Hjälp? Kanin rädd för lyft efter semester..
Hej,
Jag övertog en kanin för lite över en månad sedan, en dvärgvädur vid namn Florence. Jag tror att hon är ca 2 år, men det är lite osäkert då förra ägaren inte hade koll..
I vilket fall så kom vi rätt bra överrens efter ungefär en vecka när vi båda vant oss vid varandra. Hon följde mig överallt och hoppade gärna upp i soffan bredvid mig och väldigt ofta ville hon sitta i mitt knä.
Nu åkte jag bort en vecka på semester och när jag var borta lämnade jag henne till en uppfödare. Denna såg till att hon fick mat etc samt att hon klippte hennes klor. Men nu när jag har hämtat hem henne, hon har varit hemma i ca 3 dagar nu, är hon inte alls lika kelig. Det går inte alls att lyfta upp henne och hon sätter sig inte i mitt knä.
Hur får jag henne att lita på mig igen? Är hon rädd för mig? För jag antar att det är därför hon inte vill bli upplyft eller sitta i mitt knä igen? Antar att hon tyckte det var otäckt när de lyfte upp henne och klippte klorna och det är därför? Hon kan sätta sig bredvid en och man kan klappa henne, men sprattlar som en tok om man ens försöker lyfta lite, om än det är från golvet upp på ens ben när man sitter på golvet.
Jag vill gärna ha tillbaka min gosiga kompis igen, men jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig. Eftersom jag inte haft henne så länge och inte har så mycket erfarenhet av kaniners beteende tänkte jag att jag kunde få lite råd här. Vad ska jag göra?
Tack på förhand!
Kan du fråga uppfödaren hur h*n hanterade kaninen vid tex kloklippning och lyft.
Vi pratade om det när jag hämtade kaninen. Uppfödaren sa att kaninen varit väldigt sprattlig så att de fått vara två som klippte. En som höll i och en som klippte.. Kanske blev lite hårt och läskigt..
Vi pratade om det när jag hämtade kaninen. Uppfödaren sa att kaninen varit väldigt sprattlig så att de fått vara två som klippte. En som höll i och en som klippte.. Kanske blev lite hårt och läskigt..
#3 Du kanske ska vänta med att tex klippa klorna på några veckor då eller ta det väldigt väldigt lugnt! :) Så att kaninen kan bygga upp förtroendet för dig! :)
Ja, jag ska inte klippa klorna på ett tag nu, iom att uppfödaren gjorde det i förra veckan när jag var borta.. Hur ofta bör man klippa annars?
Får ta det lugnt och se ifall vi blir lika bra kompisar som vi var förut om nån vecka eller så.. Tråkigt bara eftersom det fungerade så bra innan jag åkte bort. Dumt.
#5 Du kan klippa när du känner att klorna är mycket vassa. Finns ingen direkt regelbunden tid och så! ;) Kanske var 7 eller 6 vecka :)