Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 1391 ggr
zantana
0

Vill ha hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej är nybliven kanin ägar till en fransk vädur föd 26/4-10  Han e världens underbaraste mot hundar barn och jätte till given och har inte haft problem med att byta hem och miljö.

Men han e inte riktigt som han ska han e JÄTTE sne i hela huvudet förstår inte hur jag kunnat missa det när jag köpte hen men förblindades av hans charm,

Han har ej problem med att tugga, äta och slemhinnorna i munnen ser fina ut inget bett fel vad jag kan se inten knuta som sitter där utan e mjuk och fin runt hela nosen.

någon som sett detta tidigare eller hört det innan. 

TAck på förhand.

mvh Sandra

[sstorm]
0

Ser ut som han brutit nosryggen i ung ålder och att de läkt snett? Har sett en häst som såg ut likadant och den hade blivit trampad av mamma som föl och fått en sned nosrygg. Hur vida de hindrar kaninen från att leva normalt vet jag inte.

Kontakta uppfödaren och fråga?

zantana
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

OK. Tror tyvärr inte hans "uppfödare" bryr sig .

Ska givetvis kolla med veterinär om vad dom tycker och kolla upp honom han får ju inte lida. tack för ditt svar.

zantana
0

Ingen som vet?

Loverabbits
0

Tycker du ska ta med honom till en veterinär och låta dom kika på honom. Det ser inte då bra ut. Lycka till!

Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com Hjärta

zantana
0

hej tack för alla svar.

han håller inte huvudet snet och har känt på nosryggen ordentligt den e sne men käns helt "intakt"
han andas normalt äter som en häst och skuttar runder. Har ej ont vid beröring.

Tror kanske det kan vara inavel?

Han e iallafall super trevlig och inte ett dugg rädd för hundarna som vill äta upp han utanför buren(tillåter givetvis inget hets vid buren) Stampe hoppar gärna fram och nosar och tittar på vovvarna :D

Mest bara orolig att det ska vara något med han har endast haft han i 5 dagar och börjar redan bli riktigt fäst vid han :D

_Tagit bort onödigt många frågetecken.
_Tänk på hur ni skriver - Vänligen läs. //Medarbetare

emms
0

Det som jag skulle kunna tänka blir dåligt är tänderna. Antingen dom främre eller dom bakre. Kaniners bett måste ju vara nästan perfekt för att dom ska kunna äta då tänderna växer hela tiden. Jag tycker att ni bör åka och kolla tänderna hos en vetrinär. Dom främre kan man ju se lätt själv men dom bakre måste man titta med ett speciellt verktyg.

Emma

SuperLivis
0

Han var ju jättesöt, förstår att du föll för hans charm! ;)

jag skulle åkt till veterinär/djursjukhus. ^^

zantana
0

absolut ska han till vetrinären ville bara lägga in en fråga här om någon sett det tidigare.

[sstorm]
0

Jag tror inte de beror på inavel, i så fall betyder de att någon av hans släktingar måste sett ut på de här viset (i princip) och de är ju inte så troligt :) Jag tror att de är ngn missbildning eller bruten nosrygg

Brumelisa
0

Precis som andra skriver kan det bli framtidproblem med tänderna. Därför tycker jag att du ska kontakta veterinär/djursjukhus. Naturligtvis måste du kontakta uppfödaren så Ni kan komma överrens om hur Ni ska hantera detta. Den personen bör ju veta om något speciellt hänt med din kanin tidigare eller om det är fler i kullen som ser likadana ut.