Tips på hur man ökar växttråden?
Sitter och ordnar med kaninernas nya foderstater som ska upp på burarna.
Behöver öka växttråden i pelletsen en aning. Någon som har tips? på vad jag kan blanda i?
jag använder Stampe som "bas".
Ja man skulle ju kunna blanda pelletasen med kli. =)
Kli innehåller mycket betaglukaner och växtfiber.
Har googlat lite och hittat lusernpellets. Det borde ju vara just det jag söker egentligen. (Lusern är det samma som alfa alfa, en slags baljväxt).
Betfor innehåller också hög växttråd har jag läst nu.
oj nu skulle jag vilja lära mig lite :)
#4 Ja betfor är ju ganska sött också. Ger de lite ibland redan, men vill inte ge för mycket av det. Känns lite för sött.
Ja det är klart, hackad lusern kunde ju vara något. Men det behöver inte blötas upp?
För mig gör det inget om det behöver blötas. De får foder i olika skålar redan. Eftersom de får betfor ibland så har de en "blötnings-skål".
#5 Suveränt, kör med det då. =)
Man behöver INTE blöta upp lusern :D
#8 Nej jag tänkte nästan det, det var bra du sa det. =)

Vars kan man köpa hackat lusern då?
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com
brukar inte köpa det, men ska finnas där man köper foder till djur såsom hästar iaf :)
Det kan vara ganska svårt att hitta lusern faktiskt. Det är inte så många som har det alltid. Man kan be de att de köper hem eventuellt.
#11 Nästan alla som säljer hästfoder säljer lucernhack. Finns inte lucernhack hos Krafft eller Hippofoder??
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#14 Jasså, jag brukar inte se det. Jag får hålla koll nästa gång vi ska handla pellets. Tror nämligen inte alla återförsäljare köper hem det.
#15 Men alla Granngården har väl det? Iallafall alla jag varit på, men det beror kanske lite på hur mycket hästar som finns i området och så.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#18 Jag bor i skåne, det hästrikaste landskapet. ;)
Det är en granngårdenbutik, de säljer ju nästan bara hästfoder, lite gris, får och kanin samt höns - foder också.
Men jag tror inte jag sett det hos de. Ska kolla nästa gång jag åker dit som sagt. =)
#17 Ja du får kika efter! :) Vart i Skåne bor du? Ska kolla om jag hittar någon runt dig som säljer lucern.
Havre går väll att blanda i?
#18 Kristianstad. ^^,
#19 Havre har väldigt hög fetthalt.
#20 Det var väldans svårt att hitta något, men kolla på denna länk så kanske du iallafall kan hitta något! :)
http://hastnet.se/hastnet/kategori/utrustning.php?kid=16&aid=72
#21 Hihi, jag vet. =)
Här körs det nog mest på "gammalt hederligt hästfoder, inte sånna nymodigheter". 

Lyckades hitta i pelletsform dock, där jg köper kaninernas grönsaker och frukt. En säck hade de kvar, i pelletsform som sagt.
Jag kan ju säga att det var gigantiska bitar. Blötte upp det till gröt så det blev lättare för de att äta. =P
#22 Haha, anpassade för hästar då antar jag? ;)
bara en fråga. Varför ger man inte bara kaninen gräs och vatten? det är ju det den ska äta.
#23 Haha, japp. =P
#24 Hö är bara 70-80% av fullständiga kostintaget (du ska alldrig ge en kanin bara gräs och vatten). Sedan är det ju vatten och resten är pellets och frukt/grönsaker.
Eftersom kaniner har fri tillgång på det som är 70-80% av kosten så innebär det att de ska ha annat också och då i en ändå märkbar mängd.
En kanin mår inte bra av att få bara gräs och vatten. Man måste ge hö, alltså inte färskt gräs. Färskt gräs är för kraftigt och har inte fått ligga på åkern och dra åt sig riktigt alla ämnen i solen.

Nu förstår jag inte riktigt ^^
växttråd? :P
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#26 Växttråden i foder. Typ fiberrikhet i fodret.
Man kanske skulle skriva en artikel som förklarar vad allt som står på foderpåsarna betyder. Om det är många som inte vet? =)
Låter som en bra idèe Maja :)

Jaså :P
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Då ska jag försöka fixa det. =)
#25: jag menade gräs som hö. Hö och vatten och lite frukt. Vart hittar kaninerna pellets i naturen?
Pelletsträdet såklart.. :p
#32: JA! oj jag glömde..
Men allt som finns i bra pellets är framtaget för att kaninen ska få i sig allt bra som just kaninen behöver. Fibrer o viktiga vitaminer. Nån får gärna fylla på: p

"där jg köper kaninernas grönsaker och frukt."
Blev lite nyfiken, går det att köpa frukt och grönsaker billigare på andra ställen än vanliga matvarubutiker?
MVH Erika :)
Japp.. Finns frukt o grönt handlare lite överallt. Ibland står dom på gator o torg o säljer..

Då bor jag nog för långt bort för något sådant. Bor i en liten by som leder till en lite större bara ^^
MVH Erika :)
#31 Tyvärr är det ju så att höet innehåller olika mängd av ämnena beroende på vart man bor, och därför kanske någonting saknas i just ens eget hö. Har man inte analyserat det tycker jag defenitivt man ska ge pellets också.
Är man okunnig gällande kaninerns näringsbehov så är ju pellets väldigt bra att "stödmata" med. Kan man dock hela kaninerns behov utantill så kan man ju mixtra med den maten man vill, sålänge man vet att kaninen får i sig det den behöver.
Man ger pellets åt kaniner som är aktiva och lever ett aktivt liv för att säkra deras vitamin och mineral och samtliga ämnestillgångar.
Mina kaniner får dagligen grönsak/frukt, pellets, hö, vatten samt lusern och torkade växter/blommor och en liten bit bröd ibland.
Mina kaniner är aktiva hoppare och magrar av om de inte får denna typ av kost.
Det jag i denna tråd undrade över var tips? på saker att utöka växttråden med. Har hittat det nu och det funkar utmärkt.
Jag måste ge mina kaniner även pellets eftersom vissa av de som sagt blir magra annars. Det har inget att göra med okunskap kring deras näringsbehov eller dylikt. Det säkrar deras proteinbehov mm och är ett smidigt och bra sätt att se till att de får i sig det de behöver då de dessutom är ca 15 stycken och har olika protein och näringsbehov. Kan med pelletsen som utgångspunkt sedan skapa individuella foderstater.
Vill ni ifrågasätta pelletsens nödvändighet så var så goda och skapa en egen tråd om det. Det är off topic i denna tråden. Kan även hänvisa till denna , denna och denna tråden kring just det ämnet som vi haft tidigare. Kolla under kategorin "Mat & utfodring" finns mängder av fler.
//Solig kram från M 
jaha, förlåt, jag ska läsa trådarna du länkade. Och en tamkanin som sitter i bur får kanske ändå inte i sig allt som en vild kanin får i sig och då behövs det typ pellets eftersom det innehåller massa olika bra saker? Och en kanin som rör på sig mer än en vild kanin behöver ju mer saker. Tror jag förstår vad ni menar nu ;)
#40 Superbra! =)
Alldeles rätt. ;)