Kaninhanar tillsammans
Okastrerade hanar skall man ju inte ha tillsammans (normalt, jag har hört ovanliga fall när det fungerat). Det jag undrar är om en okastrerad hane kan ha en kastrerad hane som sällskap, eller om det måste vara en kastrerad hona man väljer som sällskap till en hane man vill ha till Avel.
Har själv ingen erfarenhet av detta, men hört om andra som haft två kastrerade hanar från samma kull tillsammans och det har funkat.

Jo, det vet jag att det skall göra, jag tänkte mer om man har en OKASTRERAD hane och vill ha sällskap till den. Tanken är att jag skall ha just denna hanen till Avel och vill att han skall ha något sällskap och funderar då på vilket sällskap som är lämpligt. Helst vill jag ha en hane eftersom de lär vara mer sociala och trevliga som sällskapsdjur, då den kaninen i sådana fall blir min dotters eget djur.

Jaa, om du inte skulle haft den ena till Avel hade det bästa varit att kastrera båda såklart för mindre risker för dominans bråk osv. men även om båda hanarna är kastrerade finns det alltid en risk för att de kan bråka och inte funka ändå.
Det är ju inte så många honor som blir kastrerade men om du redan har en kastrerad hona är det jättebra sällskap men annars kan ju alltid din "avels-kanin" bo ensam. Kaniner behöver inte nödvändigtvis ha sällskap.
Själv har jag ingen erfarenhet av detta, så ska nog inte säga för mkt ;)

#3 Tack så mycket för svaret, även om du säger att du inte har erfarenhet =)
Jag har ganska nyss blivit intresserad av det här med kaniner och håller för fullt på att läsa lagar och regler och all fakta jag kommer åt kring ämnet. Kaninen jag fallit för vet jag inte till 100 % att det är en hane ännu (den är bara 3 veckor drygt). Jag hoppas det är en hane, men om det visar sig att det är en hona så kan jag ju lätt lösa sällskapet med att ha en kastrerad hane som sällskap. Tanken är att de kommer ha gemensamt uteutrymme även om de eventuellt kan ha olika burar att gå in i på natten.

Läste precis artikeln om kastrering och jag tyckte den var intressant. Är dock fortfarande intresserad att höra lite erfarenheter kring detta. OM jag väljer att göra såhär kommer hanarna att vara från samma kull alternativt från burgrannens kull vilket gör att jag i sådana fall låter dem lära känna varandra ganska tidigt.
Mitt svar (erfarenhetsbaserat!) är det kan gå, men det är större sannolikhet att det inte fungerar. Jag hade en gång tre hanar inackorderade i en månad. En var kastrerad och de andra okastrerade. De bodde i varsin bur, men den kastrerade kunde vara tillsammans med vilken som helst av de okastrerade!
Det gäller att man kastrerar tidigt om det ska ha en god chans att funka att ha dem ihop. För har man två hanar ihop tills de blir könsmogna så börjar de slåss. Har de varit i slagsmål är det det de minns av varandra även sedan en (eller båda) kastrerats. Så de kommer nästan säkert slåss igen. Hinner man kastrera en eller båda innan de själv upptäckt att de är hanar så kan det fungera. Men det finns inga som helst garantier!

Rekommenderar inte hanar tillsammans, väldigt liten chans att de fungerar även om de är kastrerade.
När jag brukar träffa mina kompisar och deras kaniner brukar George som är kastrerad bara vilja attackera de andra så för mig har det inte fungerat och även inte med andra jag hört.
Rekommenderar då en kastrerad hona eller att du köper en hona och kastrerar.
Tänkte du avla på hanen? Finns många artiklar här inne på kif :)
Lycka till!
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Personligen tror jag att det kan vara svårt att hitta sällskap som passar åt en okastrerad hane. Det KAN gå om de är från samma kull, men risken är jättestor att det inte alls går bra. Även om de känner varandra från grunden så kan de börja bråka när de blir könsmogna.
En kastrerad hona som sällskap? Jag tror att hon kommer att bli jättestressad av att ständigt bli uppvaktad av honom. Det spelar nog ingen roll för hanens del om hon är kastrerad eller ej, han kommer nästan säkert vara intresserad av henne ändå.
Faktum är att det inte är naturligt för kaninen att bo tillsammans två i samma bo, utan mer ha ett eget revir nära andra kaniner. Så att ha två burar nära är mer naturligt, om man inte har möjlighet att ha en jättestor bur/hage.
Ljustadalens kaningård
#7 Muffin är likadan. Han försöker bita alla kaniner utom Nessie. Han är med en kastrerad hane.
Emma

8# Ja ett tips? är ju att ha 2 burar brevid men det kan ju bli stressigt för hanen att ha en brunstande hona brevid.
Mina kaniner har blivit mycket gladare av sällskap så tycker det är kul om man kan ha det.
Helst om du kastrerar båda i så fall men det vill du väl inte.
Rest in peace Valkyrie!

