Betedde sig konstigt!
Hejsan!
Idag när jag var till Dixi, kraxade hon typ och reagerade inte när jag knäppte med fingrarna vid ögonen, som hon gjort förut. Hon var väldigt seg och ville inte röra på sig, dricka, eller äta.
Vad ska jag göra? Är hon sjuk?
Jag skulle personligen ringt veterinären om det var något jag kände inte stämde med kaninen.
Min första tanke: värmeslag
Det har varit väldigt varmt de senaste dagarna, när det blir över 25-26 grader är det stor risk att kaninen får värmeslag.
Känn på öronen, är de varma? Andas hon tungt och snabbt?
Misstänker du värmeslag ska du flytta henne till en svalare plats. Kyl av henne med fuktiga handdukar och försök få henne att dricka lite ljummet vatten.
Och ring vet förstås.
Hm, hon var mer kall.
Okej, då vet jag inte. Hade ringt veterinären och frågat om jag var i din sits.
Vi ska ev. till vetten i morgon.
Kollat bajset.
Stenhårt!
Redigerat lite i ditt inlägg. Tänk på hur ni skriver - Vänligen läs. //Medarbetare
du borde åka in med henne redan nu, visst de e söndag men att hon e kall å sen att bajsen e stenhårt… inte alls bra…
Mamma sa att ingen av klinikerna var öppna en söndag :O
Vet någon någon klinik i mora/falun området? Finns en klinik, men mamma sa att den inte hade öppet.
www.distriktsveterinarerna.se - mora
www.faludjursjukhus.se - falun
vet inte om du vet om dom redan, du kan annars prova söka på hitta.se efter fler, lycka till!
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Mamma sa att vi skulle åka till vetten i morgon, om hon inte blev bättre under natten.
Hoppas hon klarar sig, min lilla gulleplutt.
*gråter* 
Att bajset är hårt är ju ingen fara.
Bajset ska ju vara torrt.
Där är värre när bajset är mjukt/kletigt.
Kram till både dig och Dixie. Hoppas allt går bra och att ni får tag på en veterinär så fort som möjligt.
#11: ska det vara alldels hårt, så man inte kan "trycka" sönder det?
#13: Vissa pluttar går inte alltid att trycka sönder, det är lite olika har jag märkt.
Hm … hon är inte sig själv.
Hon bet mig faktsikt när jag skulle kolla tänderna.
Kan man dra ut kanin-tänder?
Måste dom avlivas om dom har smärta i munnen?
Tror det är där det sitter.
#15: Det går att dra ut tänder och det behövs.
Är det tänderna som smärtar så är det antagligen baktänderna och dessa tror jag att de kan fila ner om det är så.
#16: Gör det ont?
Gör det ont efter när dom dragit ut? (om det gör ont, och dom lider dagarna efter kommer jag avliva henne, känns tungt, men så är det. MIN älskling ska inte få lida i en sekund)
#17: Kaninen lär antagligen sövas och torde få smärtstillande sen efteråt.
Men har aldrig behövt dra ut några tänder på mina, så jag vet inte.
#17 Min kanin bet av sina tänder när hon gnagde på ett galler fast den ena tanden var bara lös så vi åkte och drog ut den. Matade henne med spruta i en dag och gav henne fri tillgång på pellets efter en dag började hon äta pellets och hon led inte.
Nu är hon bra igen!
Tänk på hur ni skriver - Vänligen läs. //Medarbetare

Skönt att hon är bra igen men har läst flera trådar där det har varit knas med henne och sen är hon "bra igen". Skönt att det ordnar upp sig men nu när det har varit upp och ner så tycker jag du borde ta med henne till vet och få henne kollad ordentligt så hon inte har ont eller liknande…:)

Håller med 21.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
21: hm, men om hon är bra nu då :/ och inte ser ut som hon har ont? Hon är jätte-pigg, och hoppar runt runt och gör glädje-skutt. Dock så säger mamma att vi ska avakta i en några veckor.

#23 Avakta i väntan på vadå? Det är ju nu den här tiden som har varit motig för henne..
En rutinkontroll tycker jag är på sin plats nu.Det finns lixom inget att vänta på:)
Du vet ju me att det behöver inte se ut som om hon har ont- det kan hon ha ändå..
Om man sammankopplar lite från dina trådar så har hon ju både vart seg, trött, onåbar, och aggresiv dessutom inte velat äta/dricka på ett tag.. Kan ju vara nått som är superenkelt botat eller ännu bättre ingenting!
Min Mio var lite konstig ett tag, han var inte riktigt sig själv.. visade sig att han hade öronproblem, ändå hade han inte kliat sig! Dom är mystiska kaniner

Skulle tilllägga att det botades lätt som en plätt:)
Håller med candycandye!