(X) Hur avlivar man lättast?
Ja, som rubriken lyder, hur avlivar man kaniner lättast?
Både ungar och vuxna.
Har aldrig avlivat själv, men hade en uppfödare som var hem till mig och hjälpte mig avliva en kanin.
Det gick på några få sekunder.
Hon använde en bultpistol och avblodade sen för säkerhets skull.
Funderar själv på att införskaffa en bultpistol och en bra kniv, utifall att det skulle behövas.
Plus gå "kurs" hos någon som är van att avliva.
#1Aha, okej,
Vet att min farfar slår något hårt i nacken, är det en bra metod, någon som vet och ahr erfarenhet av detta :)?
#2: Personligen är slag i nacken ingen metod jag vill använda igen.
Använde det när jag avlivade en kaninunge för 3 år sedan.
Jag vill ha något mer precist än så, för att känna mig "trygg" med att avliva igen om jag nu skulle vara tvungen.
Men så länge det går snabbt och precist till, så att kaninen inte behöver lida.
Sen får man också komma ihåg att avbloda om det är en kanin över 1kg, då slag i nacken enbart räknas som bedövning i det fallet.
Vilka sätt som är lagliga att bedöva / avliva på finns att läsa här.
#1 skulle nog gjort spm dig, att fråga en uppfödare om hjälp.
Och hoon skulle komma hit och göra det kanske, för då behöver ju inte kanin lida innan, menar åka i transport bur o.s.v ;D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
antingen klubbar man eller så använder man bultpistol. dock har man mycket mindre träffyta med en bultpistol och det blir inte så roligt om man träffar fel. Klubba får man bara göra om man håller på med slakt för självhushållning och alltså inte säljer. man använder sig då av något hårt och rakt (järnrör går tex bra) och slår på huvudet mellan ögonen och öronen, alltså precis ovanför ögonen. kaninen blir då bedövad och sprattlar. då har man ungefär 30sek på sig (vilket är ganska lång tid) att ta en kniv, skära av de två ådrorna i halsen och greppa tag om kaninens bakben så att blodet rinner ur. ska man inte käka kaninen (och alltså inte behöver avbloda) så kan man antingen klubba precis som jag beskrivit ovan, säkrast att göra det två gånger (tycker jag iaf, men jag är också lite paranoid och får för mig att ett djur som är dött återupplivas ;)) bättre att slå en gång för mycket än för lite! annars kan man också slå i nacken eller vad man ska kalla det, bakom öronen men liksom på själva bakhuvudet. det brukar man använda sig av i jaktsamanhang. nackdelen med det är ju att det finns risk att man träffar för långt ner i nacken/början på ryggen om man är ovan och då orsakar man bara kaninen smärta.
är man nybörjare skulle jag rekommendera att man klubbar, det går i princip aldrig fel eftersom man har så stor träffyta och det är inget hårt slag vi pratar om. men självklart är det bra om man tar i. första gången jag skulle slakta en kanin tog jag i en hel del men sen när man hade tagit två-tre stycken så märkte man att det inte behövdes så mycket kraft för att kaninen skulle bli hjärndöd. kaninens hjärta kan däremot fortfarande slå när man har tagit ut det och håller det i handen. det är dock bara muskler och kaninen är verkligen död från den sekunden den börjar sprattla och känner ingenting även om den kan rycka till, det är som sagt bara muskler.
ungar (från att dom är såpass gamla att de skuttar runt i buren till de väger under 1kg) avlivar man lättast genom att hålla kaninen så att den tittar på en, föra in en hand under magen och ta tag i bakbenen så att långfingret är mellan bakbenen. det ska alltså vara ett ben mellan pekfinger och långfinger och det andra mellan långfingret och ringfingret. sen svingar man kaninen snabbt bakåt mot en sten eller liknande, den avlider så fort den slår i huvudet.
ungar som bara är några dagar gamla brukar jag lägga i vars en bajspåse på rygg med huvudet lite lutat nedåt och slå tre gånger mot en stenbänk. de dör givetvis redan på första slaget och vid det tredje brukar det bli lite blodslamsor men jag vill känna att jag är på den säkra sidan när jag avlivar.
finns det någon bild på en sån "pistol" har aldrig sett en sån tror jag.
#7 googla, ser ut som nån svart batong typ (fast annorlunda men själva formen…)
#8 okej vad läskigt :P
Till små kaninungar ungar, en veckas ålder och lite större, så använder jag hårt slag mot sten, men man måste vara säker på sin sak och veta vart man ska sikta. Annars är det inget bra alternativ. Större kaniner avlivas ungefär som #1 beskriver.