Tack så jättemycket för alla svar! Precis den typen av kommentarer jag vill ha som får mig att fundera. När jag läst på om kaniner och att de faktiskt vill ha ett ganska stort revir om de skulle leva i det vilda känns det konstigt att de skulle må bra av sällskap, samtidigt så har jag på många ställen sett att man uppmanar ägare att ha kaniner tillsammans. Min ambition, äveon om det skulle ta ett tag att genomföra fullt ut är att ha en stor delbar (ca D1 B2 & H0,7) bur med en utehage om ca 10 kvm. Iden är då att de skall ha sina egna krypin om de inte trivs fullt ut tillsammans men kunna dela på "rastgården". Tanken är i sådana fall att jag låser in dem över natten i sina burar.
Första saken blir att vänta in könsbestämningen =)
Är det en hona kan det funka med en kastrerad hane. För mig funkade det inte längden eftersom hon började rida på hanen. Jag har inte hunnit pröva kastrera henne än för att se hur det skulle funka.
Är det en hane du tänkt ha i Avel tycker jag du ska ha honom ensam. Med en hane är det väldigt riskfyllt. Och är det med en hona lär han försöka uppvakta henne.
Bäst egentligen är ju om båda är kastrerade. Men du tänkte ha till Avel?
Vad är det för ras förresten?
Sen tänker jag såhär också. Om du inte har haft kanin innan så kan det ju vara bra att ha kanin ett tag innan man blir uppfödare. Så varför inte bara börja med en kelis?
Fast funkar de inte ihop så funkar de inte ihop i rasthagen heller… Men då går det kanske att dela på den också
.
Tyvärr är det nog så att avelshanarnas "öde" är att få gå ensamma när de inte har dambesök.

Vill säga direkt att det fortfarande är ganska lösa tankar och jag samlar på mig information för att kunna fatta ett bra beslut, det är inte säkert att jag alls skaffar kanin/kaniner.
#12 Rasen det gäller här är Gotlandskaniner och anledningen till att jag vill avla är på grund av att jag gillar tanken med genbank och att man kan bidra på nåt litet sätt till att hålla en gammal lantras vid liv, även om det skulle vara i extremt liten skala för min del. Som stöd skulle jag ha min svägerska som är utbildad i djurskötsel (båda via skola och via att hon växt upp på en bondgård med många olika djur) det är hon som nu har fått ungar och jag har förälskat mig i en av dessa. Hon skulle vara min kunskapsresurs och vara den som var ansvarig. Dock vill jag gärna skaffa mig så mycket egen kunskap som möjligt.
Extra inspirerad blev jag sedan när jag hade en heldag på Nordens Ark. Så som de har sina kaniner i små hagar med jordhögar att gräva i, små hus att krypa in i och stockar att hoppa på och gnaga i är det jag skulle vilja uppnå om jag har kaniner.
#13 Om jag väljer att ta nån kull på kaninen (och det är en hane) kan jag kanske kastrera efteråt så kan han ha kompisar senare. Eller vad tror du?

Tycker också du bör börja med 1 kanin och sedan om det känns bra köpa fler.
Tänk om du köper kaniner och sedan inser att det tar för mycket tid och inte kan ha kvar, jo det är ju synd.
Tycker du absolut bör börja med en och fundera varför du vill avla, mål och planering.
Rest in peace Valkyrie!
Min erfarenhet är att kaniner mår bra av sällskap.
Men 2 okastrerade hanar löper ju risk att slåss tills döds, å ja då är det ju inte så mycket att göra utom att ha dem ensama eller med kastrad hona.
Jag tror att om han bor konstant med kastrerad hona kommer han par henne väldigt mycket i början men sen lugan ner sig.
Som jag fattat det gör kastreringen bara att det inte blir bebisar, instinkten att para sig finns fortfarande kvar, så även om du har kastread hane + hona kommer hanen föröska para honan. Det är väl bara risk att han blir för jobbig för honan i början.
Men jag skulle iaf tipsa dig om en kastrad hona :)

