Kommer inte kunna ha kanin mer
Jag måste barra skriva av mig.
Jag tycker det är oerhört tråkigt att ha en kanin. Min kanin har börjat hata sin sele, så jag kan inte gå ut med honom längre. Dessutom, om han är ute sitter han bara still och väntar på att få komma in. Han kan inte hoppa, är rädd för hindrena. Han kan inte heller lära sig tricks, för klickern är han också rädd för. Han springer och gömmer sig när man klickar med den. Han har varken bra färg eller kroppsform så varken Avel eller utställning kan han funka till. han kan inte heller bli en goskanin, han gillar varken att bli klappad eller buren. Han gillar att ha sällskap, det är inte det. Han gillar när man pratar med honom och så. Men klappa honom eller klippa klorna eller hantera honom i övrigt går inte. Jag hade tänkt byta honom med någon men då har mamma sagt att då kommer jag aldrig kunna få något djur mer så länge jag bor hemma iallafall. Jag får inte ha fler djur och har inte många kompisar jag kan vara med heller. Så nu har jag inget jag kan göra med min kanin. Jag måste vänta i minst 2 år innan vi ens kan komma på tanken med en till kanin, har mamma sagt. Så nu behöver jag antagligen sälja honom och vänta i 6 år innan jag någonsin får ha ett djur igen.
Var bara tvungen att skriva av mig. så jag kommer antagligen inte tillbaka hit heller när han är såld.
Vänliga Hälsningar Lina
Du kan visst träna tricks med din kanin, utan klicker.
Lär honom t.ex komma på inkallning. Finns flera artiklar kring detta, hinner inte länka just nu men det går bra ändå.
Lycka till :)

Måste säga att de var nästan lite sorligt att läsa de du skrev om din kanin. Ingenting verkade bra, varken hans utseende eller personlighet. Ibland måste man tänka en gång extra innan man skaffar ett djur, för även om de kan verka hur kul som helst från början, måste man tänka att man faktiskt kan tröttna mer och mer med tiden. Tänk att ditt djur är helt och hållet beroende av dej.
Det går att vänja en kanin vid både tricks och kel. Men om du inte "gillar" din kanin, så är det svårt att få någon "kemi" mellan er.
Iallafall, lycka till.
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Inte okej inlägg
Känns lite som mina kaniner.
Dem kan inte gå i koppel, inge vidare hoppare, den ena kan hoppa men är dålig och den andra vill inte hoppa, dem fattar inte klicker, den ena är okänd blandras och den andra är lite för gamal så kan inte bli avels kaniner och dem gillar inte att gosa.
Men är inge fel på dem för det, dem hoppar löst i mitt rum ibland, dem ligger gärna nedanför data stolen när jag sitter vid datorn, och ligger gärna å slöar på mattan eller i soffan. Och på sommrarna får dem vara i en ute Hage så dem kan käka gräs.
Och dem är jätte snälla, bits aldrig (ena kan smaka på kläder) bajsar och kissar inte utanför buren, tar en godis bit ur handen om dem är på humör och ja dem bara är med mig, runt mig, som sällskap. Vill dem inte kela måste dem inte. Allt dem vill är att skutta runt, äta och sova :)
En tanke till dig TS, skaffa en riktigt stor bur, kastrera din hane och köp honom en hona som kompis, det blir ju inte fler burar så din mamma kanske kan gå med på det?
Annars sätt ut han för omplacering om du nu ogillar honom så mycket, inge kul att ha nåt djur man inte trivs med.
Vad är han för ras?
Kaniner försår nog mer en vad vi tror. Själv tror jag att en kanin kan känna av hur vi är vilka känslor vi har till dom och om vi är glad ledsen, arg, rädd och så vidare.
Har en kanin jag varit mycket rädd för men lämnade bort honom för ett tag för jag gav upp efter att han gång på gång attackerat mig och varit upp jagad i buren. När han kom hem gav jag ha en ny chans tänkte om och var inte rädd för honom nu är han betydligt lugnare i buren och vid hantering. förr kunde jag inte ha han ute i sele men nu ett år senare när jag testar igen kan han gå i sele hoppa lite hinder.
Tror att du ska ge din kanin en andra chans. Ibland får man het enkelt vända på det omöjliga och göra något nytt. exempel kan vara att ta med honom till en ny plats han aldrig varit på. Som kan vara spännande för er båda.
Själv tycker jag att A till O i grunden för Kaninhoppning eller trick träning ligger i samspel mellan dig och din kanin. När kaninen kan lita på dig och du visar din kärlek och trygghet kommer han nog kunna göra saker som att hoppa eller göra enkla tricks. man får inte gå förfort fram men ett steg i taget.
Jag hade en liknande period med mina kaniner i början av året. Men sedan testade jag den här träningsgrejen, det hjälpte mig jättemycket!

