Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 672 ggr
Zinnia122
0

Hur lära kaninerna att bli burna?

Jag har för ett par veckor sedan fått hem 2 kaniner som är 4 månader gamla, av rasen belgisk jätte.
Eftersom dom kommer bli rätt stora hade jag tänkt lära dom att bli burna osv, men det går inte!
Båda 2 får typ panik när man lyfter upp dom även om man sitter ner på golvet. Dom sprattlar och river sönder hela mig. Jag vågar knappt försöka längre.

Någon som har några tips?? Hur ska jag göra det mindre läskigt för dom? Och vad gör jag när dom sprattlar så? Ska man hålla fast tills dom slappnar av? Jag har varit tvungen att släppa för att det gjort så ont när dom rivit mig.

Eller ska jag ge upp och inse att mina kaniner inte vill bli burna? Det ställer ju till en del problem dock. Ibland måste man ju lyfta dom. Som tex min minsta som man ibland hittar högt uppe i bokhyllan..

NaimaG
0

Lyfter du dem på rätt sätt? Det finns sk "sprattelfria" sätt att lyfta dem på. Ha även på dig en långärmad tröja när du håller på med dem, klipp klorna ifall de är för långa och du ska aldrig släppa dem när du lyfter ifall de sprattlar, det kan skada kaninen.

fattar inte riktigt vad du menar med högt uppe i bokhyllan? Kaniner är inga klättrare.

Zinnia122
0

Jag håller bakom frambenen och om rumpan och håller kaninen mot mig liksom. Är det fel?
Jag menade inte att jag bara släpper dom när dom sprattlar, utan jag sätter självklart ner dom på golvet försiktigt.

Haha inga klättrare? Du har inte träffat min skrutt hör jag.. :)

NaimaG
0

#2 Ett förslag är att greppa om framtassarna och ha ena handen under rumpan och när du skall hålla de mot kroppen så skall alla tassarna vara mot din framsida, ena handen under rumpan och andra över kaninens kropp om du förstår hur jag menar.