Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1372 ggr
SuperLivis
0

Jag behöver KIF-ares hjälp!

Tjaaa, nu är det så här att jag OTROLIGT gärna vill ha fler kaniner. Jag har en, min syster har en och de bor i samma bur. Vi har två burar (fick en på köpet när vi skulle köpa rasthagen) så allt som fattas är då kaninen :3

Problemet är att mina föräldrar tvärvägrar. Jag har lovat att själv ta hand om kaninen (som jag gör redan nu ju!) och allt. Men de säger bara; du har en kanin, var nöjd! Jag tjatade sen jag var nio för att få EN kanin.

Jag tycker det är otroligt kul med kaniner, och har drömmar om uppfödning av hoppkaniner av rasen dvärgvädur ^^ Jag kan väldigtg mycket innom kaninområdet om jag får säga det själv, men det här med uppfödningssakerna som stamtavla, färger öronmärkning och sånt kan jag dock inte ..

Jag har även önskat mig en häst, min pappa skulle kunna tänka sig det men inte mamma. o.o

Så lite tips? ? :)

[aammE]
0

Mitt tips? är: Var nöjd med det du har, det finns vissa som inte ens får ha en kanin. Vänta till du är 18år så kan du skaffa fast 20st kaniner om du vill (förutsatt att du inte bor hemma).

Emmsann
0

Jag har haft samma problem men liksom, det är svårt att övertala sina föräldrar. Det gäller bara att sätta sig ner och prata med dom. Annars kan du nog inget göra. Jag har haft över 10 kaniner så mina föräldrar är vana vid högt antal djur (nu har jag 6 kaniner) men prata med dom. Sitt ner med dom och säg att "ni kan iaf fundera på det". :-) Hoppas det löser sig!

//Emma

paow
0

HAr suttit i samma sits, flertal gånger. Detta är de som funkat för mig, då tjat absolut inte lönar sig, i längden.

Jag började visa mitt intresse för djuret ännu mer än tidigare. Jag ville hålla på med Avel, och därför fick jag värkligen bevisa att jag "brann" för det också. Jag började att lära mig allt från grund och botten om Avel - allt från om en kaninunge skulle bli sjuk, på alla möjliga sätt, hur man ska göra till om mamman får problem med födseln. Även hur man ska handskas med ungarna på bästa sätt, och de viktigaste - skapa ett starkt band mellan mig och kaninhonan som då skulle bli avelshona iframtiden. Sen (i ditt fall) skulle jag lära mig väldigt mycket om Kaninhoppning, även om du säkert kan en hel del, lär dej ännu mer! Lär dej om kaninens färg & teckning, om kaninens beetende. Och framför allt, prata om kaniner! prata hela tiden om allt du lär dej med dina föräldrar. När du lärt dej te.x hur man ska "blanda" olika färger osv för att få fram en "ny" färg, berätta för dem, (få det och låta lite extra komplicerat Oskyldig) För det får föräldrarna att inse hur pass mycket du faktiskt kan om  kaninerna. Försök att inte vara på dem allt för mycket med hur gärna du vill ha fler kaniner, utan lär dej om den, prata med dina föräldra om kaniner. Du kan även lära din kanin trix - komma på komando osv. Allt detta kan ta en tid - men vad gör det ? För det kan aldrig skada att kunna det, och det blir 1000 gånger kulare att hålla på med uppfödning, eller vad det nu är man vill göra med kaninen, om man kan mycket om det. När man får ungar, vilka färger det är utan att behöva fråga andra. Kunna veta själv hur man ska korsa för att få fram olika färger och teckningar osvosv.

Och som sagt - Det här kan vara en jobbigt och lång tid, men islut ändan kommer det helt klart vara värt det ! Och skulle du olyckligtvis inte få någon kanin, är det större chans att du kommer ha intresset kvar när du är 18, och kan hålla på med det här med stor kunnskap!

Lycka till, iallafall!

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

hjartelyckanskaniner
0

Jag hade 1 kanin 2004, 2005 och 2006.

Snacka om att de kaninerna var tama! Musse var som en hund bara att han inte skällde..

Sen sa jag till mamma och pappa att jag hade hittat en jättefin hane till Bella och jag ville ta bebisar mellan de och de var först skeptiska för de tänkte att de aldrig skulle bli sålda men de sa okej. En månad senare låg det 2 bebbar i boet. En halvdöd som senare dog. Lilla Notte låg varm och go' i boet. Efter det så ville jag ta "riktig" kull och köpte in ett avelspar och de fick en kull då honan senare dog av trumpsjuka så jag han inte ta fler kullar på henne.

