Hur vanligt är det med muppar?
Jag har funderat på att börja med Hermeliner och sökt efter uppfödare i den färg jag vill ha (Blå otter) och hittat några. Men jag har även upptäckt att det är jättevanligt att det blir sk "muppar" i kullarna, vilket jag inte tycker känns så bra att avla på.
Hur vanligt förekommande är det? Jag vet ju varför muppar uppstår, dubbla dvärggener, men det känns inte som att det är lika vanligt på ex. dvärgvädur? Stämmer det, eller är det lika vanligt på alla dvärgraser?
Ni kan ju gärna ge förslag på lite större raser som man kan ha i burar som är L130xB70xH60cm och som inte ger muppar i så stor utsträckning.
På dvärgväduren är det inte lika vanligt nej.
Av den anledningen att dvärgvädur egentligen inte behöver dvärggen, som jag förstått det.
Även om det finns vissa som har det.
Men hermelin och dvärghare har ju ex dvärggen.
Har hittills inte fått några muppar i mina dvärgvädurskullar, men sen har jag ju bara haft 2 kullar än så länge.
Det lutar nog åt att det blir dvärgvädurar, men jag måste ha dem ute och jag är så orolig över att de ska doppa öronen i vattenkopparna vintertid och förfrysa dem.
Så jag vill ju hellre ha en ras med ståöron. Är det lika vanligt på lejonhuvade?

#2 Tror inte det är så vanligt hos dom lejonhuvade kaninerna heller, iallafall har jag inte stött på det.
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com

#2 Jag tror inte du behöver oroa dig för det där med öronen. Har ju alltid mina kaniner ute och har då aldrig varit med om att det hänt nåt sånt med öronen.
Jag tycker att det är ganska vanligt förekommande bland lejonhuvade faktiskt. Kollar man bland uppfödarna så har de flesta någon gång fått en mupp ..
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Mina lejon har aldrig fått muoppar dock mina dvv :/
#2 Du kan ha vattenflaskor på vintern :)
♥
#2 Hihi, så gulligt. Det har jag aldrig varit med om men skaffa skålar som hänger om du är rädd för det. =)
Muppar hos lejonhuvade har jag stött på men ej hos dvv.
2# Jag har haft dvärgvädurar i Umeå i nästan 10 år och ingen har någonsin fått förfrysningar. Tänker spontant att de bara tvättar öronen om de blir blöta?
7# Nej det går inte i Norrland.

#7 Nej vattenflaskor går definitivt inte på vintern här uppe, senast i oktober får man byta till skål.