Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 702 ggr
Linnet
0

Kaninunge som beter sig konstigt

En av mina kaninungar får ibland nåt tokryck, rusar runt hejvilt i buren som en galning. Två gånger har hon troligen sprungit in i burväggen och blivit liggande. Nu på morgonen hände det och hon pep jättemycket när jag tog upp henne, verkade lite omtöcknad, men efter nån minut satte jag tillbaka henne i buren och då började hon äta och var som vanligt igen. Vad är det med henne, mellan dom här rycken är hon som vanligt.

Fralice
0

När de blir rädda kan de ju springa rakt in i en vägg!

nybban
0

Jo, men det gär har hänt helt utan anledning, känns inte som att det är nåt med att hon skulle bli rädd och det har bara hänt med just den ungen, men kanske det inte är nåt att oroa sig för, men hon kan ju skada sig ordentligt om hon springer med full fart in i burväggen.

Linnet
0

Råkade skriva förra inlägget, fast det var mamma som var inloggad, men det spelar ingen roll, bara att det var jag som skrev inlägg #2

Linnet
0

Nu har det hänt igen, med ett av syskonen och den här honan också. Då slog mig helt plötsligt en tanke, har ju hört talas om att vita blåögda kaniner ofta har epilepsi och dom här rycken avslutas ju med nån slags kramper. Usch och fy, vill inte nå mer, vi har väl haft nog mycket otur. Ja vad finns att göra, kan ju inte sälja dom i alla fall. Men drabbar det bara vita blåögda då och inte dom som är färgade.

Fionaa
0

Kan det inte vara att dom blir rädda då för jag har vart med många gånger om att kaniner blir rädda och dom då springer fram och till baka hejvilt som ex. skulle jag ta in kaniner från rasthagar då det började regna och det började smattra mot plåttaket och kaninen blev som förvildad då han kutade runt i cirklar välte hela kompostgallret kutade runt på gräsmattan för att sedan bli liggande jag tog upp honom och bar in honom i buren och han va sig själv men medans jag skulle bära upp honom så gnydde han lite det kanske är något i buren som skrämmer dom? bara en liten tanke innan man befarar den värsta:( ^^

[aammE]
0

Tror faktiskt inte att det är så vanligt med epilepsi på vita blåöögda heller, men att det är vanligare än på enfärgade. Jag tror inte att du behöver oroa dig över det i alla fall. Glad

Zvintos
0

#4: Vit blåögda har inte ofta epilepsi.
Däremot verkar de ha lättare att kunna få det än andra färger.

Linnet
0

Men jag vågar ju inte sälja dom, den ena av dom krampade ju när jag tog upp den och gnydde. Varför är det bara dom två vita blåögda, har aldrig hänt men syskonen som är wienertecknade.