#15 Håller i grunden helt med dig, enda tanken med att ha två kaniner från början var för att det står på många ställen att det är bra för kaniner att ha sällskap.
Det jag skulle vilja ha är en kanin som är okastrerad så att jag i framtiden kan avla på henne/honom om jag vill, när jag vet hur mycket energi det kräver att ha kanin. (Vet att man bör ta första kullen inom ett år.)
Min syster har under min uppväxt haft kaniner och fått några kullar som jag haft hand om då hon vart bortrest på semestrar och dylikt, men även om jag känt på det lite kan jag inte påstå att jag vet hur det är fullt ut.
För tillfället läser jag lagar och all information jag kan komma över i ämnet.
Syftet med att avla skulle i första hand vara att gynna rasen och vara en genbank. Men jag skulle inte vilja göra det om jag inte vet att jag kan göra det på ett bra sätt.

#16 Tack! Jag skall kolla upp det mer =)
Annars undrar jag lite över hur mycket mer jobb det är med två jämfört med en kanin. Nu när jag under en kortare period skött två vuxna kaniner och deras ungar känns det som att det är just att ta sig till burarna, som är grejen, att byta vatten och ge mat och röja rent i två burar istället för en känns inte som en jättestor skillnad. Kan dessutom kaninerna dela bur blir det ju än mindre jobb.

Bifråga som inte riktigt hör till tråden, men jag vill inte starta en ny bara för detta:
Ofta lånar man hane av någon om man vill para ett djur, tex hund/katt osv men jag har fått känslan att när det gäller kaniner är det vanliga att man ser till att äga både modern och fadern. Är det något jag fått för mig eller är det verkligen så att man inte lånar hanar av andra vid kaninuppfödning?
#18 mycket bekvämare att ha 2 kaniner i en stor bur med en toa låda som man enkelt tömmer ;)
#19 det händer att mindre uppfödare eller fok som har bara en kanin och vill ta en kull lånar en hane. Uppfödare äger dock oftast båda honan och hanen ;)
När man kastrerar en kanin slutar dom tillverka hormonerna som gör dom "kåta" Så när dom blir kastrerade försvinner även lusten till att para sig. :) När man bara gör så att dom inte kan få barn heter det stirellicering (stavning?) och då skär man bara av äggledaren/sädesledaren. Då vill dom para sig men får inga ungar. Det görs dock inte på kaniner. Vet inte om det görs på några djur? (Förrutom människor)
Emma

#21 Förr gjordes det på katthonor, men numera tror jag man normalt kastrerar dem med. (Det stavas sterilisering =)

#19 Det är alldeles möjligt och finns tillgänglighet hos en del uppfödare som lånar ut sina hanar till en viss summa pengar och får sedan tillbaka den igen efter parningen/arna. Men om du ska ha en hane får du ju äga honan också så det är du som blir ägaren till ungarna. :)

