"Mix" mellan färgerna:
Vilka färger blir de troligen om man parar en havanna med:
En blå?
En japantecknad?
Tacksam för svar! :)
Beror ju på vad som finns bakom.
Det beror jo helt på stammen.
Havanna och blå blir Marburger Egern i andra generation, om jag inte har helt fel.
Men som Bonnie säger så beror det helt på vad som finns bakom.
Vänliga Hälsningar Lina
Jo det förstår jag har en påverkan,men lite spontant vad för färger de kunde bli ifall de var en ex. havannafärgad stam och en blå.
Okej Marburger Egern har jag aldrig hört/sett!
#4 Kollat kaninfarg.se? :)
Iallafall, Egern :)
Vänliga Hälsningar Lina
#4 Oops, länken till färgen funkade inte. Iallafall, tryck på färgregister och sen egern :)
Vänliga Hälsningar Lina
Första generation tror jag blir svart om jag inte minns fel, är väldigt trött så kan skylla på det;)
Då om dom är renavlade, utan dolda anlag
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Tack Onslow! (:
P: För både färgerna?(:
#8 eller föresten så blir det kanel för havanna+japan tror ja, antingen viltkanel eller vanlig beorende på om japanen är vilt.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Havanna plus blå blir enbart svart, om det inte finns några som helst andra anlag.
Havanna plus japan (gul/svart om det är det du menar?) blir bara svart eller viltgrått beroende på om japanen är vilt eller ej. Kanel kan det inte bli då inte havannan har gulanlag (om man utgick från att den inte har dolda anlag).
Ljustadalens kaningård
Parar du en renavlad havana med en reavlad blå får du bara svarta ungar som bär anlag för blått och brunt
Parar du en renavlad havana med en renavlad japan får du gul/svarta japaner eller svarta ungar, beror på japanen
Okej tack era små proffs! ;)
Om jag vill ha några andra färger,vad skulle jag ha för färg då till min havanna?
#12 vad vill du ha för färger? Du får ju givetvis andra fäger om inte havanan eller de andra partnerna är renavlade
"11 Det kan väl inte bli gul/svarta japaner? Havannan har inget gulanlag enligt teorin, och japan syns inte på en svart kanin. Dvs en svart kanin kan bära japan dolt, men det syns inte på den.
Ljustadalens kaningård
#14 om inte havanan bär gult nej, då kan de inte bli, tänkte fel.
#12 Du kan ju ta en gul/brun japan, då får du havannor och gul/bruna japaner eftersom :) Gul/bruningar är sååå fina :)
Avlar du för utställning eller bara för sällskap?? Vill du ha godkända färger eller icke godkända?
Ljustadalens kaningård
#16 de är inte så vanliga direkt ;) och de blir fortf inte gul/bruna så länge inte havanan bär gult
#17 Precis, därför jag skrev "eftersom". Vad man än blandar in så blir det väl tyvärr mest svart eller viltgrått i första generation…
Ljustadalens kaningård
#18 har iofs 2 gulbruningar som hon kunde få låna hanen om hon vill ;P
Ska söka på gul brun japan! :)
Vill bara avla för pälsanlagens skull så färgerna är väll inte de viktigaste.
Vill helst inte ha enfärgade resultat,dock har min havanna fläckar så de får väll ungarna med då.
Tänkte ifall ni visste hur man ex. fick madagaskar eller viltgul osv! ;)
Du kan förresten para med brokat, då blir det statistiskt sett 50% brokat också :)
edit: Läste sen att din hona troligen är brokad (eller wiener?) så då får du ju det ändå ;)…
Ljustadalens kaningård
#20 de är aldrig bra att blanda brunt och gult för då blir de kaneler ;)
vart bor du? har som sagt en hane och en hona som är gul/brun
21:Går de lika bra med mantel?:)
22:Varför skulle man inte vilja ha kanel?:o
Bor i Kalmar län! :)
#23 de är icke godkänt, men visst, du brydde dig inte om godkänt eller inte men du får inga madagascar. Vet du inget vad havanan har bakom sig? hur snabbt vill du ha kaninen, ska du köpa eller låna för panring?
mina 2 är projekt kaniner så ska säljas när jag användt dem klart ;)
(Skulle själv gääärna ha kaneler i min kaningård, tycker de är jättevackra
) Och avlar inte för utställning längre, så då behöver man inte bry sig om huruvida färgerna är godkända eller ej :) Och det gör inte trådskaparen heller, så vitt jag vet?
Ljustadalens kaningård
Googlade brun gul japantecknad och fick inget resultat! :/
Havannan har en Gul/svart japanwienertecknad mamma och brun zobel pappa!
#23 Brokat och mantel är samma anlag, men det hinner nog någon skriva innan jag postar, rasande fart här ;)
Ljustadalens kaningård
#25 om du läste vad jag skrev så ;) "de är icke godkänt, men visst, du brydde dig inte om godkänt eller inte men du får inga madagascar."
#26 Havannan har både gulanlag och zobelanlag, så då kan du para in de färgerna.
Vilken ras? har du? Lejon?
Ljustadalens kaningård
#28 Hann posta innan jag hann läsa. Det går så fort här ;)
Ljustadalens kaningård
#26 då kan du få gul/brunt, gul/svart, zobel, zobeljapaner, kanel, svart och havana ur den kaninen :)
Sen är hon wienertecknad och inte brokat/mantlad. Så parar du med annan wiener så kan du få vit blåögd. Wienertecknat får du vilket som.
Ljustadalens kaningård
Många av havannans syskon var havonnor dock!
Okej låter ju jätte bra! :)
Lejonhuvad dvv med fush/teddy/peking päls eller enbart lejonhuvad det vet jag inte än! (;