Egern Japantecknad?
Hej,
min kompis har fått en kull efter sin havanna hona och en japantecknad svart/gul hane med havanna anlag,
I kullen så finns det en unge som hon inte riktigt vet Vilken färg? det är på. Den ser ut som en blå/vit japantecknad men ögonen skifftar i rubinglans i vissa ljus. Kan man då klassa den ungen som egern/vit japantecknad eftersom egern brukar ha rubinglans.
Har hört att vissa blå zoblar kan ha rubinglans(?), men har aldrig hört om blå zobel japantecknad. Så kan detta va en egern japantecknad? Vad tror ni?
om den är vit med rubin glans chansar jag på en zobelsiames japan :)
zobelsiames japan tror jag också :)
Saken är den att hon inte har några mörka partier vid nosen. Vilket zobelsiameser brukar ha? =) Hon är helt kritvit med grå ränder ( japan ränder) på ryggen samt lite på ena örat.
Har föräldrarna anlag för blått då? För det krävs för egern. Tror jag.
#3 Okej , men kan du inte lägga upp en bild??
#3 låter som en zobelsiames japan ;) egern/vit japan krävs följande: 2 chinchilla anlag, 2 japananlag, 2 blåa anlag, 2 bruna anlag
Kullen ska enligt föräldrarnas stamtavlor ha 2 japantecknade anlag och 2 blå. Står inget på stamtavan om chincilla, men möjligheten finns ju att de finns längre bak i stammen. Det står inget om havana på pappans stamtavla men han har lämnat havana ungar tidigare, så nånstans finns ju det anlaget också. Brun Zobel finns också på stamtavlan är det det som ger zobelsiames i så fall?
Brukar inte zobelsiameser ha mörka nosar? någon som har en bild att visa?
#7 har den mörk nos och rubinglans är den zobelsiames japan. Jag tvivlar på att de är en egern japan, de är lätt att förväxla.
Den har inte mörk nos… skrev det tidigare.. ;) är det något som kommer med åldern annars?
ja, de kommer med åldern ;)
Ok, får hålla utkik då. Än så länge är nosen helt vit. ;)
Men ungefär när brukar den mörka nosen börja visa sig?
Ungen är runt 5 veckor gammal.
Finns det några andra tecken man kan kolla efter om detta nu är en zobelsiames?
Men om ungen inte får sin mörka nos.. kan det då vara en egern/vit japan?
#15 Har föräldrarna de anlag som krävs så kan det väl vara det.
De kan vara en siames japan ;) då får se inte mörknos.. Men chansen att alla de anlagen skulle stämma är minimal, och om de dessutom finns zobel bak.. finns de vit rö?
Det finns även blåögt i stammen.. båda sidor. Pappan har oddeye.
#18 och ni är säkra på att den inte är wienertecknad då?
Fick nyss veta av kompisen att ena kaninmammans morfar är egern. Så att om chincilla behövs för att få egern, så finns det minst ett anlag för chincilla också.
Vad tror ni?
Man kan ju inte vara helt säker… Men det ser precis ut japanränder… det finns inget blått i ögonen… det är bruna med röda skifftningar.
chinchilla behövs inte för att få egern, chinchilla behövs för att få vit japan.
även om de på ena sidan finns 1 egern saknas de chinchilla och japan anlag på den sidan. Och på andra sidan saknas de brun,blå, chinchilla, japan anlag
Båda sidor har japan, havana och blå.
Chinchilla finns inte inom stamtavlans gränser.
#23 jag tror att de antingen är en zobelsiamesjapan eller en wienertecknad :) kolla på www.kaninfarg.se
Hur ser man skillnad på om det är en japan eller om det är en wiener? :P
#25 är den kritvit eller gräddvit?
Lite mer åt det gräddvita hållet tror jag ;)
hur gammal är han förresten?
ca 5 veckor. ;)
de är nog lite tidigt att säga, en bild vore bäst ;)
Jag vet inte om ett foto skulle funka eftersom min kamera är väldigt dålig och färgerna skulle bli missvisande :/
Men hur är det med kritvit och gräddvit som du nämnde.. kan det säga om det är en wienertecknad eller japan unge?
#31: Wienertecknat brukar vara kritvitt.
En zobel japan brukar kunna vara mer gräddvit/smutsbrun i färgen.
Jag har en blå dvärgvädurshona hemma. Och idag så jämförde vi färgerna.. ungen har helt klart en brunare nyans än min blåa hona. Så att den faktiskt är egern är inte helt omöjligt.
Men jag får hålla koll på om det dyker upp nån mörk nos som sagt =)
den kan fortfarande vara siames japan utan att behöva få en mörk nos.
Vad har de andra ungarna i kullen för färg?
Men siames japan brukar vara väldigt ljusa i färgen? eller är jag helt fel ute? För man ser japanränderna tydligt på denna.
De andra är havana och svarta.
#36: Njae, det är lite olika.
Vissa zobel japaner är riktigt tydliga, medans andra är mer svaga i teckningen.
Precis som en del andra japaner kan vara tydliga eller otydliga.
#37 - Ok då förstår jag :) Men är det så att japan siameser brukar ha olika färgnyans på huvudet och resten av kroppen? Någon som har en bild att visa?
Denna ungen har samma grå/bruna färg på ränderna, både på huvud och resten av kroppen.
Skulle jättegärna vilja se en bild på en siames japan. Så att jag kan jämföra lite. Vet ni om det finns någon hemsida att titta på eller liknande? =)
www.kaninfarg.se, jag har sparade bilder på datorn men inte jag som fotat dem, så jag kan inte publicera dem här.
Kollade på denna sidan; http://kaninfarg.se/farg.japanvitbla.htm
Den är varken som den första eller andra bilden (Japantecknad blå/vit och siames/blå japan).
Så enligt den bilden så tror jag ej att detta kan va en siames japan heller. Ska kolla runt lite mer på sidan, och se om jag hittar nån med samma färg som min. ;)
#40 nä men är den en siames japan är den grå vit ;) inte blå vit
skulle vara bättre med en helhet på hela kaninen
Ok, men färgnyansen säger dig inte något?
#46 de kan både vara blå, dålig svart och zobel/siames japan