Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 651 ggr
Lady-X
0

Lös i magen - hur gå vidare?

Min hona blev dålig i magen efter att hon varit ute i betesburen. Uteslöt då allt annat än hö och på ett dygn var hon bra igen. Efters någon dag fick hon komma ut i betesburen igen fast kortare stund denna gång, men då blev hon lös i magen åter igen. Har nu gett henne endast hö tills magen stabiliserat sig och igår kväll fick hon lite pellets. I morse var hon lös igen så nu börjar jag misstänka att det är pelletsen som gör det. Vad är mest troligt att hon reagerar på? Hur går jag vidare. Hon har frisk aptit och tigger gott hela tiden och verkar så hungrig då jag bara ger henne hö att det är svårt att hålla henne på en sådan diet en längre tid.

[vretenskaniner]
0

Ta bort pelletsen. :)

Och om du ska vänja henne vid gräs, plocka pyttelite till henne och lägg i buren. Och om hon inte blir lös kan du öka mer och mer tills hon är van :) Lycka till!

Lady-X
0

oK. Hur mkt bladgrönt bör man ge om dagen sen när hon är stabil i magen? 1 dl? Står överallt att de ska ha 80% hö och resten bladgrönt men jag vill veta exakt mängd bladgrönt som är lämplig till en 3 kilos kanin! :-)

[BonnieL]
0

Fortsätt på bara hö + vatten ett tag och vänj sedan långsamt som #1 säger.