Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 17944 ggr
madebyinferno
26

När är kaninbebisar leveransklara?

har 5 ungar födda 4 juni, när skulle de vara klara för leverans?? Brukar man dela på mor och barn innan dess som en förberedelse kanske?

Något annat att tänka på?

Valkyrie
5

8 veckor.
Varför kollade du inte upp dt innan du parade?
Låter tyvärr inte som om du har vidare koll på detta…

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Kickan90
2

De ska levereras tidigast 8v. om du har en stor ras  (större än dvärgvädur) tycker jag att du ska länga den lite ex beglisk jätte ska levereras när de är 9v.

De kan vara tillsammans med sin mamma tills 8v men om du vill avvänja kaniungarna, så hade jag gjort den vid 7v.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

madebyinferno
10

#1 Nu var det så att det inte var en planerad PARNING utan honan var havande när vi fick henne, och sju kaniner känns lite många att se efter så jag ville veta när jag kan börja se mig om efter nya hem!

(Lite tråkig ton på ditt inlägg tycker jag, särskilt när du uppenbarligen inte läst mina tidigare inlägg och är insatt i min situation!)

#2 Tack för ditt svar!

Kickan90
0

#3 Du kan börja redan nu att leta efter nya hem =)
om man vet att kaninen ska ha ungar så kan man sätta ut en annons då.

Men sätt ut en annons redan nu att du har si och så många kaniner som letar efter ett hem och skriv när de levereras :)

Lycka till!

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Valkyrie
2

3# Vill absolut inte låta illa, tycker bara att jag stött på otroligt många under sommaren som inte vetat något innan man parat och bara parat pga att de är sött med ungar.
Och tänkte inte tanken på att det var en tjuvparning, det kunde du ju ha skrivit för det lät nästan som du parat med mening :)
Så ber om ursäkt om det lät elakt.

Men som kickan skrev så särar du på de vid 7-8 veckor och de ska ha bott ensamma i en vecka så bildar de sig lite eget imunförsvar också.
Honorna kan man ha tillsammans efter 8 veckor men hanarna måste ha en egen bur var då de annars bråkar och kan vilja döda varandra t.o.m så det är inget att rekommendera.
Sedan ska du helst inte åka bort under de veckor med ungar eftersom de behöver tillsyn flera gånger om dagen.
Mamman kommer förhoppningsvis sköta ungarna själv, annars får man stödmata om någon är liten och ser inte så frisk ut.
Vill också bara förbereda på att det kan vara väldigt svårt att sälja ungar som är blandraser (om det nu är det) och man inte vet vem pappan är :) Men brukar finnas många barnfamiljer som köper nu i sommar.

Lycka till med ungarna!

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!