Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 660 ggr
annaelfie
0

för gammal för parning?

Hej! jag har hört att om man parar en för gammal hona så kan hon dö. Min hona är 7 år i augusti och har aldrig haft en kull. är det för sent att para henne då? vad kan hända och varför? Tack för svar

[vretenskaniner]
0

Det är ALLDELES för sent! Har hon hakpåse och inte är i så bra hull, är det väldigt riskabelt!

[BonnieL]
0

Om hon inte haft en kull och är 7 år skulle jag inte para henne.
Honor i den åldern har oftast inte så bra kondition och är inte i så bra form.

Man brukar ta ur honor ur aveln vid max 5-6 år.

Rozza
0

Risken för döda ungar är väldigt stor. tog själv en kull ungar på en kanin på 6år som fått kull tidigare hon klarade inte av att få ut dom så dom dog i magen. Så skulle avråda dig till och avla med en så pass gammal kanin.

annaelfie
0

Okej tack för svar, det var ingenting jag hade planerat utan ville mest veta för nyfikenhetens skull.

hjartelyckanskaniner
0

En uppfödare "experimenterade" med tre 6-8 år(tror jag) gamla honor. 2/3 honor dog under förlossningen. Så inte någon stor chans att honan klarar sig.

Har tagit kull på en hona som var 1 år och 7 månader och hon klarade det galant. Hon är en hoppkanin som har bra kondition. Hon har hakpåse men det är ärftligt. En hona måste inte ha ätit till sig hakpåsen.

Dock hade Suffi en hemsk förlossning för hon spräcktes så hon blödde i några timmar. Inget forsande blod utan det kom i droppar och när hon kissade. Så nu är hon lite känslig när man kollar om hon är brunstig. Vet inte om hon kommer ihåg smärtan eller vad det är.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Rozza
0

Tror att det är i senaste laget att para en hona på 3-4år. Har hört att dom som hoppar med sina kaniner ofta väntar med att ta kull för att kunna få meriter på honan. Ofta är en hopp kanin i bra kondition och min första kanin som jag hoppade med fick sin första vid två år ålder om hon inte var äldre kommer inte ihåg.

hjartelyckanskaniner
0

#6 precis. Man väntar tills de kommit upp i medelsvår iaf. Har man tyr så är honan elit innan ett år men då måste man tävla mycket och då har honan en super kondition. Önskar att Suffi och Tosca hade haft Alfs kondition. Han springer nonstop i 2 timmar utan att bli trött.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/