Många uppfödare lånar hanar av andra så det är absolut inte omöjligt.
Beror ju såklart Vilken ras? du har, om det är någon vanlig eller lite ovanligare så kanske det inte finns så många hanar som lånas ut men ring runt och fråga massa =)
Känns bra att du läser fakta och verkligen tänker noga som dig, underbart ! (Borde fler göra) :)
Skulle det kanske vara en möjlighet om du kastrerar hanen och honan är okastrerad?
Jag har mina kaniner så och det fungerar bra, dock börjar väl Diana komma in i tonåren snart och då kanske kastreringen är bra men just nu går allt toppen, hon smårider på honom bara lite ibland väldigt få gånger (har sett det ca 3 gånger).
Vilken ras? tänkte du ha? Vore bra om du börjar med en enklare ras och sedan börjar lite smått med din drömras som var din tanke från början.
Dvärgvädur är ju mångas favorit.
Så att man int börjar med en för svår ras, roligare om det går bra i början tänkte jag ;)
Lycka till!
Rest in peace Valkyrie!
En tjej som jag hyrde stallet av i vintras hade två hanar tillsammans, far och son. Sonen var ett år och pappan tre och båda var könsmogna. Det fungerade utmärkt (fast jag vet att det är olagligt) men pappan dog i värmeslag denna sommar och gick på antibiotika i en vecka i en enskild bur och dog. Dom bråkade ALDRIG och hade inga sår eller nåt och bodde i en box på vintern och i en 200 x 200 x 50 (LxBxH) på sommaren..
Sedan hade mína kusiner två hanar tillsammans för många år sedan och då bet Stampe ihjäl sin bror när dom vart könsmogna. Efter det fick jag ha Stampe som sommarkanin i två år innan jag skaffade Shajli & Melissa (två okastrerade systrar).
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Alla dessa regler och förbud och så vidare tycker jag är ganska dåliga. "Du får inte ha två hanar ihop, dom slåss och du får inte ha dom så och inte heller så" osvosv. Det är som att dessa regler drar alla kaniner över en och samma kant. Det är som att ha regler för oss människor vilka vi får umgås med och sånna regler finns ju inte!
Det jag vill komma är att, alla kaniner är olika individer. Det finns inte 2 kaniner som är exakt lika. Som nu i detta fallet. Går 2 okast. hanar tillsammans och funkar underbart bra så ja, varför inte?! Då är det ju ingen mening med att skilja dom åt bara för att det finns lagar som säger att dom inte får vara tillsammans. Jag är jättestarkt emot lagar och regler för hur djur ska hållas.
En kastrerad hane och en okastrerad kan funka! Det beror ju på hur kaninerna är i sig. Är dom lugna och fina så är sannolikheten väldigt stor att dom går ihop. Men sen finns det ju hanar som är lite mindre lugna och väldigt hormonstinna och kanske får man då välja att ha en kastrerad hona till den! Jag överväger att tänka på lagar när jag sätter ihop mina kaniner. Mår bara kaninerna bra av det så, fine, varför inte?!
Jag vet att lagar och regler kan vara bra för ex. nybörjare med djur osv. Men vi som är lite mer inne i detta, låt oss gör det vi vill för vi KAN vår sak.
Hoppas ingen tar åt sig av det jag skrivit här nu för det är verkligen inte meningen :-)
//Emma
#26 Alla lagar är inte perfekta. Men det där med två kaninhanar är viktigt. Det är en alldeles för stor risk och risken att dom inte går ihop är stor. Det är onödigt att riskera när man kan välja alternativ som har mycket större chans att lyckas.
#27 Jag kan ju säga det att jag har haft okstrerade hanar tillsammans. Funkade prima. Dom gick tillsammans i 2 år innan jag kastrerade dom för att dom skulle få gå ihop med mina töser. Jag har haft 2 kastrerade med 1 okastrerad. Funkade också utmärkt. Det jag menar är att lagar inte behöver följas om det nu är så att det funkar.
//Emma
# 18 Mina två vuxna honor Shajli & Melissa (kel) bor i samma bur och då är det lika mkt jobb med en som med två (även fast bajset kan skilja lite men det gör inget). Sedan mina två systrar av rasen Lilla tysk vädurar (tjuvparningskull) bor också tillsammans. Det är bara lilla Kesella som bor ensam och jag har bara honor. Men det är för att dom andra kaninerna bryr sig inte om dom sätter sig på henne/ligger på henne eftersom hon är så liten och dom är van vid att ligga på varandra (som hundvalpar) och sova så..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#28 Du förstår väl varför lagen finns? Har du tänkt tanken hur stor tur du kanske haft? Att hanarna inte börjat slåss.
För när dom väl börjar slåss så kan det gå riktigt illa. Två okastrerade hanar slåss rejält.
Vilka lagar tycker du man ska få skita i då? Alla när det gäller djuren?
Jag hade två okastrerade hanar tillsammans, funkade absolut inte alls för mig, hade dom haft chansen hade dom nog dödat varandra. Lyckades sära på dem och efter några små o stora bråk kastrerade vi dom, men kunde inte ha dem tillsammans då heller. Det funkar inte för alla tyvärr :/
Med vänliga hälsningar, Frida. ♥
http://einleid.blogg.se/
Grejen är att okastrarade hanar kan funka fin fint i fler år och sen en dag smäller det å då hittar du din ena hane död.
Det är därför den regeln finns, för att bara för det funkar i 8 år kan dem fortfarande börja slåss.
Honor kan också slåss, men sällan deras slagsmål leder till döden då honorna slåss för en annan sak. Kastrerad+okastrerad funkar oftast problem fritt.
Kaniner är individer, men har man en kombination som ofta slutar med döden så är det väl inge smart att sätta ihop den kombinationen, då är det väl bättre att ta en kombantion som troligen kommer funka hela kaninens liv? Och låta dem av "dålig" kombination som sitter ihop och funkar ihop, låta dem vara ihop?
#30 Jo jag vet varför den finns och jag har själv råkat ut för det! Men sen finns det inget som säger att två hanar INTE kan funka bra tillsammans. Bara för att majoritetens 2 okastr hanar inte går ihop så betyder det inte att restens inte heller gör det.
#31 Nej det gör ju inte alltid det och jag har själv råkat ut för det.
#32 Givetvis ska man välja en kombination som funkar men att sära på två som är bra vänner (okastrerade hanar) är ju som att någon skulle sära på dig och din bästa kompis. Ni kan ju också börja bråka en vacker dag. Skulle två kaniner inte gå ihop så märker man det. Dom kommer ju inte på en sån sak som att "Ja! Nu ska vi slåss tills en av oss dör" på direkten. Dom har ju så att säga "förspel". Är man tillräckligt vaksam och känner sina kaniner så märker man det.
//Emma
#33 Vilka fler lagar tycker du man ska skita i? Det är ju i alla fall onödigt att sätta ihop 2 hanar när man vet riskerna.
Sen så kan det faktiskt ske väldigt fort så man inte hinner göra något åt saken.
