Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 4701 ggr
lukasfelix
0

Förhårdnader på öron

Min förre kanin fick som förhårdnader längs kanterna på sina öron, typ som om huden där torkade och det såg ut som sårskorpor längs hela kanten. Detta gick att pilla av och då uppstod det blödningar.
Tog kaninen till veterinär som inte visste vad det var så den kontaktade en kollega som inriktat sig på kaniner, men som inte heller visste vad det var för något eller hört talas om någon kanin som fått så tidigare.
Smörjde sedan öronen med hydrokortisonsalva för att mjuka upp det hårda för att lättare kunna dra bort det och efter några veckor så försvann det.
Någon som vet mer om vad det var för något han fick på öronen?

conejos
0

Jag är ingen expert på just det,men jag har hört att man kan smörja in med helosan på torkade områden

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

Zvintos
0

Har för mig att det kan bli så när kaninen varit utsatt för mycket mygg, som bitit just i kanterna.
Familjens hona har haft det några somrar och dessa "skorpor" (bitar av öronkanten) på öronen går att pilla bort.
Dock har det inte blödit när man plockat bort det på henne.

Helosan funkar som #1 säger bra på torra områden.
Har själv använt det på min honas sår på öronen, och det är nu helt läkt på bara några få dagar.

conejos
0

Mina hane hade ett litet sår lite längre upp på örat(inte infekterat,bllodigt) så jag smörjde helosan på det.Och nu är det bara en skorpa kvar.

Men vet ej om man kan he det längts ut på öronen om det är blodigt och så

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

Kimji
0

Hydrokortisonsalva är stark och ska inte användas som mjukgörande då det förtunnar huden om man använder det regelbundet.

lukasfelix
0

Det här var somsagt min förre kanin som inte lever längre!
Det var veterinären som sa att hydrokortisonsalva skulle användas för att det också skulle läka, helosan har ju ingen läkande effekt! Tror dock inte det var mygg då det inte var på sommaren som han fick det..Det var alltså runt hela öronen

Rozza
0

#5 Om kaninen bott ute och det är en kall vinter kan dom få frost skador. Eftersom öronen är tunn hud är det där kylan slår först och då kan bitar av örat försvinna och bilda sår runt kanten.

lukasfelix
0

Men det var det tydligen inte heller! Det var liksom inte sår runt kanten utan som gråbruna klumpar som satt runt hela vägen, det blev sår först om man pillade bort dom. Det var mars/april ungefär så inte kallt

kaningodis
0

Kan det inte vart något kvalster eller annan ohyra?

Fast då borde ju veterinären upptävkkte det.

Kastanjegårdens Kaniner

lukasfelix
0

Jo precis han borde ju det. Eller så borde ju den veterinär som han kontaktade ha vetat något, den som var mer inriktad på kaniner. Den som undersökte kaninen var en mer "allmän" veterinär så han visste inte men somsagt inte kaninveterinären heller.

Jaja, det förblir kanske ett mysterium. Det försvann ju tillsist iallafall, ibland var det påväg att komma tillbaka och öronkanterna kändes hårda men då var det bara att smörja så hann det inte bli så mycket