Aggresiv kaninhona
Vi skaffade ganska nyligen två kaninungar (hanar) av rasen Löwen. Tyvärr dog den ena, till min dotters stora förtvivlan, då det var hennes kanin. Då vi ville skaffa en ny så blev vi rekommenderade att skaffa en vuxen hona, eftersom hanen redan var könsmogen. Det blev en hona på drygt ett år, som kom till oss för ca en vecka sedan. I samband med det kastrerade vi hanen. Vi kan fortfarande inte släppa ihop dom, därför bor honan i en mindre innebur, men vi har tagit ut henne i en Hage på dagarna. Vet inte om det beror på hanteringen med att lyfta henne in och ut, men hon har nu blivit aggresiv. Hon jagar, bits när man försöker ta upp henne, bäddar, gräver, rycker av sig päls som hon tar i munnen, kastar halm omkring sig o.s.v. Eller är det skendräktighet? Ska vi lämna henne ifred så mycket som möjligt och hoppas att det går över? Min dotter är besviken. Båda hanarna har varit trevliga,goa och lätthanterliga. Men inte honan. Vågar inte låta min dotter hantera kaninhonan nu, då jag själv har blivit biten. Hoppas någon med erfarenhet kan svara på detta!
Om hon rycker päls osv. är hon skendräktig?, om hon inte träffat en okastrerad hane dvs.
Ni skulle inte kunna tänka er att kastrera honan också?
Då slipper man alla betéenden som brunst, skendräktighet, revirskyddande osv.

Håller med Bonnie.
Har hon alltid varit så här sur?
Hur stor är buren hon är i nu?
Får hon mycket aktivering och kel?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Hon var inte så här sur i början,men har hållit sig lite på sin kant. Vi har försökt hantera henne så mycket som möjligt för att hon ska bli tam och van vid att bli hanterad. Men det verkar som att hon bara blivit värre då. Hur hanterar man skendräktighet? (får väl hoppas på att hon inte är dräktig på riktigt). Funderar på att kastrera henne men tror att det är väldigt dyrt och det verkar som att det bara är de större djursjukhusen som gör det. Någon som vet vad det kostar?
Jag skulle avvakta ett par veckor till, har hon bara varit hos er en vecka så kanske det är en stressreaktion på flytten. Hur var hon hos sin förre ägare?
Annars är kastrering som Bonnie säger en bra idé. Inte bara för att honan blir lugnare utan också för att honan och hanen lär komma bättre överens om båda är kastrerade.
Att kastrera en honkanin brukar kosta drygt 1000 kr, men kan variera väldigt från vet till vet.

Hur stor är buren?
Rest in peace Valkyrie!
Hon bor i en stor marsvinsbur för tillfället. Men varje dag ställer vi ut den i en Hage och öppnar buren så hon kan vara ute eller i buren som hon vill. Det är bara om vi åker bort och på natten som hon får vara i lilla buren så att inget ska hända henne när vi är borta. Detta är en tillfällig lösning. Så fort vi kan släppa ihop henne med Stampe (vår nykastrerade hane) så ska hon få bo med honom i stora buren. Vi har nog haft henne i ca två veckor nu.

6# Mått? Hur stor?
kan ju vara att hon får för lite aktivering.
Skulle ha henne frigående eller kompostgallerhage.
Min kompis kanin blev helt knasig och arg när han fick vara i en liten bur och sedan när han fick större blev han världens mysigaste och det var verkligen en stor förändring.
Rest in peace Valkyrie!

Kostar ungefär 1000 kr att kastrera henne och det är värt vartenda öre. Min hona är kastrerad och det har bara kommit bra saker med det. Lugnare, keligare och dessutom ingen risk för cancer i livmodern som är ganska vanligt.
Vad det gäller hanen så har jag precis skaffat en hane på 8 v till min hona och hon var så arg i början! Attackerade honom och bet även mig en gång och hon har aldrig under sitt ett år gamla liv gett en suck om att få för sig att bitas tidigare. De vaktar sitt revir och blir stressad av en främlig. Så de fick bekanta sig genom galler i en vecka, sen 2 ggr/dag med honan i koppel och nu får de umgås fritt en timma per dag och det börjar gå riktigt bra och det gör mig så varm i hjärtat. Gör gärna så att han får ett eget rum som blir hans revir och sätt sedan in henne på hans revir. Hanar är oftast inte lika skyddande mot reviret som honor.
Lycka till!
Ska bara tillägga att jag försöker jobba med henne genom att undvika att lyfta upp henne och försöker få henne att komma fram självmant till mig istället. Det gör hon inte riktigt nu, men hon kan komma fram och ta maskrosblad som jag håller i handen. Men hon vill fortfarande inte att man tar i henne. Ska kolla upp kastrering, det är nog en bra idé. Även om min dotter är jätterädd när jag pratar om det. Hon är rädd för att det inte ska gå bra, hon sörjer ju fortfarande sin "Sotis"!

Det är bra, att bara sitta i rummet/hagen ger kaninen massor även om det inte känns som det gör någon nytta. Tror du kommer märka framsteg fort, tar hon mat från din hand är ni ju faktiskt redan en bit på väg:)