Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1165 ggr
LucyLove
0

Hona + kastrerad hane, men lite problem!

Hej!
Nu är det så att vi kastrarde min hane på ungefär 11månader för ungefär lite mindre än en månad sen.
Vi tänkte sätta ihop honom med hans mamma, Lucy som är ca 4år. Ej steriliserad. Vi kastrarde Favvis (hanen) den 11 maj och kan då snart gå ihop med Lucy.

Men när vi testade i en Hage av kompostgaller idag så började Lucy hoppa på Favvis, samtidigt som Favvis jagade Lucy. Dom bör fuinka ihop. Jag menar, en kastrerad hane tillsammans med en hona bör väl funka? Bö jag vänta längre bara? Eller… Hur tycker ni att jag ska göra? Vad är felet?

Tacksam för snabba svar!!

P.S Visste inte riktigt vilken grupp ska skulle placera ämnet i så… :)

[BonnieL]
0

Alla kaniner funkar helt enkelt inte alltid tillsammans.

imsuchadiva
0

Vänta längre innan du släpper ihop dem.
Bara för att hanen när kastrerad så behöver de inte funka, en del kaniner trivs bäst själv.

Ut och gå med dem i sele tillsammans, ha dem i varsina burar nära så de kan lära känna varandra.

LucyLove
0

#1-2 Dom har båda bott i samma bur förut. Det var inte mer än 5 månader sen kanske… ;O

LucyLove
0

Putt

[Wera]
1

Med "hoppar på" varandra menar du då att dom bråkar eller rider dom på varandra?
Låt dom gå i ex. hagar bredvid varandra så de luktar på varandra och vänjer sig igen. Sen kan du släppa ihop dom på ett ställe där dom aldrig varit (neutralt, så ingen tycker att det är "sitt revir") om det inte funkar får dom bo ensamma helt enkelt, ibland funkar det inte :P

LucyLove
0

Okej, dom rider på varann… ;/ Dom jagar varann oxå.
Men dom fick testa att vara bredvid varann i en uppdelad Hage.
Det gick superbra, då tog jag bort det som var i mellan dom. 
Dom började rida på varann några gånger men dom slutade efter bara några minuter och gjorde det kanske en eller två gånger till senare. Dom typ "jagade" varann men inge farligt. Innan jag lämna in dom i sina burar hade Favvis tydligen jagat Lucy så att hon blivit väldigt rädd :(
Men dom bråkar inte såå… ;) Jag tror att om jag och mina ninisar bara har tålamod så kommer det gå bra! :)

[Wera]
0

#6 Men så är det (typ) alltid när man släpper ihop kaniner tsm! De rider på varandra för att göra upp rangordningen, vem som ska "bestämma" så det är lugnt. Och det går bättre om de har stor yta. De kommer sluta/elr iaf. minska på det tillslut. Vissa fortsätter lite hela tiden :P Och då kan det vara bra att sära om det blir för stressigt för dom.