Jag vet två hanar som började slåss rejält på en gång. Ena var kastrerad andra var det inte. När dom började slåss var tack och lov någon i närheten så dom hann i princip bara börja slåss. Men ändå låg det pälstussar i hela hagen.
Så hade ingen varit i närheten kunde det ha gått riktigt illa.
#33 tyvärr märker man det inte innan, dem kan vara bästa vänner på kvällen å nästa morgon är en av dem död.
Grejen att dem inte funkar ihop är oftast pga revir.
I det vilda slåss dem om revir, så får en av dem för sig att hela buren är hans revir ska den andre bort, men den andre kan ju inte fly då dem är i en bur och blir då dödad. Så pga deras naturliga beteende att ha revir och slåss om dem med andra hanar gör att man väljer att inte rekomenadera 2 hanar ihop. Lagarna baseras till största delen på naturligt beteende.
Och du vet om detta beteende och vad som kan hända, varför då fortsätta riskera deras liv för? varför inte ge dem kastrade sällskap eller köpa 2 honor istället?
Jag menar inte att du ska sära på dem hanar du ahr ihop, men du kan sluta sätta ihop fler hanar.
#34 Man ska inte skita i några lagar men man behöver inte följa dom om man vet att något funkar! I detta fallet djurhållning.
Dom hanarna kanske inte passade men vad säger du om folks hanar som går ihop då? 1 okast. och 1 kastrerad snackar vi om då.
//Emma
#36 Men det är ju att skita i lagen från början när man sätter ihop två hanar. Och då vet man ju faktiskt inte att det funkar.
Men dom funkade ju till en början. Men det ändrades väldigt plötsligt. Så saken är att man kan aldrig veta om två kaniner går ihop hela livet. Men med två hanar är riskerna större eftersom deras slagsmål blir rejäla.
#35 Jag satte ihop hanar eftersom jag tyckte dom var underbart lugna och fina. Ihopsättningen har en frukstansvärt stor betydelse. Nu har jag inga okastrerade hanar eftersom jag valde att kastrera dom så dom får gå med mina töser.
Jag hade ALDRIG suttit ihop 2 okastr hanar om jag vet att dom inte passar. Så dum är jag inte.
Ingen kanin är den andra lik.
//Emma
#37 Jag känner ju mina hanar och kan dom utan och innan. Jag låter inte mina kaniner bo ensama och har jag inget sällskap till dom så kan man ju alltid testa att sätta ihop dom med en annan hane. Skulle det inte funka så märker du det direkt. Jag lovar.
Kanske tänkte inte dom som satte ihop dessa hanar på hur kaninerna är i sättet? Jag själv lär ju mig vilka jag kan umgås med och inte genom att testa mig fram.
//Emma
#39 Men det är ju där det blir fel för man vet ju aldrig. Även om man känner sina kaniner bra så kan man aldrig veta hur det ska gå.
Även om kaninerna är lugna och fina så finns risken att dom en dag kommer bråka och det är en stor risk att någon av kaninerna kan dö. Båda kaninerna kan hinna bli rejält skadade.
Jodå dom tänkte. Dom kände också sina kaniner. Lugnare och mysigare kaniner får man leta efter. Men ändå så funkade dom inte ihop i längden.
Jag tycker inte man ska riskera kaninernas liv på det där sättet. Det finns kombinationer som är mycket säkrare än att sätta ihop två hanar.
#39 du är människa, dem är kaniner. Du kan inte jämföra ditt sociala sätt med kaninernas då det är helt olika.
#40 Och det är upp till var och en. Jag har varit med om både det ena och det andra när det gäller kaniner och jag vet vad jag pratar om.
Men en kastrerad hane och en okastrerad kan funka bra då den okastrerade antagligen inte kommer göra motstånd eftersom han automatiskt hamnar lägst i rang eftersom han är just kastrerad.
//Emma
#42 Men det är ju inte det egentligen.
Tro mig, den kastrerade kan göra motstånd. Det fallet jag snackade om tidigare så var ju en av hanarna kastrerad. Men han slogs rejält ändå.
#42 det handlar inte om rang, den okastrade är fortfarande på den kastrarades revir = slagsmål
Jag tror inte ens dem har rang då dem är koloni djur. Dem har relationer till varandra, som mor och dotter osv, men inte rang.
Mina kaniner är både små och lugna så jag tycker inte alls att de behöver burar som är en halv kvadratmeter som lagen säger. De får bo i transportburar, för då får jag plats med mycket fler kaniner. Fattar inte hur de som gör lagarna tänker. Med sådär stora burar kan man ju bara ha typ ett par kaniner i ett normalt hus.
OBS, jag är ironisk nu, ovanstående är inte min åsikt!
Att två hanar ibland fungerar ihop beror på att den ena hanen viker sig fullständigt för den andra och låter sig paras. Visst, det kan fungera i undantagsfall, men är det så att man har två hanar som fungerar ihop så tycker inte jag att man ska bverätta om det som om det var något bra. I minst 95% av fallen funkar det inte och då är det också vad man ska förmedla till andra.
#44 Dottern i kolonin blir ju automatiskt lägst i rang. Det är ju som att du bestämer över din mamma. Men din mamma bestämer över dig.
Okast. hanar slåss ju för sitt revir men kastrerade hanar slåss (om du nu slåss och bråkar vilket är ganska ovanligt) om vem som ska bestämma! När du kastrerar en kanin så slutar kaninen upp med att skvätta och det är ju det som dom gör när dom markerar revir. Vissa slutar aldrig med det men då har det blivit en vanesak från när den var okastrerad.
//Emma
Det funkar inte riktigt så hos kaniner.
Kaniner kan ju även märka revir på annat sätt. Även en kastrerad kanin kan ju ha sitt revir. Och även kastrerade hanar kan slåss.
#46 mamma å ajg är människor, kaninerna är kaniner?! :P
Det jag mena är att tar du en vuxen hona och sätter in en unge som sällskp har du tur blir dem som mor och dotter å funkar jätte bra ihop :)
LÄS! Den okastrerade är fortfarande på den kastrarade revir =slagsmål
Det spelar ingen roll att den kastrarade inte kan föröka sig, 1 hane/revir vill dem ha. Dock om det funkar är det ju så att dem inte bildat riktiga revir.
#48 Hahha, jo självklart är människor och kaniner helt olika djurslag om man säger så! Men det bildas ändå "familjerelationer" hos kaniner. Jag har Mor, dotter, Barnbarn i en bur och man märker verkligen vem det är som bestämmer och vem det är som är "lägst". :-)
En hane per revir i know. Men okastrerade har inte dom "hämningarna" om det kommer in en annan på deras revir.
//Emma
#49 ja men då är det jo mamma och dotter reltation dem har. Samma för mig, hade vuxen hona och köpte unge, det är som mor och sotter. Inte som en rang.
Jo den okastrarade vill inte ha några andra hanar på sitt revir, han struntar i om hanen är kastrarad.
#50 Det beror på hur hanen är. Jag har haft 1 okastrerad, 2 kastrerade i samma bur. Den okastrerade gjorde inte ett skit mot dom andra. Allt handlar hur kaninerna är som individer. Om dom är väldigt stissiga och hormonsinniga eller om dom är lugna och sansade.
//Emma

