Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 3662 ggr
imsuchadiva
0

Är detta en wiener unge?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubiken lyder, är kaninungen på bilden en wiener?

Står inget om det i stamtavlorna, men den har ju några vita strån på näsan och ögonen har inte samma bruna färg som de andra ungarna.

imsuchadiva
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Fatma
0

Jag tycker tyvärr det ser ut som det ,ja.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Linnet
0

Den lilla vita pricken på nosen tyder på att den är wienertecknad. Är ögonen blå så är det ju ytterligare ett tecken på wiener.

imsuchadiva
0
imsuchadiva
0

Fast vet inte direkt om jag tycker att ögonen är blåa..
Aja, ska kontakta uppfödarna o så om de "råkat" missat någon wiener..

DEMNJA
0

Wienertecknad ja…

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Zvintos
0

Håller med resterande om att det ser ut som om den är wiener.

Valkyrie
0

Ja den är winer då jag ser en vit prick på nosen.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Billikanin
0

Ja, den är wiener.

[sstorm]
0

Tycker de ser ut som en zobel havanna? har den inte rubinglans?

imsuchadiva
0

Så det måste vara winer för att den är lite vit på nosen?
Sånt kan ju även bero på andra saker..

Båda föräldrarna måste bära på winer för att det ska bli winer, eller hur var det?

Zvintos
0

#11: Nej, det måste inte vara det.
Men det troligaste är väl att det är wiener som spökar.
Och nej, det räcker med att ena föräldern bär på wienertecknat för att det ska kunna bli det.
Om båda bär på det kan det dyka upp vit blåögt också.

imsuchadiva
0

Jaha var det så det var.

Usch vad jobbigt det här känns.

Är det någon som vet vilken uppfödare Pigelina hade råkat ut för? Hon som var oseriös ang wiener. PMa svaret i sånt fall.
Har PMat henne men inte fått något svar. Vill gärna ha svar så fort som möjligt..

Valkyrie
0

13# hade ni köpt ifrån samma? :(

Rest in peace Valkyrie!

imsuchadiva
0

Vet att vi har kaniner i från samma uppfödare, men vet inte om det är just den uppfödaren som hon menar..

Valkyrie
0

15# Okej :(

Rest in peace Valkyrie!

[aammE]
0

Ser ut att vara havanna zobel också, de får gröna ögon.

imsuchadiva
0

#17  stämmer bra de..

bunnyheart
0

Jag trodde först det var wiener men reagerade på att ögonen såg lite gröna ut, inte blåa.

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Kassy
0

Jag tycker det ser ut som zobel, för wiener har blåare ögon har jag för mig, inte ljusgröna.

Men vad gör det om kaninungen är wiener? Förstår inte varför det var så tråkigt..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

gaabriellaaa
0

håller med #20, vad är dåligt med att kaninen är wiener?

Linnet
0

# 20 #21 Det är inte en Godkänd färg?, så avlar man för utställning så är det inte bra. Men jag tycker inte det spelar nån roll, avlar själv mycket med wiener, men jag föder bara upp kelkaniner.

Kassy
0

# 22 Men man kan väl ha wiener som hopp, Avel, kel & sånt om man inte har dom till utställning?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Linnet
0

#23 Ja men självklart, man kan ha dom till allt, utom just till utställning i rasklass. Men man kan ju ställa ut dom i petklass om man vill.

MajaL
0

Om det är en havana så ska den ha rubinglans, det tillhör färgen havana. =)

Men nosen gör att den är winertecknad.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Linnet
0

#25 Fast om den är havana wienertecknad, för den är ju klart och tydligt wienertecknad, då kan ju wieneranlaget även påverka ögonfärgen.

MajaL
0

#26 Japp, helt klart.

Rubinglans glänser i rött och wineranlaget glänser i blått. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

imsuchadiva
0

Fortfarande är jag faktiskt mycket tveksam till om det verkligen är en wiener unge.
Hur långbak i leden kan det ligga dålt?

Har varit i kontakt med båda uppfödarna, det har inte uppkommit wiener hos någon av uppfödarna, syns ingen stans långt bak i stammen..

