Nyttigt för kaniner
Jag tänkte gå ut i trädgården/skogen och plocka blad, grenar och sånt som min kanin äter, men jag vill inte bara plocka "det vanliga" som maskrosblad, klöver osv, utan undrade om någon har förslag på nyttiga örter och växter. Sen undrar jag också om brännnässlor måste vara torkade för att kaniner ska kunna äta dem.
Brännässlor ska man torka första ja, tar några veckor vad jag hört. Har du tillgång till hasselbuskar blir det nog uppskattat, mina kaniner kommer direkt när jag prasslar med bladen!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Grodblad är med uppskattat :)
Någon som vet om syren är giftigt?
Vi har stora buskar(?) både hos mamma och pappa. Skulle vara ganska bra om dom kunde äta det ^^
Emma
#2 Är inte säker men tror att frågan har varit uppe förut och då bev svaret att syren är giftigt för kaniner.
Kastanjegårdens Kaniner
#3 Okej då vet jag :)
Nessie råkade äta ett blad förra året (stod nära hagen så hon kom åt ett) hände inget men flyttade hagen lite för visste inte om det var giftigt eller inte :)
Emma
#1 okej tack så mycket ^^
#2 jag har hört att kaniner inte kan äta syren. Fast vet inte säkert. :)
Jag skulle nog inte ge mina djur syren, känns inte nyttigt…
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag vågar i alla fall inte chansa att ge mina kaniner något som jag inte vet säkert om det är giftigt eller ej.
Kastanjegårdens Kaniner

Syrén är giftigt :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Nä, kommer såklart inte ge mina kaniner något som jag är osäker på. Det var ju inte meningen att Nessie skulle äta det där bladet :)
Emma

9# alla kaniner har väl någon gång ^^
Vet ni om de får äta de där små lila blommorna som ser ut som klöver fast större och deras blad är kantigare och större :P
Rest in peace Valkyrie!
dem ska inte äta dem röd/rosa i alla fall :)

11# Jaså, det ger jag jätteofta. är du säker?
Rest in peace Valkyrie!
#12 Dom ska inte äta det i för stora mängder bara ;) Lite gasbildande :P
Emma
Rödklöver är gasbildande så därför ska man bara ge lite. Det är alltså inte giftigt, men inte så bra :)

13# Ja klöver ska man inte ge för mycket vet jag ju men jag tänkte bara på blommorna om de går att de äter de lila blommorna, klöverns är väl vita?
Sorry om det blir lite OT nu .
Rest in peace Valkyrie!
#15 Det är två olika sorters klöver :)
Men det går bra och ge om man inte ger för mycket bara ;D
Emma

16# Ja jag tänkte väl det :)
Ja det vet jag ju ^^
Rest in peace Valkyrie!
vitklöver kan man ge mer av :)