Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 4353 ggr
[westerlind]
0

Hur mycket mat ska han ha?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lite osäker på hur mycket pellets jag bör ge min snart åtta veckors Link. I nuläget får han en "kaffeskopa" på morgonen och en på kvällen, samt fri tillgång till hö och lite grönsaker och grenar såklart. Dock är han dålig på att äta hö och drar bara ut några enstaka strån då och då. Vet inte om jag bör minska på pellets för att få honom att äta mer hö? Min första bebis så allt är inte riktigt glasklart för mig! Tacksam för svar och hjälp =)

Emelie
0

Du bör definitvit minska pelletsen och särskilt om han inte är så förtjust i höet. Det jag råder dig till att göra är att sluta med pelletsen helt nu under sommaren och låter honom gå endast på hö + gräs och saker från naturen. Han kommer klara sig bra på det.

Sedan när det börjar bli lite kallare igen, framåt mitten av september så kan du långsamt vänja in vid pellets igen. Det är rimligt att ge ca en halv dl pellets (eller lite mindre) till en kanin i din storlek. Märker du att han sedan äter mindre hö igen så får du helt enkelt minska ner på pelletsen! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

JohannaCullenEnvall
0

Håller med dancehall :)

[vretenskaniner]
0

Håller med ovanstående! :)

Tarja
0

Säger som Emelie. =)

[westerlind]
0

Okej, vad bra! Han bor inomhus just nu i lägenhet men tänkte bygga en rasthage åt honom också vid vårat hus (vi renoverar så vill inte att han ska bo där på heltid) så kan han få vara där när jag är med. Blev så fundersam för jag köpte honom i affär och där sa de att han skulle ha fri tillgång till pellets, men det lät väldigt mycket… kan jag sluta med pellets helt på en gång nu eller ska jag bara trappa ner det?

PS: Tack för svaren! Vad söta ni är =)

Valkyrie
0

säger som Emelie :)
Når han hö:et? tänkte det kan ju vara lite svårare med sådan häck, min Diana åt inget hö när jag hade en sådan häck nämligen :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[westerlind]
0

Jadå, han når! Han brukar dra ner ett strå sisådär… när han känner för det, haha. Dock verkar han tycka bättre om när det ligger på golvet så funderar på att försöka hitta någon bra "golv" hållare istället.

Emelie
0

Det är bara att sluta på en gång, han kommer bli så hungrig så att han blir tvungen att stoppa i sig mer hö! ;)

Det bästa är nog om du faktiskt kan ha höet på marken då det är så pass onaturligt för dem att äta från en lite högre höjd. I naturen äter de ju endast från marken eller låga buskar.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[westerlind]
0

Okej, det ska jag fixa pronto! Tack för all hjälp =)