OT Våra Djur och dess öden.
Tänkte bara skriva lite om våra djur vi har här hemma.
har alltid haft en kärlek till djur och ser inget fel med att ta hand om djur som far illa. Har haft intresset på is ett tag pga skapandet av familj :) har nu fru och 3 barn 2,5,7 år 2 pojkar och en tjej.
Vårat första djur vi tog hand om är en gulbukad vattensköldpadda på ~7år henne hittade jag på en privat annons på ICA Bortskänkes pris 500 för akvarium pga barnens bristande intresse. Hon va pigg o utan sjukdomar, Men bodde under en trappa utan vattenrening, landplats, och UV lampor,. + på tok för litet
Sa till dom när jag såg den betalar inte för akvariumet tar allt som det är mot att jag inte anmäler för vanvård.
Nu mår hon hur bra som helst.
Kanin svart hona snart 4år tror vi, oxå det privat omplaceringsdjur. bristande intresse från barnen. Hon fick mat, Dåliga pellets, kanin sticks konstiga frön, honung m.m (godis) varannan dag typ. Pressat skit hö stank riktig dåligt. För liten bur, ena motionen va när mamman öppnade luckan gosade 10min, sen petade med en hockeyklubba runt köket, va i buren 22timmar kanske. Hon gick upp i vikt, och orkade inte mycke.
idag är hon jättepigg nyfiken hel mysig får daglig Motion i Hage och sele. har tyvärr inte gått ner i vikt men har strikt diet, bara hö och vatten. får även mat utifrån trädgården + morötter då o då. har även en STOR hakpåse som inte riktigt ser friskt ut. Ska till vetten så fort det hinns.
Kanin hane snart 10mån troligtvis dvärgsort hermelin blandannat, så okänd ras :)
Bodde på djurskyddet i krisinehamn med sina syskon, syskonen fick nya adoptiv familjer. Men Lilla Hopp blev kvar bland 20talet katter :P Visst han bodde i egen ute Hage.
Han blev lämnad med syskon förra sensommaren/hösten av en familj som skulle på semster, dom hörde aldrig mer av sig. När man seden äntligen fick tag på dom va familjen i skilsmässa och ingen av föräldrarna villa ha kaninerna kvar. Och barnen hade tydligen fått andra intressen.
Glad nyfiken kille, lite rädd men vi jobbar på det varje dag. har vant sig bra med att bli innekanin och ha sele. han älskar att vara ute och gräva o lägga sig i solen o mysa.
Vill inte riktigt ha dom ute dygnetrunt mest pga elaka katter o andra djur som drar runt tomten.
Just nu är ingen kanin kastrerad vilket gör att dom inte kan "leka" tillsamans men dom kommer bra överens. nosar o slickar på varandra genom gallret.. så gulliga :P
Båda kaninerna är mycke gladare nu dom har en kompis i buren brevid att prata med.
Det va lite om våra djur och deras öden.
nu kanske ni förstår när jag skriver ras okänd, runt 3½år osv LOL
vad har ni för djur? har ni något omplaceringsdjur hemma? Vore kul att veta :)
Ska fixa lite bilder på djuren.
Mvh
john
Här hemma bor 6 guldhamstrar (snart 7) samt en staffordshire bullterrier hane på 10 veckor. =)
Ingen av dessa är omplaceringar, utan samtliga kommer ifrån olika uppfödare.
Kul att läsa om dina djur :)
Själv har jag, utöver mina kaniner, två marsvin, två möss och en katt.
Marsvinen är omplaceringar, från olika hem men ingen av dem var särskilt van vid hantering när jag skaffade dem. Mössen kommer från djuraffär. Ursprungligen från grossist tror jag, de var ganska skygga när jag köpte dem.
Katten är dock född hemma hos oss. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Här hemma bor det:
3 katter, 2 av dem 11år syskon som vi tog från en kompis vars katt fick ungar (de trodde att honan var en hane tills någon vecka innan den födde). Den nyaste katten minns jag inte ålder på men aknske 3-4år och är från en "uppfödare" av norsk skogkatt/perser min mamma och systers katt då de ville ha en sån
1 hund, Jakt labrador. Från uppfödare
3st kaniner. 1 fransk vädur fr. uppfödare. 1 Stor blandras vars mor och far hittades ute och lämnades till djurskyddet, några dagar senare föddes flera kaninungar varav denna är en. De tror att det är köttkaniner då kaninerna hittades där en fött upp kaniner till mat förut.
Och en Lejonhuvad MEN den har ingen lejonman och är väldigt stor, enda i kullen som blev såhär också från uppfödare.
5st marsvin. 3st är mina 2st är en kompis som jag tar hand om för en tid. Börjar med mina: 1 är från uppfödare som jag köpte när hon var 1½år gammal om inte mer. 2st sheltie som kommer från omplaceringen Tigerharen.
Kompisens marsvin kommer en från uppfödare och den andra har hon fött upp själv (pappan ägde jag)
1st vattensköldpadda, okänd sort, inköpt i djuraffär och är nog runt 10år nu
4st höns i varierande åldrar kan nog vara runt en 8år de äldsta? En Hedemora och resten blandras, de tre blandraserna tog mamma hand om när en granne skulle sluta med höns.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hos mig bor det två dvärgvädurar. Har haft dem i lite mindre än 3 år, de är systrar och färgen är blå. Vi köpte dem av en uppfödare, så de har stamtavla.
Snart flyttar även en belgisk jätte hit, det är lite mer än en vecka kvar. En viltgul hane.
Förutom kaninerna har vi även en 5-årig hankatt (kastrerad). Han är blandning mellan bondkatt och norsk skogskatt och är världens personligaste katt. Han är köpt från en privatperson och var den enda ungen i den kullen.
Jag har 2 marsvin, det ena hittat i skogen och omplacerat privat, det andra via omplaceringshem efter att ha flyttat runt en del.
Även 6 kaniner: mamma kanin omplacering som födde ungar första natten här ^^ Så det var 11 kaniner ett tag, men alla tjejer har hittat nya hem!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Två av mina kaniner är omplaceringar.
Hugo bodde hos min f.d kompis i en på tok förliten innebur. Men utan sjukdommar osv.
Molle köpte jag från en kompis som tappat intresset och det var hennes pappa som matade honom"/
Roligt attt läsa om djuren :)
Just nu har jag bara 1 kanin hemma; Pilot ^^
Hon är en hoppkorsning på 1år, väldigt charmig liten tjejj från uppfödare ^^ Klassad: Rak: Lätt +2p Krok: msv (aldrig startad i msv)
Men till hösten ska det införskaffas en till liten kanin.. =)
Även jag har bara en kanin här hemma, lilla Chica på dryga 3 månader. Hon är ingen omplaceringskanin, men vi har haft det förut.
Elsa hette en liten svart dvärgvädur vi hastigt och lustigt fick ta hand om då hennes ägare tappade intresset. Samma var det med en kaninkille på 5 månader, efter det tog vi hand om en kaninhona på 4 år, riktigt stor var hon. De 2 sistnämnda har jag dock inget större minne av, jag var mycket yngre då. ^^
oj vad kul att så många skriver om sina djur :)
Här hemma bor en hundpojke på 3 år och en kanin (tillfälligt). Min egen kanin hoppas jag kommer i början av nästa månad :) Ingen av de är omplaceringar och har inte haft några tidigare, men kan absolut tänka mig att ta ett omplaceringsdjur i framtiden :)