Håller med 2#
Faktiskt ett ganska ledsamt inlägg då du skriver om vad din kanin har för fel och att den inte passar till någonting.
Du har väl inte haft din kanin länge alls?
Jag känner också ibland att jag bara vill sluta med kaniner och usch vad jag ogillar de ibland men jag vet att allting bara blir bättre.
Du måste vänja honom med klick ljudet, du kan inte klicka och tro att han kanske bara står där still - vissa är känsligare än andra.
Lycka till.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Du måste jobba med din kanin, bygga upp ett förtroende och ge den mycket kärlek och omsorg. Annars blir det knappast bättre. Och som sagt, kan du träna utan klicker. Ge inte upp! :) Hoppas att det blir bättre!
Jag blir lite stött av ditt inlägg. Såklart kan du tycka att din kanin är tråkig ibland! Men du skriver bara negativa saker om honom! Det finns så mycket roligt med kaniner! Man behöver inte kela, hoppa eller trixa. Man kan bara vara! Mina kaniner uppskattar bara jag står nära dem och pratar med dem!
Det är DU som har skaffat en kanin. Den valde inte att komma till dig! Det är DITT ansvar att ta hand om den och ge den kärlek och tid och få den att må bra! Hanteringen kan man jobba på. Efter ett tag så hittar man något kaninen gillar att göra.
Det där med klickerträning - prova klicka med en bläckpenna istället, det är ett svagare ljud men låter ändå likadant varje gång. Då kanske han inte blir rädd.
Men framförallt, det enda som behövs i såna här situationer är tid och tålamod!
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
Har inte läst hela tråden men jag tycker inte du borde skylla och säga negativa saker om din kanin.Om han är rädd kan man ju inte tvinga honom.Ibland kan mina kaniner bitas(inte aggresivt) för dom blir stressade och då blir man lite besviken,men tänk på att det inte bara är kaninen fel.Och du skrev att han inte kunde ställas ut,vad spelar det för roll,din kanin behöver inte vara finast,det viktigast är väl ändå att ni kan ha roligt tsm och att ha en vän.
Hur länge har du haft han?
Jag tycker du ska ge din kanin lite tid,lär känna den,skapa ett förtroendem,gå sakta frammåt så ska du nog se att din kanin blir bättre.
Lycka till!
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

OBS! Har inte läst hela tråden!
Hur länge har du haft din kanin?
Om det bara är några månader tycker jag verkligen inte du ska ge upp!
Att få en kanins förtroende kan ta lång tid! Du måste verkligen arbeta, och inte bara sucka och ge upp!
Du måste känna glädjen i all träning och tycka det är kul!
Du kanske ska låta kaninen springa lös på ditt rum och när du och din mamma är och handlar kanske köpa lite grönsaker till honom som du ger honom lite försiktigt så han vänjer sig, ta reda på vad han tycker är roligt!
Du behöver inte tävla, avla eller ställa ut din kanin! Du kan bara ha den som kel! Sitta i sängen och se på en film med honom i famnen är säkert hur mysigt som hälst!
Ge honom pälsvård, spännade grejor att gnaga på, kanske låta honom träffa andra kaniner t.ex. via kaninträff eller något liknande.
Om du gör lite av det här så kommer 'kemin' mellan er växa och du kommer känna glädjen med att ha en kanin!
Glöm inte att bara göra allt det jag skrev på en och samma dag utan ta det lugnt och försiktigt i hans takt så ska det nog ordna sig :)
Mvh Johanna
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Jag vill inte att ni skriver saker som att jag är elak mot min kanin, hur kul tror ni det är att höra?
Jag vet mycket väl att jag är orättvis, men min kanin och jag funkar inte ihop. Jag antar att ni tycker jag är oansvarstagande och blabla, men jag behöver ju liksom inte vara på det hör forumet om ni inte vill ha mig här så att säga. Jag kan mycket väl lämna er på kanin iFokus om ni bara tycker att jag är elak och så vidare. Ja, jag tar hand om min kanin. Men kärlek kan jag inte ge hoom om han inte vill, ellerhur?
Hata mig om ni vill.
Vänliga Hälsningar Lina
#12 vf skrev du ens detta inlägget (;? du visste myckt väll att alla kningalna här skulle skriva och kaxa upp mot dig opch tycka att du har fel.
Nästan som om du tiggde om bråk och uppmärksamhet.
Jag förstår dig. Och jag förstår inte att de andra inte förstår. Varför får man inte säga att man är trött på sin kanin när man inte alls har funnit varandra? Är det lika oaccepterat i samhället som att säga att man är trött på sina barn ibland? Om jag fick en kanin som aldrig visade på att den gillade gos, att gå ut, bli klappad eller någonting så skulle inte jag heller tycka att det var särskilt roligt.
Men jag vill inflika och säga att det är inte hopplöst. Din kanin verkar inte vara aggressiv? Jag får känslan av att du kanske inte har umgåtts med honom tillräckligt för att kunna skapa en relation? Så fort man inte umgås med sin kanin så blir den mindre social, tyvärr! Det kan ta ett halvårs arbete att bygga upp en relation, så om du tycker om djur så tycker jag att du ska ha tålamod. :) Ingen av våra kaniner är sådär gosiga utan att vi ägare jobbar på det! :)
#13 Fine, tro det du.
Vänliga Hälsningar Lina
#12 Jag tror inte du är elak mot min kanin, utan jag tror snarare att du tycker det känns jobbigt när han inte gör som du vill eller att allt inte går på räls. Det kan vara jobbigt att höra, men jag kan garantera att flera av oss har varit i samma situation!
För mig går det upp och ner, intresset för mina kaniner. En period är de allt, en annan är de nästan inte värda någonting. Men även om det är så, så är det klart jag ger dem skötsel, mat, Motion och jag försöker visa min kärlek till dem. Jag intalar mig ofta till hur mycket jag älskar dem, även om jag gör det så är ju inte det framme jämt - men då försöker jag locka fram det hos mig själv.
För känner kaninen att jag älskar den - lär den sig tids nog att älska dig med.
Truls förstår nog hur du känner, och då visar han samma sak tillbaka. Du måste vända dig själv, intala dig hur mycket du älskar honom och bara sitta hos honom, prata med honom osv. Det kommer vara trögt i början men det kommer såsmångingom släppa.
Det jag skrivit är nog lättare sagt än gjort, men ge det ett försök.
Lär du dig älska honom, lär han sig älska dig.
Jag vill bara tala om att jag förstår dig, och detta är inte något nedvärderande med min text, utan enbart något för att försöka hjälpa dig!
Självklart tror vi inte du är elak mot din kanin!
Det jag skrev var enbart för att peppa dig att komma igång! MAn behöver en spark i baken ibland! :)
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Jag tror absolut inte att du är elak mot din kanin!
Men jag försöker som Sweetienin peppa dig till att fortsätta.
Ingen här vill att du ska lämna kanin.ifokus vi vill bara hjälpa dig att tycka det är kul! :)
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."