Kan den inte ha gjort illa sig när den var liten? Efter en skada kan vita strån uppkomma..

Om jag parar honan med en vitblåögd för att se om det är hon som bär på wiener blir det då blåögda ungar eller wiener tecknade? Slumpen kan väl också göra så att det itne kommer fram några wiener ungar alls?

[sstorm]
0

De kan ligga dolt lång bak, men som du säger så kan de vara en skada eller ngt likandne

[sstorm]
0

#25 men denna på bilden är en havana zobel ;) De ser man tydligt. En havana ska dessutom bara ha glansen i pupillen om man ska lita på de jag fått lära mig

Zvintos
0

#28: Det kan ligga dolt i många många generationer.
Det är det som är det "dumma" med wienerteckning.

Parar du den med en vit blåögd så kan det teoretiskt bli vit blåögt (50% vit blåögt och 50% wienertecknat).
Men det teoretiska är ju baserat på x antal ungar också.
Så enbart en kull behöver inte säga så mycket heller, det kan som sagt bli så att det inte kommer någon vit blåögt trots att den är wienertecknad.

Ida-M
0

Tycker också det ser ut som en wienertecknad..

jossan84
0

Varför skulle den vara havanna zobel? Den kan ju vara det, men jag ser inget som tyder på det.

Rubinglans är när pupillen skiftar i rubinrött i vissa sken. Anlagen som ger det är havanna (c) och zobel (am).
Wieneranlaget kan ge blå ögon och där är irisen klarblå men pupillen svart.

Jag har också haft en havannaunge en gång som hade lite ljusare ögon än normalt, men det var irisen som var ljusare och det har inget med zobel att göra.

jossan84
0

Ang. om den är wienertecknad så kan den vara det, men det finns troligen andra vitfläcksanlag som inte känner till. Enda sättet att vara säker är att para den med en vit blåögd och se om den blir vit blåögda avkommor.

Emelie
0

Borde inte dessutom en havana zobel ha mer rubinglans än bara en havana, eller bara en zobel eftersom det blir "dubbelt upp" med både ett havanaanlag och ett zobelanlag?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

MajaL
0

Nej jag tycker det ser ut som en solklar winertecknad (vit+blåögdsanlags bärare).

Men som sagt provpara om du tvivlar.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

jossan84
0

#36 Menar du att den är bärare för blå ögon för att ögonen är ljusare?

MajaL
0

#37 Jag tycker det ser ut att vara winer med tanke på nosen. Det är ju en vit prick (visst ka det bero på annat anlag men det känns troligast att det skulle vara winer). Men även med tanke på att den inte har rubinglans.

Jag skulle provparat.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

jossan84
0

#38 De kan väl bara wienerbärare fast de har rubinglans? Detta är ju en solklar havanna i alla fall. Havannor har i regel rubinglans, men man ser det inte alltid.

Det enda jag tycker tyder på att det är wiener är den lilla vita pricken. Ögonen säger ingenting om det.

MajaL
0

#39 Ja det kan de. Men jag förstår inte vad du menar? Ja det är en solklar havana, om du uppfattat det som att jag tyckt annat så har du helt missuppfattat mig.

Jag har ju sagt att jag tycker det ser ut som en winer pgv. pricken på nosen. Sedan uppfattade jag det som om kaninen inte hade rubinglans ens, men det kanske jag missuppfattade då.

Nu har ju inte det så stor betydelse utan den är ju winertecknad pgv. nospricken.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[aammE]
0

Jag är helt övertygad om att den är havana ZOBEL wienertecknad, havana zoblarna får krokodilgröna ögon.

MajaL
0

#41 Krokodilgröna?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

jossan84
0

#40 Ja, jag kanske missuppfattade. Det jag tänkte på var det du skrev Men även med tanke på att den inte har rubinglans. Alltså att det var wiener med tanke på att det inte hade rubinglans, men det kanske var jag som missuppfattade :)

[aammE]
0

#41 Ja, typ grönbruna.

MajaL
0

#43 Menade att det kanske spelade in en liten roll men att pricken var det som var solklart. ;)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se