Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1869 ggr
BeccaR
0

Nybörjare med frågor.

Hej, jag ska snart bli ägare till en liten Dvärgvädurshona.

Då har jag lite frågor:

* Min granne har en kastrerad hane som jag tänkte skulle passa som ett sällskap när dem springer i hagen. Funkar detta? Kommer hanen acceptera henne?

* Vad skulle ni rekommendera för pellets?

* Går det bra att ha kaninburen (som står ute) några meter ifrån Studsmattan?

Klarar kaninen av det ljud som kommer ifrån studmattan när vi hoppar på den, eller kommer kaninen få panik?

Hälsningar

Westis
0

Våran kanin står några meter från studsmattan och han bryr sig inte ett dugg.

Inte heller när vi klipper gräs eller trimmar.

Zvintos
0

Huruvida det skulle funka att ha dem ihop i hagen beror lite på personligheterna på kaninerna.
Vissa kan funka ypperligt, medans andra inte funkar alls.

Personligen kan jag rekommendera Stampe, Carrier eller Chudleys Rabbit Royale.
Jag har gått över till Rabbit Royale till min hane, då det är det fodret jag gillar bäst.
Det kan dock vara lite knepigt att få tag på lite beroende på vart man bor.

Om kaninen kommer få panik av ljudet från studsmattan är svårt att säga.
Det beror lite på kaninen.
Är den som mina jag hade, kommer den inte att bry sig.
Mina lyfte knappt på huvudet när pappa gick förbi med gräsklipparen.

LMTninis
0

1. Hanar brukar för det mesta acceptera honor , så det ska nog gå bra :) Men det beror ju lite på kaninerna oxå!

2.Carrier eller stampe :) rent pellet iaf ingen gangar blandning.

3.Mina knainer bryr sej inte om studsmatteljud men det beror nog lite på själva akninen oxå , vad den är van vid . Men den vänjer sej nog ganska snabbt iaf :)

4.det tror jag inte :)

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

Inaarah
0

1. Det är väldigt individuellt med hurvida kaniner accepterar varandra. Dock är ju kastrerad hane + hona en bra kombo så förhoppningsvis fungerar detta, men ni får prova er fram och vara med och se så de funkar tillsammans.
Om inte annat kanske ni kan ha rasthagarna bredvid varandra så de ser varann ändå?

2. Rena, vanliga pellets. Jag har fött upp dvärgvädurar och har använt Stampe till dem, som är ren pellets med bra näringsinnehåll till lågt pris. Säljs i 18 kg-säckar på Granngården för ca 189kr styck, räcker väldigt länge för enbart en kanin. Andra bra sorter är Edel och Carrier, som också finns att köpa på Granngården.

3. Jag har inga erfarenheter utav detta med studsmatta så vågar inte uttala mig, men tror det kan funka.

Kristall
0

Min granne har en kastrerad hane som jag tänkte skulle passa som ett sällskap när dem springer i hagen. Funkar detta? Kommer hanen acceptera henne? Kastrerade hanar brukar trivas riktigt bra med honor.

Vad skulle ni rekommendera för pellets?
Själv rekommenderar jag Oxbow. Har själv gett Oxbow Bunny Basics/T till ett par kaniner med bra resultat, det finns även en sort för unga kaniner. Dock är Oxbow ganska dyrt.

Är inte så insatt i vilka foder som finns i Sverige (bor själv i Finland) så låter någon annan svara på vilka andra foder som finns & är bra. :)

Går det bra att ha kaninburen (som står ute) några meter ifrån Studsmattan?
Jo, det borde gå utan problem.

Klarar kaninen av det ljud som kommer ifrån studmattan när vi hoppar på den, eller kommer kaninen få panik?
Den kanske blir lite skrämd i början, när den är ovan, men någon större fara är det inte. Den vänjer sig nog snabbt.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

BeccaR
0

1# Då får vi hoppas att det går bra. I värsta fall får vi flytta studsmattan.

Jag är lite nyfiken på Stampe, men det sägs vara mycket smulor i botten? Är det sant?

Hanen är väldigt lugn och avslappnad så jag hoppas det ska gå bra.

Tack för svaren!

Inaarah
0

#6 Jag har inte upplevt det på det sättet. I och för sig häller jag över pelletsen i en plastback, men det är som sagt inget jag har upplevt. Är det lite smuligt i botten är det bara att försöka skaka bort smulorna. ;)

BeccaR
0

Okej, då vet jag.

