Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1024 ggr
eliana
0

Vart kom det ifrån?

För några dagar sedan hittade jag något som såg ut som trycksår på min kanins bakben, precis vid leden.

Det är inget sår så att det gått ordentligt hål på huden utan ser mer ut som om han gått på för hårt underlag en lång tid och fått skav och förhårdnader.

Men han har massor av strö i sin bur. Först ett lager spån och ovanpå det ordentligt med halm. Och "såren" har dykt upp på bara några dagar.

Det är en aktiv kanin och jag har fått rycka in extra på jobbet den senaste veckan så det har inte blivit så mycket Motion som han behöver.

Kan han ha sprungit fram och tillbaka i buren så mycket att "såren" kommer av det?

Att umgås med djur är att vila sin själ

Ida-M
0

Han kanske gräver mycket i buren så att han gräver bort underlaget på vissa ställen? Alltså så att de blir ett tunnare underlag..

eliana
0

Jo det gör han. Kan det vara det som är problemet? Vad kan man göra åt det tro? Madrassera hela buren?Obestämd

Fast han har alltid gjort så och "såren" har dykt upp de senaste dagarna. Jag smörjer med mjukgörande salva morgon och kväll nu och det läker fint iaf.

Att umgås med djur är att vila sin själ

Ida-M
0

#2 Du kan ju testa att ha någon slags matta under? Eller tidningspapper? Tidningspappret drar ju åt sig kiss så att det inte luktar särskilt mycket heller.. Jag har kattoalett till mina, också en matta i buren så att de inte ska få skavsår. :) det kan ju vara värt att testa iallafall.