Jag tycker att jag får ut mycket av alla åsikter även om jag inte har så mycket kunskap att jag direkt kan delta.
Rent lagmässigt, alltså oavsett vad man anser eller har erfarenhet är lämpligt, undrar jag om man får lov att ha en okastrerad hane med en kastrerad.
Jag vet att det inte är lagligt att ha två okastrerade hanar tillsammans. Men hur är lagen egentligen formulerad? (Länka gärna!)
Hane + Hona = Alltid ok, oavsett kastrering
Hona + Hona = Alltid ok, oavsett kastrering
Hane (okast) + Hane (okast) = Olagligt
Hane (kast) + Hane (okast) = ??
Apropå lagar: Min grundåsikt är att lagar skall följas, dock kan jag i vissa fall förstå civil olydnad, för en god saks skull, men då får man vara beredd att ta sitt straff.
Huruvida nyttan övergår risken för två hanar som okastrerade går tillsammans kan inte jag avgöra då jag inte vet exakt hur kaniner fungerar. Men det kan ju inte vara roligt för den kuvade individen.
Jag har bara velat försöka få fram åsikter om okastr + kastrerad kanin. Inte hane hane eftersom jag vet hur det är dock har det kommit upp på tal ändå ang. det jag skrev.
Att sterilisera en hona är ett ganska stort och dyrt ingrepp. Riskerna finns att honan inte klarar av allt fix i buken och då aldrig kommer igång med ätandet och då kan det sluta med dödlig utgång men att kastrera en hane är aldrig några problem (för det mesta) och då är det något jag skulle göra istället :-)
//Emma
#52 Jag har försökt kolla upp det men inte hittat något. I verkliga naturen blir dom ju aldrig kastrerade och lagarna följer ju djurens verkliga beteende och levnadssätt.
//Emma
#52 jag tror att kastrad hane + okastrerad hane ska vara godkänt enligt lagen ;)
#54 ja men i det vilda lever heller aldrig hanar ihop ;)
#55 Inte ihop men dom bor på samma marker om man säger så ;-)
//Emma
De finns en bra lag som säger att alla djur ska skyddas från onödigt lidande, och en okastrerad hane och en kastrerad hane slutar i de flesta fall inte i ett bra förhållande. En av dessa kommer nästan garanterat att bli kuvad och kränkt, och det blir då den kastrerade hanen. Att det har fungerat bra för någon betyder absolut inte att det alltid kommer gå bra…
Skulle inte tänka tanken att ha sällskap till mina okastrerade hanar då jag inte vill att de blir skadad, eller att de riskerar att skada andra, men det är jag det :)
Ljustadalens kaningård

