Kanin iFokus

Kanin

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 2522 ggr
Friheten
0

Mera vanvård Friheten del 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

länk

Edit::: länk

bilder i "länk"

Det är en djurhage för barnen.

Har hittat ett ytterligare fall med vanvård, riktigt slöa kaniner, såriga öron, smala, proppfyllda matskålar, stikande burar, smutsigt vatten en del trångbodda.

Kändes som en del av dom hängde på sista tråden :S

En bild säger så mycke men detta bland det vidrigaste jag har sett..

Kommer INTE att namnge stället där detta är. Den som röjer vart platsen är bryter mot kaniner.ifokus regler. PUL osv. Svarar inte på PM vart det är heller.

Enl en lapp på stället finns kaniner till salu. Hurvida kaninerna ifråga behöver vet vård vet jag ej.

När detta inlägg är skrivet kommer en anmälan vara gjord till länsstyrelsen. Ej polis ÄNNU.

Tyvärr så verkar dessa saker leta upp mig av nån konstig anledning vet inte varför.

Folk säger att jag inte ska bry mig! Men va fan. Nån måste ju ifrågasätta varför eller hur? Förstår ni min ångest.. jobbigt som fan.

gickan87
0

En stor eloge till dig! Som inte bara går förbi utan att bry dig.

Tänk om fler var så modiga så de orkade ta tag i sådana här "små" problem som ju offtast blir större ju fler år som går.

Heder till dig!

MVH Erika :)

Friheten
0

tack tack…önskar att jag hade nån bättre kunnig med mig ibland :)

Neoos
0

om en kanin bara har sår på öronen och nos, är det vanvård? menar inte denna kanin nu.

Friheten
0

#nej såklart inte. Olyckor kan hända. Det är när man inte bryr sig som vanvården kliver in som ett brev på posten.

Neoos
0

aha okej

[aammE]
0

Åh, du är så bra! Jag blir så glad över att det finns någon som bryr sig.

[BonnieL]
0

Beundrar allt du gör, fortsätt så!

Friheten
0

Är hos kaninerna nu. Byter vatten där jag kan. Jordgubbar va poppis oxå: ) lilla buren med kanin har mått 39cm hög med packad hö i. 47cm bred. Han med sår på örat inget nytt vatten sedan lördags. Ser det för att det är samma löv i vattnet… fortsättning följer

Fatma
0

Fy vad du är bra alltså!

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Johanna-Larsson
0

Beundrar det du gör! Fortsätt så!

Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!

Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~

Valkyrie
0

Gud vilken insatts du gör, du är otrolig och underbar! :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Tarja
0

Åh vad glad man blir när man läser ditt inlägg, keep on the goood work!

[nataschaj]
0

Men gud, vissa av bilderna gilalde jag inte!, dels att bruarna va för små, sen inget hus elr sitthylla….

sen den ena som va mager där med…

bajshögen va la inte så farlig, men tok för mkt en då…

å de slog mig nu detta, att detta har ja sett förr, för flera årsen..

på en 4h gård, nånstans i göteborgsområdet, minns ej var..

hade dem 20-25ackare för små för att ha minst 5 kaniner i av medelstor (som dvv) vita m öron som stod upp, i….

Sen va rästen av djuren inte så fina att se på, magra, såriga, argsint häst, korna va inte fina, suggan va la nästan ok….

men br ajobbat!..

skulle ja finnas där dem hade de så hära, så skulle ja hjälpt te på  än gång..

kaningodis
0

#13 Fast även om det är lag på sitthylla så tror jag inte att kaninerna mår dåligt av att inte ha sitthylla ;) Tror inte att en kanin lblir lyckligare bara för att den har en sitthylla.

------

Är detta det värsta du sett så får du vara beredd på mycket värre saker. (Nu utgick jag efter bilderna.) De har ju ändå mat, såren på öronen kan vara pga av mygg/knott mm. Bara efter några dagar så kan det bli en stor skithög.

Varför känner du ångest när du gör en fantasisk instas för djuren? Fortsätt så och hoppas att fler gör likadant!

Kastanjegårdens Kaniner

Onslow
0

Kan bara hålla med ovanstående, du är fantastisk och underbar och det är tur att det finns människor som du!

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[nataschaj]
0

14 visst dör dem inte utan av de, men de ger i alla fall lite skygga å skydd när dem ändå inte hade nått hus å ingen skygga över buren… en sitthylla tar mindre plats än ett hus,,,, mera så ja tänker över.

men alla djur kan inte leva i ett paradise, lika så människan.

NaimaG
0

Stor eloge till dig Friheten. Dvärgväduren du visade bild på med sår på örat ser ut att ha varit i slagsmål eller så har den möjligen loppor och har kliat sönder sig.

