Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 862 ggr
Onslow
0

Hon ger sin kanin fel mat

Hej!

Jag har en kompis som ger sin kanin helt fel mat. Hon får hö på kvällen, som tas bort nästa morgon. Ej fri tillgång till gräs på dagen som ersättning för höet. Kaninen har saltsten och fri tillgång till pellets. Det är en korsning lejonhuvad/dvärgvädur/fransk vädur/hermelin om du frågar henne själv. Ser dock ut som en hermelin/dvärgvädurskorsning. Kaninen är en 4årig hona. Jag har försökt upplysa henne om detta på ett vänligt sätt ("Tänkte bara säga att det är skadligt för kaninen attt inte ha fri tillgång till hö och saltsten, och hon kan bli väldigt tjock av för mycket pellets, inget illa ment") men hon vägrar lyssna. Vad ska jag göra? Tycker lite rynd om hennes kanin som är lite överviktig med hakpåse osv men min kompis säger att kaninen är jättesmal för "man känner ryggraden om man trycker lite". Ni kanske tycker att jag är överkänslig för hennes kanin och att jag borde låta det vara åt henne, men ni kanske har något tips? på hur jag på ett vänligt sätt kan avleda kaninen från den dieten? Kan ju tillägga att hon får en halv gurka och en morot på helgen. Gurka är ju inte så nyttigt väll?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Rozza
0

Det är synd att det finns såna okunniga personer men jag ser nästan såna varje dag. Finns bara två sätt att göra strunta i det eller bry sig. Men skulle nog försöka säga åt henne att Hö är bättre än pellets. Men ska inte behöva trycka ner för att känna att kaninen är smal. Gurka är inte så farligt så länga man skalar gurkan har hört att skalet inte är så bra för känsliga kaninmagar.

Emelie
0

Gurka är inte det bästa då den innehåller alldeles för lite fibrer för en kaninmage och även ger en del onödiga gaser som gör att kaninen kan få ont i magen.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!