Nu har jag 6 kaniner (9 med bebbarna som inte är sålda)

Mamma vill bara ha en kanin:P pappa bryr sig inte. "Bättre än att vara ute och supa.." säger han.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[BonnieL]
0

Hur gammal är du då?
Om dina föräldrar inte går med på det får du nog tyvärr acceptera det, eftersom kaninerna är deras huvudansvar.

SuperLivis
0

Tack för alla tipsen.

Jag har läst och lärt mig massor av kaniner, och jag visar det ! ;)

Häromdagen fick mamma en chock när jag lagt in blöta handdukar och frysta petflaskor i kaninernas Hage och undrade vad jag höll på med. När jag sedan berättade blev hon riktigt glad och nöjd.

#5, jag är 13. Men det spelar faktiskt inte så stor roll här, för mamma är "nöjd med mig" för hon tycker jag ligger så bra till i skolan ;s.

Jag menar, om pappa kan tänka sig att skaffa en häst - varför inte en till kanin? Det är ju lite skillnad på ansvar och kostnader.

paow
0

Jag var 13 år då jag började ta kullar på mina kaniner. Att visa ansvar för sina föräldrar är det bästa man kan göra. Och bra är ju också att sköta skolan, då brukar föräldrarna vara nöjda iallafall.

Att ge upp bara för att de säger nej tycker jag inte du ska göra, men visa att du är mogen - för om du skulle börja tjata och använda hot (som att inte göra "de" och "de") ifall du itne får en kanin är bara dumt. för om du ska ha kullar på dina kaniner så måste du ju också visa att du är mogen för det. Lär dej "allt" om kaninen :)

SuperLivis
0

#7 Jag behöver absolut inte nödvändigtvis ha kullar, jag tycker bara det skulle vara kul med en till kanin (eller fler Oskyldig)

Mamma och pappa säger jämt att jag är "mogen" för olika saker (jag säger det INTE för att skryta eller verka märkvärdig), men det är nog bara för jag har ganska lätt i skolan ..

jag har märkt det, för om jag ska på bio/shoppa med kompisar får jag alltid mer pengar än jag behöver, för de litar på att jag inte använder det utom i yttersta nödfall. T.ex. när jag och några andra var på Tivoli i danmark, jag fick 350 danska kronor tror jag, som skulle räcka till mat (som är sjukt dyrt där, en hamburgare kostade 60 danska = 75 svenska ungefär), sockervadd och lite sånt. Pappa fick tillbaka 245, och det var han nöjd över! Så när vi sen skulle till Tosselilla fick jag ännu mer!

Vi har ju redan bur och sånt, men jag och syrran kan GÄRNA köpa en till tvåfackare på Hornbach, facken är 120-150 breda och det är en ganska lyxig bur som är sjukt billig där ..

men vi får se , vi får se ..

Eftersom vi har en hona nu och en kastrerad hane så kan vi ju inte para de(de är dessutom SYSKON), men jag drömmer om att köpa en till hane och en till hona, och då skulle två facks-buren vara perfekt för vi har ju redan två burar. Hanen skulle kunna paras med de båda honorna och Flisan skulle varas som en liten maskot :3 Haha ..

paow
0

#8 nej precis, men om du läser på om Avel, så har du ju bättre möjligheter i framtiden, men de avgör du ju såklart själv :)

Det låter ju väldigt bra att de litar på dej och inser att du är mogen. Men eftersom att de inte räcker hela vägen, måste du antagligen kämpa vidare

hjartelyckanskaniner
0

din pappa kanske tänker "Du kan ju göra mkt roligare saker med hästen än kaninerna.."

mina föräldrar säger strängt nej till häst. "Det kan du köpa när du tjänar egna pengar och har flyttat". Jag har nog inte heller den tiden det behövs för att ha häst. 9 kaniner tar tid.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

SuperLivis
0

Jag ska verkligen ge allt nu. Min pappa tycker jag är såpass bra innom ridningen, och han säger att vi har råd men mamma säger att vi inte har. Så om jag nu inte kan få en häst - varför inte en kanin egentligen? Det är ju billigare .. Ska nog föreslå det som en av anledningarna (Y)

paow
0

#11 Bara du är säker på att du gör rätt val. Så att du inte någon månad senare börjat "tjata" om en häst, om de nu skulle gå med på en till kanin.