Hoppas de kaninerna får komma ifrån vem det nu än är som äger dem. Människan skall inte ha djur efter en bedömning av din beskrivning och de bilderna. På bilderna ser det ut som att väggarna i buren är vitmöggliga och vitt möggel är livsfarligt och rent giftigt.

Friheten
0

Dom va piggare idag.. mycke för att det inte va lika varmt heller.. Jo det saknas ju sitthylla i de flesta burarna.. Finns ju lag på att alla ska kunna sitta där.  i den stora buren bor det 6st..   3 ungar 3 vuxna.. ungarna troligtvis lejonhuvade  japanteckning  hur goa som helst och spralliga som tusan . Men tassarna va helt gula o stank kiss.

en betes Hage med bodel va placerad så att beteshagen låg mitt i en grop typ.. fick under hela min arm där kunde dom iallafall trilla igenom med tassen.

Väntar som sagt på svar från Länsstyrelsen om mottagen anmälan.  :S Inte heller lokalpressen har nappat på min anonyma upptäckt.

Fick en liten tjej där som oxå såg djuren att göra en anmälan.. om hon fick för mamma… :Suck :S    vad är det med människor ibland.

Dom i min närvaro är ju inte jätteförtjusta i mitt engagemang och tycker att nån annan ska sköta det där med anmälan osv osv.. Många gånger behövs det en vuxen som tar tag i det, vissa saker kan jag inte blunda för. Därav min ångest och det att jag inte kan ta kritik så bra heller.. (adhd)

Tack för alla fina ord det gör ALLT värt det..  om ni missade det så är "kaniner till salu" på stället..  om nån är riktigt villig att ta hand om en kanin därifrån.. skicka mig ett PM. Så kan jag tipsa om ett bra fritidsområde i östra värmland där det finns kaniner till salu :) Själv har jag TYVÄRR inte plats…  men kanske ska tala med djurskyddet igen så får vi se.

Friheten
0

ps.

När jag fyllde på vatten såg jag en skylt " ej dricksvatten" det är asså sjövatten till kaninerna..därav den fina bruna nyansen :P

NaimaG
0

#18 Hade man varit i närheten hade man själv gjort anmälan också men jag hoppas fler gör anmälan så du får lite folk på din sida.

gickan87
0

Men det är alltså ett ställe som är helt obevakat? eftersom du kan gå och pyssla med djuren utan att någon bryr sig?

Hur ska man då kunna köpa en kanin om man skulle vara intresserad liksom..

Friheten
0

#21 ja obevakat det är ett "minizoo" kaniner, getter,gäss o lite annat.

Friheten
0

Fått svar från länsstyrelsen. Dom ska ut på kontroll idag. Toppen!!!

[nataschaj]
0

wwwoooooohooooooo grattis!!!!!

emms
0

Usch!

Kan bara tänka mig hur mycket flugmaskar det är i dom där bajshögarna :S Kan gå illa om dom börjar äta på kaninerna :( T.ex. om någon av dom har bajs fast i rumpan och dom lägger ägg där :(

Men jättejättebra av dig att anmäla och göra något överhuvudtaget! :)

Emma

Friheten
0

Fanns en del flugor ja..lär finnas mask oxå.

imsuchadiva
0

Ärligt talat så tycker jag att du ska sluta upp med att göra olagligt intrång gång på gång.
Hittar du ett ställe, fotografera & dokumentera så mycket du kan. Anmäl och sluta sen gå in på någon annans egendom flera gånger.

[nataschaj]
0

27 han gör inget intrång juh…. de e ju öppet för allmänheten va ja förstod de som….

[aammE]
0

#27 Det är ju ett minizoo? Obestämd

imsuchadiva
0

Jaha, ber om ursäkt för det då. Men vet att han gjorde det på ett annat ställe förut.

Friheten
0

En måste unna sig lite äventyr oxå. Lol! Nä intrång är inget man gör is där då man snabbare får straff för sitt ofog än ägaren till djuren får böter /straff. Inget bus denna gång mina damer.

Friheten
0

kontrollrapport:Fån länsstyrelsen..  Den som vill ha hela rapporten skicka mig ett pm med din mailadress

Obs detta är bara kaninerna.. Fanns ju fler djur där :S

Kaninerna

Totalt observerades 24 stycken kaniner i elva stycken burar. Enligt ***
och **** städas burarna flera gånger i veckan. Vid förfrågan om strö uppgav **** att spån läggs i botten på buren. Hö ges enligt *** två gånger om dagen.

