Kaninens mage kurrar/tjuter
Hej!
Jag hittar ingen info på nätet som stämmer in på hur min kanin verkar må så jag testar att fråga er.
Det är så att min kanins mage kurrar/tjuter nästan hela tiden. Ungefär som när vi människor börjar bli hungriga eller ätit något som magen måste arbeta extra med. Han är ca. 10 månader. Han sitter bara stilla eller ligger stilla. Släpper jag ut honom så hör man magen låta och man kan nästan se hur han jämrar sig över lätet…. Vad jag vet så har han idag inte ätit något pellets. I måndags köpte jag nytt hö som har timotej i sig och annat gott i som han inte ätit förut. Kan det vara något sånt, att det blev mer för magen att jobba med?
När jag går in i mitt rum, där han också är, så reagerar han knappt. Han sitter där och "är i en annan värld". När han låg ner förut så kände jag runt magen och då kurrar det igen och så reser han sig och lägger sig åt andra hållet och när han känner att magen "kurrar" igen så resaer han sig igen och vänder sig osv.
Tycker så synd om honom…. :(
Sen tycker jag att det känns som han gått ner i vikt men jag vet inte om det stämmer, han håller på och fäller en massa nu kan ju vara det som blir en skillnad?
Sen vet jag inte hur det är mellan djurägaren och ens kanin, känner dom av ifall ägaren är sjuk?
För den här veckan som han vart nere har även jag vart nere. Hostat, ont i halsen och inte orkat leka med honom alls.. Känner kaniner av sådant?
Jag är verkligen orolig för min lilla plutt, har aldrig sett honom sån… :(
VÄLDIGT tacksam för svar!
// Ellinore
Jag skulle definitivt ta honom till veterinär, för det låter helt klart som att han inte mår bra.
När en kanin väl blir dålig kan det gå fort.

#1 Oj… okej :S Jag får kolla om vetrinärstationen har öppet nu under helgen!
är kaninen dålig i magen? min kanins mage låter lite konstigt när han är dålig i magen.
hur e magen då? hård uppblåst?? tänkte på gaser osv, testa å masera han å sen åka in till vetrinären.
Testa att byta ut höt till de vanliga ni hade innan du köpte de med timjan å de i å se om de blir bättre.
Se till så att han får i sig vätska i alla fall

#3 Magen, ja du. Inget speciellt, med tanke på att han äter lite så kommer det inte ut så mkt heller…
Men igår testade jag att ge sallad, morot och knäckebröd och idag mår han bättre! (om man jämför med i veckan). Jag undrar om det inte är så att han har varvat ner samtidigt som jag vart sjuk.
Kan kaniner känna av sin ägare så pass ifall man är sjuk?

#4 Nepp, inte uppblåst eller hård.
Men jag undrar om det inte är så att han har känt av att jag mått dåligt så han har varvat ner också, kan det vara så tro? För idag mår jag mkt bättre och han verkar vara mkt bättre också. Samt att jag gav honom sallad, morot och knäckebröd igårkväll - de kanske hjälpte?
Höt som jag köpte var det enda som fanns på Granngården så jag kan inte byta tillbaka till det andra… Men jag har läst mig till att det är bra med hö som innehåller timotej osv. Men innan jag köpte det nya så hade han inte ätit hö på länge. Han lät det va, knaske va lite kräsen men nu äter han det hela tiden. En chock för magen med mkt hö kanske? hmm…
Vatten dricker han i olika mängder varje dag, ibland tar jag vitaminer i också.
Men jag minskade på pelletset för dryga vecka sen för jag hittade info på nätet om hur mkt utfodring per dag man ska se utifrån kaninens vikt. Han väger ca. 3.2kg och då ska man tydligen ge 1/4 dl per dag (väldigt lite??) till skillnad från att jag gett 2/3 dl innan. Verkar så lite…?
Men jag ska testa att massera honom lite på mage för att få igång cirkulationen lite till, tack för tipset :)
* Lååångt svar det blev.. *
#6 det är väldigt olika för varje kanin hur mkt pellets man ska ge. ex. min dvv. måste ha 1dl pellets om dagen om han ska hålla hullet, medans min förra dvv. klarade sig på en halv. du får prova dig fram, vad som passar din kanin (:

#7 Ok, tack för svaret :) Kan vara väldigt bra att vet så man inte ger för lite/för mkt.