45# Bra sagt, håller helt med dig!
Varför chansa?
Rest in peace Valkyrie!
Det kanske bara är jag som fått såna ovanliga kaniner eftersom dom inte verkar vara lika någon av era. Jag ser inga liknelser mellan era kaniners beteende och minas. Kanske är det jag som är annorlunda. Det vet inte jag. Men det jag säger är utifrån egna och nära vänners kunskaper. Ni behöver inte ta åt er vad jag säger och vad jag tycker. Det ända jag vill är att förmedla mina egan åsikter. Hur ni tar det påverkar mig också men jag tar risker och jag står för ALLT jag säger. That's it.
//Emma
Jag tycker att det är väldigt synd att man i djurskyddslagen utgår från att kaninhonor ska vara tillsammans. Där har man kopierat från andra djurslag utan tillräcklig kunskap tycker jag. Som tur är får man även ha kaniner ensamma, men lagen är ju sån att man får ha en eller två dvärgkaniner i en bur på 50 x 100 cm. Galet litet tycker jag! Jag tycker att man borde kräva minst en kvadratmeter var om kaninhonor ska hållas i grupp. I min Hage i stallet som är knappt 4 kvm får jag lov att ha ca 15 honor vilket aldrig skulle fungera! I en hundgård ute har jag 7 honor på 13 kvadratmeter. Det är vad som behövs för att de ska fungera ihop.
Det beror ju på kaninen, men min kastrerade hane attackerar alla hanar även kastrerade.¨Men min kompis har en kanin (kastrerad hane) som gillade att vara med en okastrerad hane;)