Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 983 ggr
Rexkanin
0

Avel, vad att tänka på?

Hej!

Jag tänkte rådfråga er på Kanin iFokus :)

Jag hade tänkt ta en kull på min första hona. Men hur ska jag kolla bettfel, könen osv. :/

Inte säkert att jag ska ta en kull men iallafall! Så att jag vet xD

Tacksam för svar!

Mvh/ Johanna :)

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

pigelina
0

Det första du bör tänka på är varför du vill ha en kull, målen med den osv, läs sedan på om Avel. Finns massa bra artiklar här inne på kanin om just Avel mm:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Rexkanin
0

Ja, jag har läst väldigt mycket om det! Men inte tillräckligt tycker jag,. därför tyckte jag att jag skulle fråga här xD

Och jag vill nån gång när jag blir äldre starta uppfödning av Rex och Dvv :)

Kickan90
0

Fanns ett jätte bra inlägg på just kanin.ifokus om just bettfel men du kan ju söka på hur bettfel ser ut på google. För det är lite svårt att förklara. Att titta till kaninens tänder är inte så svårt, det är att försiktigt "lyfta/sära" lite på läppen.

Att kolla könet så får trycka lätt så kommer det antingen ut en liten snopp eller om det är en hona så säras det bara och blir typ som en liten glipa.

Vet inte riktigt vart du bor men om du vill ha lite hjälp eller låna hona/hana så kan du höra av dig, ska starta en Avel utav dvärgvädur rex, våren 2011.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

pigelina
0

Försök hitta en uppfödare i närheten av dej som kanske föder upp samma ras, eller det är inte ett måste med samma ras, men då kan den hjälpa dej med att bestämma vem du ska spara av ungarna mm(snyggast typ mm)

Annars är det väldigt bra att ha en person man kan kontakta om man behöver hjälp med ngn tex, i början tex om du behöver hjälp med hur man könsbestämmer mm,

annars så är denna artikel väldigt bra Klcika

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Rexkanin
0

Okeej, tack! :)

Det var just det med könen och bettfel som var viktigt, för det kommer nog dröja tills jag startar uppfödning :/

Kickan90
0

#5 hoppas att du har fått ditt svar, om du bor nära kristianstad så kan jag visa dig hur du kollar tänderna och könen :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Rexkanin
0

#6 Nej, jag bor i stockholm :/ Men tack ändå! :)