Som de andra säger, vi tror inte du är dum mot din kanin. Men det du skrev var ju inte heller spc snällt, och du förstår ju säkert att om man skriver något "elakt" om en kanin på ett kaninfourm för folk som älskar kaniner så får man ju andra åsikter. Det är ingen som vill att du lämnar kanin.ifokus, tvärtom! vi vill ju att du ska stanna, och för att kunna stanna måste du ju tycka om din kanin! :)
Du har ju dessutom får massa bra idér om hur du kan lära känna din kanin bättre, man får helt enkelt börja om när det gått fel från början 
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

jag tycker du borde ge din kanin en chans(stavning)det låter som att du inte har bra kontakt med din kanin, om du försöker söka kontakt hos din kanin, kommer han säker låta dig vara din kompis, jag lovar det går att lösa alla dina problem med din kanin:)
tex vad har du för sele? du kanske har en sele den inte gillar.?
och om du får tillräkligt mycket till lit av din kanin så kan du lätt övertyga din kanin att hindrena inte är farliga:)
och när du är kompis med din kanin kommer han själv söka kontakt hos dig, och vilja gosa :) det är bara att ge den 1 chans till :D
Hej vännen!
Jag är en mamma, som med mina tonårsbarn för ett par månader sedan skaffa en kanin. Bara för sällskap. Ett riktigt litet charmtroll. Han tyckte förstås det var skit läskigt med oss när han flyttade hit, han var då 8 månader gammal och bott hos 2 andra familjer innan vi tog han. Jag har ingen teknik på att bära kanin så lyfter aldrig upp honom. Han har fått lära känna oss på sina egna vilkor. Jag har gjort så att när jag kommit hem från jobbet så har jag satt mig på golvet i köket där han fått hålla till tidigare. Jag har haft med mig lite persilja eller nått annat gott o så har han fått komma som han själv vill. Inget tvång, bara klappat lite lätt på honom. Nu den senaste veckan har han fått springa runt i hela lägenheten och vet du.. under tiden jag har setat och skrivit detta så har han hoppat upp i soffan, upp i mitt knä flera ggr. Men jag har bara klappat lite på honom och låtit honom göra som han vill vilket innebär att han inte känner nått tvång när han kommer. Han ska tycka det är trevligt.
På 3 månader så kommer han när jag ropar.
Han kommer fram när kylskåp öppnas…
Han börjar förstå på min röst när han gör nått han inte får..
Han hoppar upp i soffan och kommer upp i mitt knä…
Allt detta gör han utan att jag ens lyfter upp honom eller tränar med nått speciellt.
Låt din lilla kanin få lära känna dig på sina villkor. Ta det bara lungt och ge honom utrymme för bus och glädje så kommer ni säkert lära känna varandra.