Kaninungar om en månad?! :D
Idag släppte vi ihop Cinnamon och Peppar, och vi såg flera parningar som kan ha "fungerat".
När vi först släppte dem i buren var Peppar jättegullig och putsade Cissi i ansiktet och gosade med henne. Cinnamon var väldigt parningsvillig, men Peppar var lite mer på "kelhumör". Det gick bra i alla fall, och jag tog några foton som jag ska lägga upp så fort jag orkar koppla kameran till datorn ^^
Förresten, om någon vet; måste man ha en bolåda med till kaninen? För den som Cinnamon har i sin bur nu är ganska krånglig, det bli svårt att titta till ungarna och så.. Om man tar bort den och lägger i massor av halm så bygger hon ju typ en grotta själv? Går det att göra så?

Man måste ha bolåda.
Gå gärna in på http://www.amiralenzoo.se/burmatt_till_kanin_och_gnagare.htm
och titta.
Lycka till med kaninungarna! 

Åh, ok.. Tack så jättemkt
Då får jag väl rota fram en lämplig låda då… ^^
Låt fin kanin göra det där helt själv. Du behöver bara ge henne lite extra hö. Du ska absolut inte vara där och peta när hon fött dom, då är det väldigt stor risk att hon dödar dom. För att vara säger på om parningen fungerade, så ramlar hanen av honan när han är klar.
Lycka till. // Linnéa

Hoppas att det kommer småttingar ;)

#4 Jo, det gör jag med

#3: Jag har aldrig varit med om att honan dödat ungarna för att jag kollat i boet. Litar honan på en brukar det gå jättebra. Och man kan inte lämna boet HELT orört tills de själva kommer ut ur boet vid ca 2v ålder. För tänk om det ligger döda ungar där, hur illa kommer inte det lukta, och ev sprida sjukdomar till de ungar som ännu lever.
Nej, man måste ändå vara där och kolla så ingen dött. Men självklart måste man inte peta mer i boet än nödvändigt.
Yuriko: Om du har en hona som blir lite stressad när du är där, sätt in henne i en transportbur. Sen kan du gnugga dina händer i spånet/mammans päls och kolla i boet. Då blir det inga främmande lukter om man nu är orolig att honan ska ha ihjäl ungarna.
Och om du vill kan du snickra ihop en ny bolåda. Med sidor, öppningsbart tak (sätta vinkeljärn) och en liten kant neri så inte ungarna kan följa med i spenorna ut och frysa ihjäl.
Ska se om jag hittar bild..

#6 Tack för tipset :) Jag funderade på att bygga en bolåda, men hade inte hunnit fundera på hur den skulle se ut.. Smart med kanten, det hade jag inte kommt på själv ^^