Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 2446 ggr
ppyysseenn
0

hur gammal bör hon vara?

hur gammal bör en kaninhona vara när man parar henne?

det är en dvärgvädur!

(det är inte kaninen på bilden! det är min gamla kanin på bilden)

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

Johanna-Larsson
0

Kommenterar så att jag kan följa tråden, vill gärna också veta :)

/Johanna <3

Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!

Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~

Horisonten
0

ca 8 månader är bäst men det beror även på kaninens tillstånd, helst inte över ett år men om kaninen är i bra kondition går det säkert bra ändå..

ppyysseenn
0

okej! någon som vet?

//Alma

Pysens kaniner

ppyysseenn
0

#2 okej, tack :)

//Alma

Pysens kaniner

[vretenskaniner]
0

7-9 månader brukar vi para :)

Zvintos
0

Jag parar mina när de är runt 8-10 månader.
Minst 8 månader för min del.

ppyysseenn
0

ok, tack allihopa!

//Alma

Pysens kaniner

jojjolojj
0

vi brukar para vid 8 månader vi med. har läst att första parningen ska vara mellan 8-12 månader? för att honan inte ska bli för trång eller något sånt :)

[BonnieL]
0

#8: Det är för att honan oftast är i bäst form innan 1 års ålder. :)

jojjolojj
0

#9 Jahaa :) Bra att veta :)

Fralice
0

Vadå om man är uppfödare har man ju alltså bara ca.2 månader på att para sin hona sen är det nästintill över?

Då måste de ju ´skaffa nya honor hela tiden och antagligen sälja honorna med åren?:O

Togla
0

#11 , nej dom parar ofta vid 8-9 månaders ålder. Sedan tar man högst 2 kullar om året tills kaninen ( om den e bra i kondition ) tills dom är dryg 5 år då dom pansioneras.

MVH Elin

Fralice
0

Jaha de menar att man ska ta den första innan 1 års ålder,men man kan ta tills honan är 5 år ungefär?(:

ppyysseenn
0

ok, tack allihopa!

kan man para kaninen vid ett års ålder??

//Alma

Pysens kaniner

Kickan90
0

om den är 12 mån borde det inte vara något problem, men man vill helst att kaninhonan ska vara mellan 7-12mån eftersom honan sen lägger på sig fett som gör det svårt att få/ta ut sina ungar.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

ppyysseenn
0

#15 okej!

för jag kan inte ha en kull när kaninen är 8mån (då är det november) för då sör ungarna av kylan.

och när hon är 12månader är det den 9:onde mars, så ungarna beräknas att komma i maj!

men i den första kullen så brukar ju inte ungarna överliva för mamman är inte van att ta hand om ungar, men då parar man henne när hon är kanske 1 1/2 år, och det är ju väldigt sent eller??

//Alma

Pysens kaniner

Kickan90
0

om du parar henne i mars så ska det nog gå :)
om honan är i bra kondition så kan du säkert para henne då, men det finns ju alltid en risk.

om du ska para henne i mars så hade jag rekommenderat att försöka göra det lite innan mars, eftersom det kan ta ett litet tag. Är ungarna och mamman i en bra isolerad bur där vinden inte kommer åt dom så tror jag inte att det är någon större fara att ungarna dör.

Lycka till!

Medarbetare på

ppyysseenn
0

#17 okej, tack! vad är det för risk?

Kan svea (min kanin jag ska para) dö då?

jag vill inte para henne på hösten för då är det väldigt svårt att sälja kaninerna. efter PARNING och tills ungarna kommer tar en månad ungefär, och från födslen till dom är till salu tar ungefär 2månader (tror jag)

så jag vill ha ungar på våren men jag vill inte att Svea ska vara för gammal.

så kanske i slutet av januari eller i början av februari an jag para henne :D

//Alma

Pysens kaniner

Kickan90
0

Risken finns ju alltid att ungarna kan fastna i henne och att hon då dör (den risken kommer man ändå aldrig undan), men jag tror inte att det är någon större skillnad om hon är 12mån-18mån. Du får se till att hon inte har extra vikt på sig så ska det nog gå bra.

Jag förstår att du inte vill para henne till hösten de vill inte jag heller med min utan kommer para henne när hon är 10-12mån.

Medarbetare på

ppyysseenn
0

#19 okej, tack, så det spelar ingen roll om man parar henne när hon är 12 månader eller 18månader??

//Alma

Pysens kaniner

Kickan90
0

#20 nej det ska inte vara sådan stor skillnad om hon har bra kondition de vill säga ingen fettma och pigg, så ska det nog gå bra :)

Medarbetare på

Togla
0

#21 skulle aldrig rekomendera nån ta kull vid 18 månader :S , Ta första vid 8-9 månader för att få risken för komplikatioer så liten som möjligt

MVH Elin

Kickan90
0

#22 nej, det är inget att rekomendera när honan är efter 12mån. Men en hona ska heller inte få ungar på vintern eftersom de blir svår sålda och inte heller ska honan ha det för tidigt. Dock vet jag inte när den är född men om den blir 1år i mars så kan hon ju ta para den jan-mars. Dessutom så finns det alltid en risk för komplikationer men man minskar ju den risken lite om honan är mellan 7-12mån.

Medarbetare på

LMTninis
0

min hona fick sin första kull när hon var lite över 1 år , dock är hon helt frisk och har alltid varit :) Men det är säkrare att ta när dom är mellan 8-12 månader :)

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥

ppyysseenn
0

okej :)

min kanin föddes den 9/2! :P

//Alma

Pysens kaniner

LMTninis
0

som sagt bästa e nog att ta vid 8-12 månader ^^

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥

Inaarah
0

Det allra bästa är att para sin kanin mellan 8-10 månader första gången, men även upp till 12 månader går bra. Sedan max 2 kullar per år.

Det finns alltid en risk när man parar en hona, dels att ungarna fastnar, hon är i för dålig kondition eller dyl. Oavsett ålder kan detta hända, men har aldrig hänt mig eller någon i min närhet. Det du kan underlätta med är ju att se till att hon är i bra kondis och i rätt ålder. ^^

Inaarah
0

Oj! Gick ifrån datan och glömde skicka, kom fram lite sent Tungan ute

ppyysseenn
0

#27 okej, tack :

#28 haha, okej :P

//Alma

Pysens kaniner