Kan man ha två honkaniner ihop?
Jag har hört att man kan ha honor tillsammans om dom kommer från samma kull eller sätts ihop som ungar och även tvärtom att det inte går efter dom har blivit könsmogna?vilket stämmer?
Jag vill helst ha två kaniner pga av att jag vill att dom ska ha sällskap och inte känna sej ensamna.
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Det hela beror en hel del på kaninens personlighet och tyvärr vet du inte alltid om det lyckas eller inte förrän de blir könsmogna. Satte själv ihop två kullsyskon och det fungade bra tills de blev könsmogna. Sedan gick det tyvärr inte längre själva i alla fall. De kunde dock bo ihop när jag satte in en dominant hanne (kastrerad) som styrde upp damerna.
Chansen är större att det går bra om de har stor yta att bo bo. Hur som helst bör du vara beredd på att du kanske måste ha dem i separata burar för att det ska fungera.

Det brukar fungera, hade två systrar tillsammans hela vintern, men framemot våren märkte jag att dom blev väldigt stressade, speciellt den ena, kutade runt i buren hela tiden, särade på dom då eftersom båda skulle paras och då blev det genast lugnare. Sen brukar det funka dåligt med toalettlådan, dom brukar vilja ha var sitt ställe i buren vilket oftast resulterar i att dom kissar överallt.
En kanin mår oftast bäst av att bo ensam, och alltså inte tillsammans med någon i buren. Det är en vanlig missuppfattning att kaniner mår dåligt av att bo ensamma, men i själva verket så är kaninen ett kolonidjur, vilket betyder att den bor i närheten av andra kaniner, men inte tillsammans med. Så rent tekniskt så borde alltså en kanin som man har t.ex. hemma inomhus må bäst av att bo i en egen bur, men ha en kaninkompis i en bur bredvid osv.
I naturen så träffas kaninerna endast inför PARNING, och skulle t.ex två honor stöta ihop utanför sina hålor så brukar oftast bråk uppstå mellan dem. Så att ha två kaniner tillsammans är absolut ingenting nödvändigt, utan mer någonting vi människor gör för att vi "tycker synd" om djuret som får sitta ensam.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

#4 Ja precis så är det ju, det är vi som tycker synd om kaninen och vill skaffa en kompis. Vill man ändå ha två så är väl det bästa hona och kastrerad hane.
De ultimata är kastrerad hane och hona, självklart går de med 2 honor men inget jag rekomenderar.

Jag har 2 kaninhonor tsm, ej syskon. Vi köpte dom när de var 2 månader och då visste vi inte att det inte är så bra och så, annars hade vi aldrig tagit chansen. Men jag är glad att vi gjorde det, för deär världens bästisar och så söta ihop! <333 Fast ett tag på våren brukar hon ena bli ganska stressad och då har vi dom inte tillsammans så mycket under dagarna… Fast nu ska jag snart bygga en större bur (typ dubbelt så stor som den de har nu) och jag hoppas att hon inte gör så då… Men annars är de världens goaste mot varandra! <33
Så länge dom har stoert utrymme brukar det gå bra. Om du ex. har två honor i en 120x60cm bur kan det kanske bli lite "bråk" ibland, men om de ex. har tillgång till en gård också eller har en större bur blir det mindre risk för bråk iomed att de kan ha "eget space" :P
Jag har flera honor tillsammmans och det går jättebra, de är bästa vänner (tror jag :P) för även om de kan vara på olika platser så sitter/ligger de oftast tillsammans och putsar varandra.
Som #8 säger så hänger det mycket på hur stor ytan är.
Kastanjegårdens Kaniner
Ja det går bra, har 2 dvv-löwen honor tillsammans
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!