Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2687 ggr
Music96
0

Sår på ryggen och tofsar?

Hejhej. :) Var längesen jag var inne här, får se om jag vet i vilken kategori det här ska in. :)

Min ena kanin har ett sår på ryggen. Det första man märkte var att pälsen liksom var "delad" på ett ställe. Och när jag kollade fanns där ett sår.
Han hade haft ett litet förr, som vi höll rent. Vi klippte klorna och kollade efter vassa saker i buren. Det försvann. Det här är på ungefär samma ställe, men det är mycket större, och det ser…. gammalt ut. Det är liksom inte öppet, utan ser väldigt läkt ut. Av vad jag kunnat se ser det okej ut, men jag är ju ingen expert… Någon som vet vad som gjort det? Hur jag ska kunna förhindra att det händer igen? Borde jag kolla det med vet även om jag inte tycker det ser dåligt ut? kan tillägga att såret är nästan mitt på ryggen, ganska högt upp. :(

Sen har ena honan pälsgrejer som sticker ut på "bröstet", som små tofsar. Kollade där, men det fanns ingenting vad jag kunde se. Syrran drog lite, och det verkade mest vara lös päls som inte riktigt lossnat. Vet dock inte vad det är eftersom ingen av mina kaniner har haft det förr. Är det någonting farligt, eller är det just lös päls som inte lossnat?

Tacksam för svar! :)