Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4354 ggr
lilli-l
1

Fluglarver på kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrikandes Igår fick vi avliva vår kanin! Den bästa kaninen på denna jord. Det var så konstigt, jag tyckte hon varit så stillsam ett par dagar..

Så jag tog in henne och hon var väldigt kladdig i baken och luktade urin. Men så var hon nästan jämt kladdig i baken, tålde ingenting nästan..alltid lite lös avföring blandad med hårda kluttar. Hon var en lejonhuvad kanin med lång päls!

Jag tvättade henne i baken som vanligt och tyckte att hon var lite svullen vid könet, så jag kollade runt och drog undan pälsen runt baken för att se ordentligt och höll på att få en chock!!

Det bara kryllade av fluglarver brevid hennes kön! Usch, dom hade ätit sig in under huden och när vi försökte ta bort larverna, så kröp dom fort in i håletGråter

Det var det värsta jag varit med om! Om dom inte hade tagit sig genom huden, då hade det varit lätt att plocka bort dom och göra rent, men det hade gått för långt! Vi tog henne till veterinären och avlivade henne för att hon inte skulle behöva lida!

Om jag vetat att dessa djävulsdjur, flugorna, kunde åstadkomma något så vidrigt, då skulle jag ALDRIG låtit henne få komma ut nu på sommaren!

Hon var innekanin på vintern, hoppade på golvet tillsammans med vår hund och katt! Buren stod öppen hela dagarna, så hon hade en fin frihet inne..men..

Nu finns hon inte mer och det känns tungt, väldigt tungt!

Jag har ett helt ok av dåligt samvete på mina axlar, att jag inte kollade upp hela henne VARJE dag hon var ute!!

Kunde jag kunna skruva tillbaka tiden..ja, då vet jag vad jag skulle hålla koll på..men det kan jag inteSkäms

Bara gå vidare och lära mig av denna erfarenhet..att nästa gång veta vad som sommarens fasor kan bära med sig.

Så..alla ni kaninägare..håll utkik, VARJE dag på era små älsklingar, när dom går ute på sommaren och håll burarna kliniskt rena och KOLLA igenom kaninen överallt!

Hoppas att ni får en fin tid tillsammans med era djur och kanske jag förhindrar ett till fall genom att berätta min historia..

Sov gott, lilla Tanja och jag älskar dig, älskade lilla kanin <3

Carpe Diem….Fånga dagen

Johanna-Larsson
1

R.I.P :(

Väldigt fin dikt/text, blev gråtfärdig <3

/Johanna <3

Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!

Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~

Denna kommentar har tagits bort.
Rexkanin
1

Min mammas kanin Matilda dog av samma sak :'(

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

annaforsgren
1

Mina första kaniner dog av samma sak, vi var inte så kaninkunniga och gav fel mat och de bodde i en bur som solen lyste starkt på på dagarna. De var också lösa i baken ofta på grund av att de fick fel mat, och där lade flugorna ägg när det var varmt ute:( Det är så fruktansvärt när det händer, och vi upptäckte det när det redan var för sent.

Du ska inte behöva känna någon skuld för det som hände, det är lätt hänt när det är varmt ute och flugorna är framme. Äggen kläcks redan efter ett dygn och därför är det svårt att upptäcka det innan det redan gått för långt.

Vila i frid<3

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

lilli-l
1

Tusen tack alla för att ni förstår och det känns skönt att veta att man inte är ensam om detOskyldig

Stackars djur som måste råka ur för något så hemskt! Lider med dom alla..

Carpe Diem….Fånga dagen

lilli-l
0

Tusen tack alla för att ni förstår och det känns skönt att veta att man inte är ensam om detOskyldig

Stackars djur som måste råka ur för något så hemskt! Lider med dom alla..

Carpe Diem….Fånga dagen

Rexkanin
0

Självklart bryr vi oss! :( Det är tråkigt när sånt händer!

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com