Passar inte som innekanin?
Jag fick hem en belgisk jätte för en månad sedan. Hon är 5 månader nu. Hon är en frigående innekanin och har halva lägenheten att skutta på. Den andra halvan har min franska vädur, och tanken är att dom ska skutta fritt i hela lägenheten tillsammans sen.
Men hon är verkligen helt galen. Börjar fundera över om hon verkligen passar som innekanin. Hon äter på precis allting. Hon har förstört hur mycket möbler som helst, och då har hon ändå gott om grenar, stockar och leksaker att gnaga på och underhålla sig med. Hon far runt överallt hela tiden. Hoppar upp på allting och river ner saker. Kissar i soffan och på matter gör hon också. Men ingen annanstans. Jag blir liksom stressad av henne. Måste hålla koll hela tiden.
Hon är totala motsattsen till min lugna frasse som aldrig bitit på någonting och mest bara ligger och chillar i nåt hörn.
Vad ska man göra? Tror ni hon lugnar ner sig när hon blir äldre? Finns det nåt man kan göra för att hon inte ska bita på allt?
Eller ska jag ge upp och sälja henne? Vill verkligen inte det. :(
Hon är säkert i tonåren och då brukar dom kunna bli så, det ska finnas en tråd om det ;)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#1 Ahaa.. Ja det har jag ju läst om. Men trodde inte det kom så tidigt? Men hoppas det är det så så hon lugnar ner sig sen. Blir dom lugnare om man kastrerar?
# 2 Ja, men man bör inte kastrera/stelistrera en kanin som bara är fem månader. Tror minumet är 6 månader, men man bör vänta till 8 månader anser jag.
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
på en sån stor kanin bör man nog vänta till 8-10 månader. Det tar som sagt lite längre tid för dom och bli könsmogna. Men själv anser jag att man inte ska kastrera en hona. En hane kan jag förstå men inte en hona. Vänta och se om det ger mer sig och försök få henne att gå på låda innan du har henne helt lös.
#4 Fast jag har hört att de flesta honor får cancer om man inte kastrerar? Sen hade jag tänkt kastrera henne iaf för att det ska funka så bra som möjligt mellan henne och min kastrerade hane.
Varför anser du inte att man ska kastrera honor?
Gå på låda gör hon. Det händer ingenting utanför lådan förutom när hon är på mjuka saker, som tex soffan eller nån fleecefilt. Vet inte hur man ska få henne att sluta med det.
#5 ne jag ser ingen poäng med och kastrera en hona. Det med cancer vet jag inte men har haft honor som varit gamla och okastrerade som inte dött av cancer. ne vissa veterinärer vill inte ens kastrera honor. Har man en kastrerad hane kan det ju ändå inte bli några ungar. Själv skulle jag bara kastrera hanar om jag så måste välja nu har jag ingen kastrerad kanin då jag avlar på mina kaniner. Men jag är inte imot kastrering och tycker inte att du gör fel ne det är bara jag som tycker det är att kasta pengar i sjön och kastrera en hona…
Här finns en tråd om en annan kanin som kommit in i tonåren så du kan kolla om din kanin stämmer in där.
http://kanin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=ce935b70-77f9-48f4-9cc5-5c6586f19d58
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!