Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 935 ggr
Nanny3
0

Vem/vad kan ha gjort det här?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra sommaren  rymmde en av mina tre kaniner, Nanny. Det är inte ovanligt att de rymmer och de håller sig alltid i trädgården men den gången fick hon ett gansa stort sår på ena benet och jag satt och funderade på vad som kan ha åstakommit skadan.

Det kan naturligtvis ha varit en räv men det känns lite otroligt att hon i så fall lyckades undkomma med livet i behåll.

Någon som har någon ide?

Valkyrie
0

Ring veterinär! Ser ut som ett köttigt och djupt sår, det ser tyvärr inte ut att läka av sig själv eller vad tror du som ser det live?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Tarja
0

Tycker inte att det ser så djupt ut, kaniners sår brukar oftast läka ihop ganska snabbt och bra bara man ser till att hålla det rent.

lukasfelix
0

det hände ju förra sommaren så förhoppningsvis är det väl läkt?

Valkyrie
0

2# Det är ju svårt att se enkelt på bild men jag tycker det ser ut som ett ganska rejält sår och det går ju inte helt lätt att självläka.
Men jag tycker du ringer och frågar lite om det är djupt men kolla först om det verkar läka.
Om det är djupt kommer det ju in massa smuts i såret vilket inte alls är bra.
Men hoppas på en bättre bild eller mer beskrivning.

Rest in peace Valkyrie!

Tarja
0

#4 Ja, jag vet att det inte är lätt att se på bilder. De veterinärer jag pratat med ang. sår har sagt att de flesta sår läker bättre av sig självt än med mediciner/salvor osv. Men det beror ju såklart på storleken, placeringen av såret, individen osv. =)

Håller tummarna för att din kanins sår är snabbläkt TS! :)

Valkyrie
0

5# Ja såklart =)
Hehe såg inte att det var förra året ^^

Rest in peace Valkyrie!

Emelie
0

Är det inte bra att kanske försöka tänka på att skaffa rymningssäkra burar, så slipper du oroa dig för sår osv? :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Nanny3
0

Asså, olyckan hände ju förra året så det är läkt och hon mår jättebra. Det är första gången någon av dem haft en  skada men jag är mer oroad för VAD det är som har orsakat det för om det skulle vara en räv så måste vi ändå göra något åt det.

NaimaG
0

#8 Jag skulle tippa på att hon möjligen fått en spik upp i benet eller en pinne för i mina ögon ser det ut som ett sticksår mer än ett riv/bitmärke som räv eller jkatt skulle åstadkomma.

Tarja
0

#8 Oj missade att det hände förra året!

Vihed97
0

Jag håller med NaimaG, det ser ut som att hon har fastnat i någonting, eller fått en spik upp i benet, eller något annat!

Men tur att det har läkt sig o att hon mår bra :)  Även fast det var förra sommaren ^^