Bur 1: Mått: ute 317 x 116 cm; inne 121 x 62 cm

En markbur som var numrerad med en sexa. I buren syntes sju kaniner varav flera var kaninungar. Djuren hade tillgång till hö, pellets, saltsten och vatten. En stor bolåda fanns. Denna var låst, men *** öppnade. I bolådan fanns knappt något strö. En del avföring förekom och träplankorna var fuktiga. En beläggning fanns på bolådans väggar. I buren saknades hylla. Bolådans tak var placerat utanför inhägnaden varför denna inte kunde användas. Djuren rörde sig obehindrat och pälsarna var fina. Ingen närmare kontroll av djuren gjordes.

Bur 2: Mått: 79 x 49 cm höjd 37 cm

I en liten Hage stod en kaninbur med en kanin i. Kaninen hade tillgång till vatten, hö och pellets. Det saknades hylla i buren. Enligt *** har de nyss fått kaninen.

Bur 3: Mått: 70 x 75 cm; höjd 80 cm

En upphöjd bur, märkt med en tvåa. I buren hölls två kaniner. Kaninerna hade tillgång till vatten, hö och pellets. En liten hylla fanns i buren. I buren fanns ett stort antal flugor och det syntes en hel del avföring under höet.

Bur 4: Mått: 70 x 75 cm; höjd 80 cm

En upphöjd bur, märkt med en trea. Parbur med bur 5. I buren hölls en kanin. Vatten, hö, pellets och en hylla fanns i buren. Även här syntes avföring under höet.

Bur 5: Mått: ute 138 x 57 cm; inne 60 x 100 cm; höjd 55 cm En markbur med nätbotten och inomhusutrymme i två avdelningar. I buren hölls två kaniner. Vattenflaskan till djuren var nästan tom. Djuren hade inte tillgång till något grovfoder. I inomhusutrymmet var renhållningen eftersatt.

Bur 6: Mått: 70 x 78 cm; höjd 62 cm

En upphöjd bur märkt med en femma. I buren hölls en kanin. Tillgång fanns på vatten och hö. En liten hylla fanns i buren. Stora mängder avföring noterades under höet.

Bur 7: Mått: 70 x 76 cm; höjd 62 cm

En upphöjd bur, märkt med en fyra, i par med bur 6. I buren hölls två kaniner. Kaninerna hade tillgång till vatten, hö, pellets och saltsten. En liten hylla fanns i buren.

Bur 8: Mått: ute 70 x 60 cm; inne 50 x 60 cm; höjd 53 cm

En upphöjd bur märkt med en nia. I buren hölls två kaniner. Djuren hade tillgång till vatten, pellets, hö och saltsten. Ingen hylla fanns i utrymmet.

Bur 9: Mått: 91 x 133 cm; höjd 67 cm

En markbur belägen upp mot en skogskant en bit ifrån övriga kaniner. Buren som hade nätbotten var inte placerad på gräs. Kaninen hade inte vatten i flaska som de övriga kaninerna utan i skål. Vattnet var något smutsigt. Det fanns endast lite hö i buren. En stor hög med avföring fanns i ett hörn av buren. I buren fanns en bolåda . En kanin fanns i buren. Denna hade ett litet sår på örat. Enligt *** har de försökt tvätta såret regelbundet.

Bur 10: Mått: ute180 x 60 cm; innes 62 x 37 cm; höjd 61 cm

En markbur med en kanin i. Kaninen hade tillgång till hö och vatten. I buren fanns ingen hylla.

Bur 11: Mått: ute 173 x 152 cm; inne 128 x 62 cm; höjd 64 cm.

En markbur märkt med en åtta. Oklart hur många kaniner som fanns i buren då *** inte hittade någon nyckel till låset till taket på inomhusutrymmet. Fyra kaniner observerades. Kaninerna hade tillgång till vatten, spannmål och saltsten. Grovfoder saknades. Vid förfrågan uppgav *** att hon lagt hö i utomhusutrymmet vid dagens utfodring

[vretenskaniner]
0

Åh vad arg jag blir! Skrikandes

gickan87
0

Håller med #33 blir förbannad. Förstår inte hur vissa människor tänker.

Vad kommer man göra åt detta nudå?

Chieko
0

vill veta hur det går i fallet!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[molly-macy-ajax]
0

"Tass avtryck"

eamy
0

men usch fyy faan på äckliga människor som bara tänker på sig sälv! och inte bryr sig om djuren!

varför inte bara skaffa större burar rent vatten och ta hond om djuren, är det för mycket begärt eller? usch hatar sånt!

förlåt för utbrottet med det är inte okej att ha djur så! :)

[sstorm]
0

de är för lätt att skylla ifrån sig tyvärr

Friheten
0

Det tragiska är att dom inte får bedriva offentlig förevisning med dju.

asså dom har inte ens tillstånd  ! gah