Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1050 ggr
baloo4
0

Innekanin ute ?

Våra kaniner är innekaniner i vanliga fall.

Har nu köpt varsin utebur till dem så de kan vara ute lite på dagarna.

Undrar hur känsliga de är för kyla ?

Kan man fortsätta att ta ut dem lite framåt hösten ?

Det satt en katt ute vid burarna häromdagen…Behöver man vara rädd att en katt ´kan göra dem illa ?

Vi har själva innekatt och de gör inte kaninerna illa utan verkar nästan lite rädda för dem…kaninerna hoppar fram till kaninerna och de hoppar iväg

/Fia

Friheten
0

Viktigaste är ju att dom inte står i solen Och där det blåser mycke. Kattens normala instinkt är ju att jaga kanin så lite rädd ska man va med katter som inte är vana med just era kaniner.

[Wera]
0

Ang. katten beror det väl på hur katten är :) Jag har aldrig vart orolig för det iaf.
Mina kaniner brukar vara bredvid katten när jag är ute med dom och dom är inte ett dugg rädda, ingen av dom :P INte haft någon som vart det och dom kan skutta fritt i ex. huset medan katten är där. Han bryr sig inte ett dugg men han kan vara lite "lömsk" och ta tassen mot dom som för att leka men han vet att han inte får så han gör det typ aldrig.

På sommaren kan du ta ut innekaniner utan problem så länge dom har skugga och det inte drar i buren (om det inte är en "rasthage" du menar) för jag tar ut mina innekaniner i "rasthagar" dygnet runt från morgon till kväll :)

Men så länge det inte skiljer sig mer än 10 grader från inomhus och utomhus kan du ta ut dom fram mot hösten. Man brukar även kunna ta ut innekaniner på vintern kortare stunder.