var noga med vart alla ungarna kom någonstans.

Så sluta kalla henne oseriös, för det är hon inte. Låt henne känna sig lycklig över hennes första (?) kull.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Inlägget är låst för nya kommentarer