Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1730 ggr
Lady-X
0

Varför gräver hon överallt hela tiden?

Har en kaninhona som gräver hela tiden i våra möbler och i hörn. Hon har STORA ytor att vistas på och gå på upptäcksfärd så hon kan knappast vara uttråkad. Ändå är hon bara intresserad av att gräva! Hon har egen tygkorg och låda med strö att gräva i men det är svårt att fostra henne till att bara använda dem.

Är detta typiskt för honkaniner och har det ngt samband med brunst? Hjälper kastrering?

Linnet
0

EN del kaniner gräver mer än andra, det är ju ett naturligt beteende eftersom, vildkaniner gräver och bor i hålor i jorden och det beteendet sitter kvar. Vet inte om det går att göra så mycket åt det.

Det känns som att honor gräver mer än hanar, men det är ju individuellt, vissa honor är jättejobbiga med detta, medan andra knappt gräver alls.

Eidesdotter
0

Min kastrerade hane grävde med stor frenesi i mattor, tyger, kattsand och strö under några år. Han fick egna tygtrasor att gräva i, men jag tror att det gjorde honom lite frustrerad. Det gick ju aldrig att åstadkomma nåt i de material han hade att gräva i, det blev inga tunnlar eller gropar…Rynkar på näsan

Efter ett par år med grävande som främsta hobby tappade han intresset.

Jag såg det som ett försök att ändra och fixa till sin omgivning. Han grävde framförallt när han satt inne i sin tygtunnel och min tanke var att han ville gräva vidare på den, förbättra den liksom.

Jag önskade alltid att jag kunnat ge honom säker utevistelse så att han kunde komma åt att gräva på riktigt, men den möjligheten fanns tyvärr aldrig. Men du kanske kan ordna "grävhage" utomhus?Glad