Hjälp han har "bölder"!
Min kanin Lukas upptäckte jag har som små "bölder" på sina kindben. De är ca 5 mm höga och runda och det är så på båda kinderna och det är ca 4-7 st per kind. Han har inte ont och reagerar inte när jag rör dom så jag undrar vad tror ni att det är? Usch jag är verkligen orolig för min lille fjomp!
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 

Det är troligen hårsäckskvalster han har :) Det är extremt vanligt och i princip alla kaniner har det. Det känns som "pinnar" på kinderna. Det är helt ofarligt så därför behandlas det inte. Du kan vara helt lugn!
Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu
Jag brukar sitta och dra bort dem på de kaniner som tillåter det. Kan klialite på kaninen så jag tycker att man lika gärna kan ta bort dem.
Not your mom, not your milk.
#2 Så det är bara att dra bort dem? Börjar det blöda då? Har aldrig vart med om det här förut.
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
#2 vad drar man bort ? :P håret eller kvalstren?
#3 - Nej då. Men man tar bort de stora och så kännerm an om de sitter löst. Man tar alltså med hela kvalstret. Ingen av mina kaniner reagerar på detta när man drar i dem och har dragit på flera andra också. Om man inte har en kanin som inte gillar att bli pillad i ansiktet. Det är jättevanligt, speciellt på hanar av min erfarenhet. Det är ju inte alltid kvalstrerna blir stora, utan bara känns så pyttesmå förhårdnader. Men akta så att du inte tar morrhårets rot för en kvalster.
#4 - Kvalstret i grund och botten, men det följer alltid med en hårtuss eftersom att det växer runt vid hårsäcken.
Not your mom, not your milk.