Hur länge håller pellets innan dem börjar bli för gamla? Till en kanin verkar en 18 kilos säck vara lite väl mycket. Eller?

Inaarah
0

#8 Oj, har inte riktigt bra koll på detta! Har bara haft det till runt 7 kaniner åt gången förut och då har det gått som smör i solsken. Tror dock det är flera månader til bäst före-datumet går ut. Har för mig mitt går ut i november och det köptes i januari i år. ^^

Zvintos
0

#6: Stampe hade problem med mycket smulor tidigare.
Men efter det har de ändrat sammansättningen lite, vilket känns på pelletsen som är hårdare än den var förut.

Kassy
0

# 8 Har för mig att det brukar vara 6 månader, det var det iaf på min kompis 25-kilos Edel Glad

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

BeccaR
0

11# På 6 månader tror jag nog att kaninen ska ha tömt säcken. Eller? Förresten, hur mycket ska man ge en 2 månaders kaninunge, vad är en lagom mängd?

emms
0

#10 Stampe har inte problem med smulor alls :) Hade mycket mer smulor i krafft groov 90 när jag hade det ;)

Emma

Zvintos
0

#13: Nej, det är ju det jag skriver att de inte har problem längre sen de ändrade sammansättningen. ^^
Innan dess hade de dock en hel del problem med smulor.
Både jag och en annan tjej fick till exempel ihop nästan en halv ica-kasse var med bara smulor…
Hon mailade in och fick en ny säck som kompensation, men jag orkade inte bry mig.

Men efter de ändrat sammansättning testade jag igen och inga smulor alls. =)

BeccaR
0

Tack så jättemycket för alla svar och tipps. Nu känner jag min redo att ta emot min kanin.  Men jag har 2 frågor kvar. En som jag ställde tidigare men inte fick svar på.

Hur mycket Pellets ska man ge en 2 månaders kaninunge?  Och vad är en bra mängd när den är vuxen?

Westis
0

Våran unge (född 13 mars) får just nu "fri tillgång" på kraftfoder. När de är vuxna ska de inte ha mer än 1/2-1dl om dagen. Det är ju lite olika beroende på hur lätt den har för att lägga på sig.

BeccaR
0

#16 Så du menar att det alltid ska finnas Kraftfoder i skålen när dem är små?  Men jag har även hört att man kan sätta kaninen på en Kraftfoderfri "diet". Alltså skippar Kraftfoder helt och hållet. Bara Hö och Vatten.

Zvintos
0

Man kan, om man har ett tillräckligt bra hö.
Det är dock inte alltid lätt att få tag på ett tillräckligt bra hö.
Speciellt inte som funkar medans ungen växer.

Mina ungar får ca 1½-2dl pellets fram till 4-5 månaders ålder.
Därefter minskar jag ner till vuxen portion, som är runt ½dl eller mindre.
Hanen jag har nu får en matsked varannan dag ungefär.
Kan nämna att det är dvärgvädur jag har.

Hur mycket man bör ge beror på hur bra höet är, vilken sorts pellets man har, samt Vilken ras? och hur individen håller hullet på den fodergivan.

BeccaR
0

#18: Den dieten är nog inget jag vill testa. Undrade bara, eftersom jag har hört om det. Vad rekommenderar du som ett bra hö?

Eftersom jag rider, hade jag tänkt beställa hö ifrån Stallet. Men frågan är då om "Häst-hö" är bra för kaninen?

emms
0

#19 Häst hö funkar alldelles utmärkt! :) Var nyss och köpte från syrrans stall :)

Kaniner och hästar är ju ganska lika med vad dom äter och så :)

Emma

Westis
0

Våran kanin äter hästhö. Men värdet varierar ju från skörd till skörd. Man kan omöjligt säga värdet om man inte gör en analys av höet.

BeccaR
0

#20: Vad bra. Jo, hon som äger stallet sa att det skulle fungera utmärkt. Brukar man hämta höet i Soppåsar då eller? Sånna där svarta i plast. Och vad kostar det?

Ursäkta att jag öser på med frågor. Och förresten, Tack för alla svar.

Westis
0

Jag fick en bal mot att jag mockar en gång, :-). Hö brukar kunna kosta runt 1-2kr kilot. Beroende på hur bra skördarna varit, om det är analyserat osv.