Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 2358 ggr
malinroth
0

korsning eller lejonhuvad dvv?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte starta en liten diskussion här nu ang detta med att många kallar "teddyvädurar" som fäller av för lejonhuvade dvärgvädurar. Jag är inte så jätteinsatt i själva teddyaveln och så men om jag uppfattat det rätt så fäller en teddy av pga av lejonhuvade i stammen? men det gör ju för tusan inte att en kanin som fäller bli en lejonhuvad dvärgvädur? lejonhuvad dvv är ju en godkänd ras och en teddy som fäller kan väl inte vara annat än en korsning?? en kanin som ser ut som en teddy som liten blir väl sällan pälsad som ett fint lejon heller. Jag hade en jättefin kanin förut som hette Stitch, hon var en riktig "gatukorsning" men hon såg ut som en fin lejonhuvad dvv med BRA zobelsiames färg (så fin i både kropp man och färg så att en duktig uppfödare tyckte jag skulle söka dispens på henne för att använda i lejon dvv aveln). Men bara för att hon såg ut som en ras kan jag ju inte säga att hon är en sån, speciellt inte i en saluannons… har tänkt på det här länge så nu tänkte jag höra vad ni kaninfolk här inne tycker om det här fenomenet med att kalla en "misslyckad" teddy (de finns dom som avlar på "peking"/teddykorsningar med vilja jag vet,men ofta verkar det oönskat ) för lejonhuvad dvv. Tycker det är samma sak som att jag inte kallar en hermelin för dvärghare om den blir lite för smäcker och långörad…

Obs! Detta inlägg är inte riktat till någon särskild utan vill bara höra vad ni tycker, min personliga åsikt är som ni förstår att det är fel.  Dessutom vet jag att detta inte gäller ALLA som håller på med teddysar och teddykorsningar men jag har uppmärksammat att det är rätt vanligt.

Emelie
0

En lejonhuvad kanin eller lejonhuvad dvv ser oftast bäst ut som äldre om de har rikligt med päls på hela kroppen (teddy) som unga, och inte fäller av alldeles för tidigt.

En riktig teddyvädur fäller väl inte av, för då är den inte teddyvädur eller har jag helt fel nu? Jag är inte så insatt i just teddyvädurar, dock är jag väldigt insatt i lejonhuvade.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

malinroth
0

Nej precis, fäller den så är det ju ingen riktig teddyvädur men de blir väl inte en lejonhuvad dvärgvädur heller utan en teddykorsning?  tänkte jag, kanske var otydlig?

Onslow
0

För att kunna få helteddyungar måste det vara två säkra led från båda sidor med endast teddykanin.

Om du till exempel parar ett överpälsat lejon och en helteddy blir det alltså bara lejonungar.

Och det ör fel egentligen att alla kallar dem lejon när de fällt av, men det är ju för att de får ungefär samma päls som ett överpälsat lejon. Egentligen borde man säga peking, som de flesta uppfödare använder.

Det är iallafall vad jag vet om teddyaveln. ^^

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Emelie
0

#2 Fäller en teddyvädur av så blir det ingen lejonhuvad dvv nej! :) Det är två helt skilda raser.

Dock kallar vi lejonuppfödare kaniner som inte fäller av sin päls för teddy, men det är endast att de är teddypälsade och inte att de är av rasen teddy.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

malinroth
0

#3 aa precis. Tycker det är konstigt att kalla dem för lejonhuvade bara, eftersom att det är en godkänd ras. Ino lejonaveln vill man väl dessutom ha bra pälsade och inte överpälsade även om de kan vara lurviga som små? Tycker också peking är bättre, då vet man ju vad det handlar om. Tycker det är vilseledande att läsa en annons för en lejonhuvad dvv som faktist ser ut som ett riktigt lurvtroll, ett vuxet lejon ska väl bara ha manen av lurvet kvar som vuxen? Hursomhelst så är ju inte kaninen renrasig om den har en teddyförälder?

Emelie
0

Ja precis, inom lejonaveln vill vi inte ha pälsen kvar på ryggen på de vuxna kaninerna då det inte är godkänt enligt standarden. Dock är det ju tillåtet på ungdjuren, men det är en helt annan saga.

Nej, en lejonhuvad dvv är ju bara renrasig om den har föräldrar som är samma ras, och exakt samma sak gäller ju med teddyvädurar :)

malinroth
0

#4 precis, det var det jag menade att jag tycker är frustrerande. Att man kallar en korsnin för en ras bara för att den inte blev som den skulle. Låter kanske lite negativ, men det är jag inte :) kanske måste poöngtera att jag inte tycker det är nå fel på varken lejonhuvade, teddysar eller korsningar. :)

malinroth
0

#6 precis igen! Tycker samma. Poängen är bara att jag tycker det är viktigt att man kallar dessa djur för teddykorsning, peking eller lejonkorsning eller nåt sånt istället för att inte blanda ihop blandras med renras :)

[Wera]
0

Jag håller med dig :) Tänkt på det jag med. :P Lite svårt det där…

Fatma
0

Håller med fullständigt i vad du säger.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

LitenPyssling
0

Att man säger Lejon tillde som fällt av har jag hört att man säger för att det är mer visande att det inte är en teddy.
Peking kopplar otroligt många till att den går att använda inom Teddyaveln vilket den inte gör!

Lejon = Mer visande att det inte är en Teddy och att den inte ska användas inom teddyaveln.
Peking = Folk tror att den går att använda inom teddyavel för att peking kopplas till just teddy.

Detta är vad jag fått lära mig/höra.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Tarja
0

#3 Om du parar en överpälsad lejonhuvad dvärgvädur med en helteddy så får du inte bara lejonhuvade ungar nej.

Säger som Evelina. :)

LitenPyssling
0

#12 =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg