Svaret från bromma zoo
Jag var in på bromma zoo härom dagen och pratade med personalen om de tog emot kaninungar (mest på skojj för att se vad svaret blev) och de frågade då hur gamla ungarna var. 7 veckor svarade jag. då fick jag till svar "jaha, nej vi tar bara emot ungar under 6 veckor så vi kan se att de är bra i magen innan vi säljer dem"
HALLÅ?! jag trodde de var seriösa, men tydligen inte..
mitt råd, köp aldrig kaninungar i djuraffärer, inte ens om de verkar seriösa!
man slutar aldrig att förvånas.. :S
#1 verkligen inte, ville bara slänga allt jag skulle köpa på marken och gå ut….
men du handlade ändå ;) been there done that..
#3 tyvärr måste mina kaniner ha mat… och sandra hade slut på rabbit royal där jag brukar köpa…
ahh.. men handen på hjärtat så "vill" nog inte dom flesta kedjor sälja djur från grossist. utan måste pga avtal m.m
I just det här fallet är det lite olustigt.

Köpte min lilla tjej på Bromma Zoo i Lördags. Dom kom från privatperson och när jag fick henne i famnen så var jag såld :) Djuraffärer är inte det bästa men guud vad jag blev kär
Vad sa du då? Nämnde du något om minst 8 veckor? Skulle vart roligt och veta vad de sa då.
Usch, bara för att sälja…de är ju faktiskt levande varelser!
Sen kan man ju undra vilka det är som lämnar in ungar under 6 veckor…
Kastanjegårdens Kaniner
Köpte en kaninunge på 5 veckor på en zooaffär, för ca 2 år sedan.
Zooaffärer har inga gränser tyvärr.. :(
Och jag som gillar den affären…
Men jag förstår hur de tänker… om de har ungar som är över 8 veckor kanske de inte får de sålda heller..
Min kusin köpte sin hamster där…
va! :o oj, "under 6 veckor så vi ser att magarna är bra" usch!!
♥
Men fy! 

Det är ju skrämmande :O
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com
Många djuraffärer vill ha ungarna i några veckor innan de säljs till kund, för att just se att deras magar är okej och att de äter ordentligt själva osv.
Så om de skulle köpa in 8 veckors ungar så hinner de bli 10 veckor innan de kan sälja dem och de vill nog helst sälja 8 veckors ungar (eller yngre).
De flesta köpare som letar kelkaniner efterfrågar unga kaninungar, finns många som när de får höra att ungarna jag säljer är 8 veckor anser att de tyvärr då "är för gamla" och de letar vidare tills de hittar såna som är 5-6 veckor. Och så länge efterfrågan finns kommer ju zoo-affärer att försöka tillgodose det som kunderna vill ha…
Det är så sjukt!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Tycker att det är från affär till affär. Vissa är kunnig och andra inte. Fick till mitt svar att dom inte tog in ungar under 8 veckor och att dom då vill veta långt i för väg att jag vill lämna in.
Jag såg i en djuraffär där kaninungarna inte såg ut att var mer än MAX 5-6 veckor gamla, och jag frågade personalen hur gamla ungarna var och dem sa 8 veckor gamla och att det var av dvärgkanin därför var dem så små, men det tror jag inte på för dem såg på pricken om som dvärgvädur!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Och jag som gillar bromma… Usch, frågade också hur gamla deras ungar var och de sa att de var 5 :(
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#5 de köper bara från privat personer 
#7 ska jag vara ärlig blev jag så chockad att jag inte sa något alls, jag har kommit på i efterhand vad man borde sagt, men just vid de tillfället fick jag inte fram ett ord….
#18 Förstår det :O Skulle nog bara ha stått där & glott på h*n…..
#18 Förstår dig helt! Brukar vara så att man i efterhand kommer på massa bra saker som man borde sagt.
Kastanjegårdens Kaniner
Sälja kaninungar under 6 veckor är ju faktiskt olagligt! Enligt Jordbruksverkets regler ska kaninungar vara minst 6 veckor innan de får skiljas från mamman och säljas. Anmäl dem!
#21: Det är tyvärr inte olagligt…
I Sverige så finns det ingen lag som fastslår att ungarna måste vara en viss ålder. SKAF rekommenderar 8 veckor (på många utställningar sätts dock minsta försäljningsålder på ungar till 7 veckor) och jordbruksverket rekommenderar 6 veckor, men själva lagen säger såhär:
5 § Ungar av kanin och gnagare ska hållas tillsammans med modern, eller en likvärdig ersättare för henne, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad.
Sen har man lagt till ett tillägg som är rådgivande (men ej styrande):
Allmänna råd till 8 kap. 5 § Ungar av kaniner och gnagare bör efter födseln hållas tillsammans med modern, eller hennes ersättare, enligt följande: kanin minst 6 veckor
Så om uppfödaren kan påstå att ungarna klarar sig utan moderns mjölk och omvårdnad, så är det lagligt. (Däremot inte så smart då små kaninungar är oerhört mycket mer känsliga än de som är några veckor äldre…)
Vill man följa jordbruksverkets rekommendationer så är det alltså 6 veckor för kaninungar. Men då de flesta kaninungar bara diar fram till 3-4 veckors ålder så finns där alltså en "gråzon" som gör att man rent lagligt kan sälja kaninungar som är yngre än 6 veckor.
Faktum är att i de flesta andra länder så säljer man så gott som alltid kaninungar redan från 4 veckors ålder för att de oftast slutat dia då och man vill få dem väldigt tama och tidigt präglade på människor.
#21 de sålde dem inte innan 6 veckor, men de flyttade dit då :P

23# När jag var där var de 5 veckor…
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Vad var det för ett konstigt förvirrat svar? Det är ju helt tvärt om. =S
Häromdagen gick jag in i en djuraffär. De hade små hermelinungar som låg och sov i en hög, precis som om de legat i ett bo. :( De var pyttesmå också..
Jag frågade en gång med, mest på skoj, på Djurmagasinet i Uddevalla.
De frågade hur gamla mina ungar var, jag svarade "6 veckor", men de ville ha ungarna när de var mellan 4 och 5 veckor.
Det har fått mig att må riktigt illa och jag kommer aldrig köpa eller sälja kaniner till djuraffärer. Där går min gräns..
Självklart finns säkert andra seriösa, ska inte dra alla över en kam men.. känns inte bra ändå.